w

Pewne siebie zarówno w terenie, jak i na asfalcie: Audi Q8 e-tron edition Dakar

Inspirowane najważniejszym pustynnym rajdem na świecie: Audi Q8 e-tron edition Dakar*. Z zewnątrz ta specjalna edycja zwraca uwagę podwyższonym podwoziem i opcjonalnymi naklejkami, nawiązującymi do RS Q e-tron – zaprojektowanego na Rajd Dakar pojazdu z elektrycznym układem napędowym i konwerterem energii. Off-roadowe możliwości nowego ekskluzywnego SUV-a w połączeniu z wysokim, natychmiast dostępnym momentem obrotowym są idealne dla osób żądnych przygód, które chcą korzystać z napędu elektrycznego także poza utartymi szlakami. Q8 e-tron edition Dakar* będzie można zamówić w pierwszym kwartale 2024 roku. W Niemczech jego ceny zaczynają się od około 120 000 euro.                                                      

Audi Q8 e-tron edition Dakar (zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 24,7–25,1 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km – z oponami letnimi, bez bagażnika dachowego) bazuje na Q8 advanced 55 e- tron quattro (zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 20,6–24,4 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km). Pojemność akumulatora netto to 106 kWh (brutto: 114 kWh), a zespół napędowy quattro z dwoma silnikami w trybie boost generuje moc 300 kW (408 KM) oraz moment obrotowy 664 Nm. Ze standardowym ogumieniem samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s, a z terenowymi oponami General Grabber AT3 – w 5,9 s. Zasięg według WLTP wynosi do 487 km. Prędkość maksymalna została ograniczona do 200 km/h.

W porównaniu do modelu bazowego elektryczny SUV z ogumieniem terenowym General Grabber AT3 ma o 31 milimetrów większy prześwit i został zaprojektowany z myślą o lepszym prowadzeniu na luźnych nawierzchniach, takich jak żwir czy śnieg. W ustawieniu podstawowym prześwit wynosi 206 milimetrów. Przy wyższych prędkościach stopniowo się obniża – o 15 milimetrów przy 85 km/h, o kolejne 17 milimetrów przy 100 km/h i o dodatkowe 13 milimetrów przy 120 km/h. Optymalizuje to stabilność prowadzenia przy wysokiej prędkości i korzystnie wpływa na aerodynamikę oraz zasięg. Biorąc pod uwagę kąt natarcia wynoszący 20 stopni i 26-stopniowy kąt zejścia, elektryczny SUV jest dobrze przygotowany do pokonywania lekkiego terenu. Kąt rampowy wynosi 19 stopni.
Aby spełnić wymagania typowe dla jazdy terenowej, zmieniono także strategię sterowania pneumatycznym zawieszeniem. Głębokość brodzenia wynosi 300 mm.

Charakterystyczna stylizacja podkreśla sportowy, off-roadowy wygląd

Q8 e-tron edition Dakar* jest dostępne w kolorach: beżowy Siam metalik, czarny Mythos metalik oraz szary Magnet. Singleframe zawsze występuje w kolorze nadwozia.

Oferowana na życzenie projekcja świetlna Singleframe wraz z pasem świetlnym tworzy spójne wizualnie połączenie między reflektorami. Dolna linia ma wykończenie lakierowane na kolor czarny Mythos metalik, wizualnie podkreślające stabilność i przyczepność Q8 e-tron edition Dakar*. Poszerzone, ciągłe listwy nadkoli nadają mu wrażenie pewności siebie na drodze. Po otwarciu drzwi kierowcy oświetlenie LED prezentuje napis „edition Dakar” na nawierzchni obok auta. Indywidualny charakter nowej edycji odzwierciedla także ekskluzywne etui na klucze ze specjalnym oznakowaniem. Opcjonalnie dostępny jest kluczyk komfortowy (z alarmem samochodowym), który pozwala na otwieranie drzwi i pokrywy bagażnika bez wyjmowania klucza z kieszeni oraz na zamykanie pojazdu za pomocą czujników w klamkach drzwi.

