w

Rozwój BPO szansą dla specjalistów

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) szacuje, że obecnie w 300 centrach pracuje 80 tysięcy osób, a w przyszłym roku liczba zatrudnionych może się zwiększyć nawet do 100 tysięcy. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) inwestycje usługowe będą w tym roku też jedynymi, których napływ do naszego kraju nie zmniejszy się. Obecnie PAIIZ prowadzi aż 156 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 5,7 mld euro, z czego 29 projektów o wartości 26 mln euro należy właśnie do sektora nowoczesnych usług biznesowych. W zeszłym roku ta branża stworzyła też najwięcej miejsc pracy (ok. 2500) spośród wszystkich projektów reprezentowanych przez nowych inwestorów zagranicznych.

Jak zauważa Alicja Skiba-Walczak, p.o. Country Manager w agencji doradztwa personalnego Kelly Services Poland, dynamiczny rozwój tego sektora powoduje, że zaczyna zmieniać się profil poszukiwanych kandydatów: – Coraz częściej nasi Klienci poszukują doświadczonych specjalistów nawet z dziesięcioletnią praktyką na takich stanowiskach jak księgowi, kontrolerzy finansowi, audytorzy czy kierownicy projektów. Jest to związane z trendem przeobrażania się istniejących centrów BPO w KPO (Knowledge Process Outsourcing), czyli innowacyjnych centrów usług opartych na wiedzy. Na przykład w centrach finansowych widzimy przejście od obsługi prostych transakcji i procesów do kompleksowej obsługi finansowej i wsparcia doradczego.

Zdecydowana większość, bo ok. 200 centrów BPO w naszym kraju specjalizuje się w usługach IT i procesach finansowo-księgowych. Nie powinno się to też zmienić w tym roku. Potwierdza to Marta Aserigadu , Business Services Delivery Manager HAYS Poland: – Procesy księgowe czy IT, to wciąż funkcje dominujące wśród organizacji SSC /BPO, dlatego większość ofert pracy jest skierowana właśnie do kandydatów z tych specjalizacji. Inne popularne obszary to obsługa klienta, HR czy zarządzanie zaopatrzeniem. Natomiast warto zaznaczyć, że rynek usług outsourcingowych w Polsce ewoluuje, w kierunku coraz bardziej zaawansowanych, jak i zupełnie nowych funkcji. Dlatego możemy spodziewać się ogłoszeń, w których znajdziemy wymóg dodatkowych kwalifikacji, jak również ofert pracy, które dotychczas nie były utożsamiane z tą branżą, typu koordynator ds. marketingu czy specjalista ds. prawnych.

Zdaniem ekspertów rynku pracy, nawet przewidywane w tym roku spowolnienie gospodarcze nie wpłynie negatywnie na zatrudnienie w tej branży – Wręcz przeciwnie, wszelkie niepokoje na rynku sprzyjają outsourcingowi, bo to trend, który obniża koszty, ale także sprzyja standaryzacji i podchodzeniu jakościowemu doświadczonych usług. Centra doskonalące portfel świadczonych usług na pewno pójdą dalej i będą poszukiwać ekspertów od payrollu, HR, administracji, zaawansowanych usług finansowych i bankowych, R&D produktów i rozwiązań IT. Warto też odnotować wzrostowy trend przy ofertach pracy przeznaczonych dla specjalistów SAP – mówi Aleksandra Iwicka z Grafton Recruitment Polska.

Zdaniem Bartosza Wieczorka z Advisory Group TEST Human Resources na rozwoju sektora zyskają jednak również osoby młode, tuż po studiach. Najbardziej jednak te, które wykorzystały szansę jaką dało Polsce wejście do Unii Europejskiej. – Umiejętności wyniesione z wyjazdów zagranicznych na studia czy do pracy, czyli przede wszystkim dobra znajomość języka obcego i doświadczenie międzykulturowe są bowiem w tym sektorze bardzo pożądane.

Wszyscy zapytani przez Pracuj.pl rekruterzy podkreślali również, że idealnym kandydatem dla pracodawców z tego sektora są osoby z umiejętnością efektywnej pracy w zespole, z czym czasem mają problemy kandydaci z pokolenia Y, którzy nastawieni są na pracę bardziej indywidualną. – Pracodawcy kładą duży nacisk na otwartość, komunikatywność i umiejętność pracy zespołowej i nie są to jedynie utarte slogany w opisach stanowisk, bo międzynarodowe środowisko pracy wymaga od kandydata tolerancji i poszanowania odmiennej kultury czy wyznania – podkreślaAleksandra Markisz z agencji doradztwa personalnego REED.

Ponadto liczy się: komunikatywność, wielozadaniowość, zorientowanie na potrzeby klienta oraz umiejętność szybkiej adaptacji i prozaiczna, ale jakże niezbędna w tej branży znajomość programu Excel.

Avatar photo

Napisane przez Grupa Pracuj

Jak wybrać najlepsze oprogramowanie – 5 kroków

TelePolska bada satysfakcję Klientów