Od kliku lat wśród marketerów widoczny jest trend do alokacji budżetów na rzecz e-marketingu. Dziś standardem stało się korzystanie z takich narzędzi, jak: display (reklama graficzna wyświetlana na stronach internetowych), SEM (w dużym uproszczeniu pozycjonowanie), e-mailing (wysyłka treści reklamowych do subskrybentów witryn internetowych) czy publikacja wiadomości i artykułów na stronach wybranych portali. Działania te są niezbędne, aby zaistnieć w Internecie i dotrzeć do naszych klientów. Brak im jednak świeżości i innowacyjności, przez co często irytują i zniechęcają swoich odbiorców. Większość z nas nie zwraca uwagi na bannery reklamowe, nie czyta e-mailingu traktując go jako spam, a wszelkiego rodzaju wyskakiwajki doprowadzają jedynie do furii, zwłaszcza jeśli trudno je wyłączyć.
Nowością w marketingu, zwłaszcza stosowanym w branży budowlanej, jest social media marketing. To działanie, które zamiast stawiać na stymulację, preferuje informowanie, a w zasadzie rozmowę z klientam. To działanie, które wg raportu ASM "web. 2.0 w budownictwie" wzbudza największe zaufanie i pożądanie wśród inwestorów budowlanych.
W social mediach mamy inny niż w tradycyjnych portalach proces tworzenia treści (oddolny), inny jest cykl życia komunikatu (ewoluuje), w inny sposób dystrybuujemy treść (rozmawiamy zamiast jednostronnie nadawać). Rezultatem tego jest znacznie wyższe zaangażowanie odbiorców w nasze komunikaty. Jednak aby móc skorzystać z dobrodziejstw social media marketingu niezbędna jest aktywność w serwisach społecznościowych.
3 serwisy społecznościowe !
Na polskim rynku funkcjonują 3 serwisy społecznościowe, w których możemy komunikować zarówno w wymiarze B2B (czyli rozmawiać z innymi przedstawicielami firm działających na rynku budowlanym) oraz B2C (rozmawiać z inwestorami budowlanymi):
- Facebook.com – globalny gracz, największy na świecie serwis społecznościowy. Temu serwisowi poświęcony zostanie oddzielny wpis, pomimi że obecność firm budowlanych jest na nim śladowa. Załączam przykład dość licznego profilu o tematyce budowlanej: facebook.com/Budowlany.
- Goldenline.pl – serwis społecznościowy dla "profesjonalistów" z różnych branż (zdecydowa większość to ludzie związani ze światem reklamy i Internetu). Przy czym bardziej adekwatnym słowem jest "specjalista", a niekiedy "aktywista" niekoniecznie będący profesjonalistą 🙂 Załączam przykład grupy poświęconej branży budowlanej: Budownictwo w internecie.
- Panelbudowlany.pl – nowy komunikator, który dedykowany jest wyłącznie rynkowi budowlanemu. W odróżnieniu od w/w serwisów, w Panelbudowlany.pl można precyzyjnie komunikować o: firmie, ofercie, produktach, realizacjach oraz bieżących wydarzeniach. Dla każdej z tych grup udostępnione zostały specjalne aplikacje. Różnice pomiędzy Panelbudowlany.pl a tradycyjnym portalem dość dobrze oddaje zestawienie "Porównanie oferty tradycyjnych portali z innowacyjnym narzędziem Panelbudowlany.pl". Więcej informacji o Panelbudowlany.pl znajdziesz tutaj: Centrum informacji Panelbudowlany.pl.
Patrząc na możliwości social media marketingu w zakresie docierania do klienta, budowania relacji B2B oraz B2C z partneram uważam, że wkrótce narzędzia te staną się popularne, a przede wszystkim skuteczne w komunikowaniu na rynku budowlanym. Póki co, to dość łatwy sposób na wyróżnienie się, co skutecznie robią pionierzy tych działań w branży budowlanej. Tobie pozostaje zastanowić się, czy stać Cię, aby stracić szansę na ucieczkę konkurencji poprzez realizację działań marketingowych w najbardziej pożądanej formie przez inwestorów budowlanych w Internecie.
Autor: Edgar Trzcieliński.