Q8 e-tron edition Dakar* można zamówić z unikalnym pakietem naklejek inspirowanych legendarnym RS Q e-tron. Czarny lakier Mythos metalik łączy się z częściowo przezroczystym oklejeniem – folia nie maskuje całej powierzchni nadwozia, mimo że trafia na wszystkie elementy zewnętrzne. Pula samochodów z pakietem naklejek jest limitowana do 99 sztuk; każdy z nich na tylnym słupku ma numer seryjny z matowym wykończeniem.

Bogate wyposażenie standardowe edition Dakar*

Egzemplarze ze specjalnej edycji standardowo zjeżdżają z linii produkcyjnej z reflektorami Matrix LED o wysokiej rozdzielczości, zapewniającymi precyzyjne oświetlenie drogi, a także z tylnymi światłami LED. Wyposażenie seryjne zawiera również rolety przeciwsłoneczne tylnych bocznych szyb. Standardem jest też wnętrze S line: pakiet ten obejmuje głęboko wyprofilowane sportowe fotele pokryte mikrofibrą Dinamica i syntetyczną skórą. Ponadto samochód jest wyposażony w sportową kierownicę wielofunkcyjną ze skórzanym obszyciem, elegancką czarną podsufitkę, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej i komfortowy centralny podłokietnik. Listwy dekoracyjne zdobi szczotkowane, matowe aluminium, a listwy progowe mają aluminiowe wstawki. Górna część tablicy rozdzielczej i dolne sekcje kabiny wykończono syntetyczną skórą w kolorze czarnym. Opcjonalnie dostępny jest pakiet czerwonych przeszyć Audi Sport, które pokrywają sportowe fotele, kierownicę, podpórki kolan i podłokietniki na panelach drzwi, zapewniając efektowny kontrast z elementami tapicerki. Również pasy bezpieczeństwa mają czerwone wykończenie, idealnie komponujące się ze sportowym charakterem kabiny.

Ekrany uzupełnia wyświetlacz head-up, który prezentuje istotne informacje bezpośrednio na przedniej szybie. Projekcja sprawia wrażenie, jakby unosiła się przed oczami kierowcy. Kolejną nowością jest informacja o kącie pochylenia pojazdu na wyświetlaczu systemu operacyjnego MMI. Dodatkowo Audi oferuje stworzone specjalnie dla edition Dakar* obrazy tła na ekranie MMI – wygenerowane światy tematyczne wraz ze skoordynowanym oświetleniem Ambiente. Duch samochodu jest tu przedstawiony w trzech scenach: od pustynnych burz przez ślady opon po krajobraz wydm. Audi Phone Box sprawia, że korzystanie z telefonu jest bardzo wygodne – łączy smartfon kierowcy z anteną samochodową i oferuje indukcyjną ładowarkę urządzenia mobilnego. Nowa edycja jest również standardowo wyposażona w pakiety systemów wspomagających w ruchu miejskim oraz pozamiejskim.

Obszerna seryjna specyfikacja Q8 e-tron edition Dakar* stanowi kolejny dowód jego praktyczności. Należy do niej pakiet schowków i wyposażenia bagażnika. Wytrzymała wykładzina przestrzeni bagażowej i solidne dywaniki podłogowe mają napis „edition”. Specjalna edycja jest również standardowo wyposażona w bagażnik dachowy; dzięki dopuszczalnej ładowności 40 kilogramów może on służyć do przewożenia wielu różnych przedmiotów. Zestaw obejmuje torbę na bagażnik dachowy oraz paski do mocowania akcesoriów. Drugie gniazdo ładowania pozwala ładować wysokonapięciowy akumulator za pomocą złącza Combined Charging System Type 2 (CCS2). Co więcej, system ładowania e-tron oferuje wszystko, czego potrzebują poszukiwacze przygód, aby uzupełnić energię w swoim SUV-ie – czy to w domu, z przyjaciółmi, czy w domku letniskowym.

Q8 e-tron edition Dakar* trafia do klientów z zestawem ośmiu opon. Samochód jest wyposażony w terenowe ogumienie General Grabber AT3, zapewniające doskonałą przyczepność w terenie. Opony oferują lepszą trakcję na różnych nawierzchniach, w tym na żwirze, kamienistej nawierzchni, górskich i leśnych ścieżkach oraz na śniegu. Specjalny wzór bieżnika optymalizuje przyspieszenie, hamowanie i kontrolę poprzeczną, a jednocześnie umożliwia skuteczne samooczyszczanie opon, zwłaszcza podczas jazdy po błotnistej nawierzchni. Grabber AT3 charakteryzuje się również znakomitymi właściwościami jezdnymi i niską emisją hałasu na asfaltowych drogach, co znacznie zwiększa komfort jazdy. Terenowe opony mają oznaczenie M+S – oznacza to, że nadają się do całorocznego użytku. Q8 e-tron edition Dakar* jest dostarczane także z zestawem letniego ogumienia z 20-calowymi obręczami o atrakcyjnym wzorze S design z pięcioma ramionami w kształcie litery V.

