Stanie na czele organizacji to nie lada wyzwanie, które wiąże się z dużą odpowiedzialnością i ciągłymi wyzwaniami. Choć to zadanie nie jest łatwe, ma również swoje benefity. Osoba piastująca najwyższe stanowisko w firmie może m.in. skutecznie wprowadzać rozwiązania, które znacznie ją rozwiną. W tym procesie niezbędni są jednak pracownicy oraz zbudowane z nimi relacje. Jaki zatem powinien być lider, u boku którego realizowanie celów będzie czystą przyjemnością?
Wiele osób aspiruje do miana przywódcy. Osiągnięcie najwyższego stanowiska w strukturze jest spełnieniem marzeń, osiągnięciem pewnego statusu. Należy jednak pamiętać, że aby skutecznie zarządzać firmą, należy posiadać odpowiednie predyspozycje. Innymi słowy, nie każdy może być dobrym liderem.
Relacja win-win to podstawa
Bycie liderem to synonim ogromnej odpowiedzialności. Jest to również ciągła nauka, która w zasadzie nigdy nie ma końca. W mojej opinii szefem się nie zostaje, a jest. Ten proces trwa, stale ewoluuje i wymaga odpowiedniego zaangażowania. Oznacza to, że odpowiedzialny przywódca nie zamyka się w obrębie swoich przyzwyczajeń i reaguje na to, co dzieje się wokół niego. Dynamika rynku pracowniczego osiąga aktualnie wysoki poziom. Zmieniające się trendy oraz oczekiwania sprawiają, że pracownicy wymagają od pracodawcy zupełnie innych niż kilkanaście lat temu rzeczy. Tutaj wychodzi na wierzch jedna z istotnych cech, które powinien posiadać każdy lider, czyli bycie otwartym – zarówno dla pracowników jak i na zmiany. Struktura każdego z przedsiębiorstw składa się z osób, bez których nie byłoby możliwe prowadzenie żadnych działań. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na potrzeby ludzi znajdujących się w firmie, którzy muszą mieć pewność, że zawsze zostaną wysłuchani i w razie konieczności uzyskają należyte wsparcie. Takie podejście stosuję w strukturze Maxi Zoo, w której każdy jest równy. Szeroko spoglądam na pracowników i zdaję sobie sprawę z tego, że jesteśmy jednym, wielkim zespołem, który tylko wspólnymi siłami jest w stanie realizować cele i tym samym przyczyniać się do znacznego rozwoju sieci. Od zawsze w relacjach biznesowych, ale również prywatnych stawiam na szczerość i zrozumienie. Nasi pracownicy wiedzą, że ich praca jest doceniana, a za zaangażowanie rewanżujemy się odpowiednimi benefitami. Zależy mi również na tym, aby dawać im możliwość stałego rozwoju. To sprawia, że osoby ciągle zwiększają swoje kompetencje i uczą się nowych rzeczy. Tu z kolei pojawia się kolejna ważna cecha lidera, który musi mieć również wyostrzone zmysły wzroku i słuchu. Dzięki pierwszemu jest w stanie szacować potencjał poszczególnych pracowników i dać im możliwość sprawdzenia się na nowych stanowiskach poprzez awansowanie. Słuch odpowiada z kolei za umiejętność pozyskiwania z otoczenia rad i pomysłów, które później można wdrożyć w strategię. Osoba, która zajmuje najwyższe stanowisko w firmie, powinna w podświadomości współpracowników wyrastać na autorytet. Jest to powolny i wymagający proces, jednak stanowi gwarancję zbudowania solidnych, prawdziwych relacji. Poprzez swoją wiedzę oraz doświadczenie, ale również wsparcie i motywację lider buduje w pracowniku poczucie, że mając u swojego boku taką osobę, nic nie może pójść źle, a nawet jeśli tak się stanie, zawsze będzie mógł liczyć na rozmowę i zrozumienie. Jak powiedział Simon Sinek „nasze zmagania to małe kroki na drodze do naszego wielkiego sukcesu”. Wdrażając w zarządzanie wszystkie powyższe elementy, można zyskać nagrodę w postaci zaufania pracownika. Uczciwe relacje sprawiają, że zarówno oczy lidera, jak i wszystkich innych osób w firmie spoglądają w tym samym kierunku, a ich wspólnym mianownikiem staje się dążenie do osiągania sukcesów i rozwoju. – powiedział Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający sieci Maxi Zoo Polska.
Po pierwsze pracownicy
Można wyrónić wiele modeli liderów, którzy znacznie różnią się od siebie cechami charakteru oraz samym podejściem do wykonywania obowiązków. Najlepszy przywódca to jednak ten, który skupia w sobie ogromną dozę zrozumienia, pokory i pasji, a także, który na działalność firmy patrzy przez pryzmat wszystkich ludzi, nie własnego stanowiska. Nigdy nie spoczywa na laurach i nie traktuje z przyzwyczajeniem swojej pozycji. Zamiast tego stale analizuje działalność przedsiębiorstwa i wyklucza wszelkie nieprawidłowości, aby zagwarantować mu jak największą wydajność. Staje się wzorem do naśladowania, a swoim zaangażowaniem oraz charyzmą prowadzi zespół na sam szczyt.
*******
Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz po raz pierwszy otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt” za akcję z bransoletką. Aktualnie spółka posiada 90 sklepów w większych i mniejszych i miastach w Polsce. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu 2020 roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce – PAYBACK. W 2022 roku sieć uruchomiła własną aplikację dla Klientów, z programem Friends oraz specjalnymi ofertami. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo. Pozycję marki w Polsce potwierdza uzyskany tytuł „Wielki Modernizator 2022”, “Brylant Polskiej Gospodarki 2022”, “Gepard Biznesu 2022”, nagroda w kategorii “Ekspansja Sieci Handlowej 2022” przyznana w konkursie PRCH RETAIL AWARDS 2022, nagroda “Złoty Laur Klienta 2022-2023″, nagroda “e-Laur Klienta 2010-2022″ oraz wyróżnienia “Diamenty Forbes’a 2023”, a także “Innowacyjna Sieć Roku”, które zostało przyznane w plebiscycie BLIX AWARDS. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.
Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP czy Strażą dla Zwierząt to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.