Więcej światła, lepsza widoczność i znakomite nagłośnienie: wybrane opcje

Doskonałą inscenizację wnętrza zapewnia opcjonalny pakiet oświetlenia Ambiente plus z sześcioma wstępnie zdefiniowanymi profilami kolorów. Oferuje on rozbudowane konturowe oświetlenie w aż 30 odcieniach do wyboru, precyzyjnie podkreślając zasadnicze linie kabiny. Jako alternatywę dla standardowej dwustrefowej klimatyzacji automatycznej Audi oferuje czterostrefową klimatyzację automatyczną. Aby zauważalnie zwiększyć moc grzewczą, system może wykorzystywać opcjonalną drugą grzałkę wysokonapięciową. W rezultacie w bardzo niskich temperaturach wnętrze nagrzewa się szybciej, a dodatkowa grzałka akumulatora dba o to, aby był on wtedy optymalnie przygotowany do ładowania. Opcjonalny system audio Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D sprawia, że elektryczny SUV zapewnia jeszcze lepsze wrażenia akustyczne. Korzysta on z 16 głośników o łącznej mocy 705 W. Dostępne na życzenie wirtualne lusterka zewnętrzne z kamerami zmniejszają całkowitą szerokość pojazdu o 15 centymetrów, poprawiając współczynnik oporu powietrza. W porównaniu z konwencjonalnymi lusterkami zapewniają one lepszą widoczność w wymagających warunkach terenowych, takich jak kurz lub wilgoć.

Wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji** modeli wymienionych powyżej:

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 24,7–25,1 kWh/100 km (WLTP; z oponami letnimi, bez bagażnika dachowego); emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km
Audi Q8 55 e-tron quattro
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 20,6–24,4 kWh/100 km (WLTP); emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km

** Podane wartości zużycia i emisji zostały ustalone zgodnie z prawnie określonymi metodami pomiarowymi.
 
1 stycznia 2022 r. cykl testowy WLTP całkowicie zastąpił cykl testowy NEDC, co oznacza, że dla pojazdów z nowymi homologacjami typu wyprodukowanymi po tej dacie dane NEDC nie są dostępne.

Podane wartości nie odnoszą się do pojedynczego, konkretnego egzemplarza i nie stanowią części oferty. Służą one wyłącznie do umożliwienia porównania różnych rodzajów pojazdów. Dodatkowe wyposażenie i akcesoria (dodane części, różne rozmiary opon itp.) mogą zmieniać istotne parametry pojazdu, takie jak masa, opór toczenia i aerodynamika, a w połączeniu z warunkami pogodowymi, drogowymi oraz indywidualnym stylem jazdy mogą wpływać na zużycie paliwa, zużycie energii elektrycznej, emisje CO2 oraz osiągi pojazdu.

Ze względu na bardziej realistyczne warunki testowe zmierzone wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe niż wartości zmierzone w cyklu NEDC. Od 1 września 2018 r. może to skutkować odpowiednimi zmianami w opodatkowaniu pojazdów. Dodatkowe informacje na temat różnic pomiędzy cyklami WLTP i NEDC można znaleźć na stronie www.audi.de/wltp.

Kolejne informacje na temat oficjalnych danych dotyczących zużycia paliwa i oficjalnych indywidualnych emisji CO2 nowych samochodów osobowych można znaleźć w „Przewodniku na temat zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii elektrycznej nowych modeli samochodów osobowych”, który jest bezpłatnie dostępny u dealerów oraz w DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Helmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Niemcy (www.dat.de).                                                      

Napisane przez Audi

Partner w Biznesie – wyróżnienie Totalizatora Sportowego dla firmy Kolporter

Carlos Sainz, rajdowa ikona: „To wspaniale być częścią projektu edition Dakar”