Fundraising od dawna był kluczowym elementem wsparcia organizacji non-profit. Wraz z postępem technologicznym nowe trendy, które pojawiają się w tej dziedzinie, zmieniają podejście do zbierania funduszy. Coraz ważniejszą rolę w tym zakresie odgrywają elastyczne darowizny i wsparcie bezgotówkowe. Aspektami, na które organizacje non-profit powinny ponadto zwrócić uwagę, są odpowiednie kanały dotarcia do odbiorców, w tym pokolenia Z i gamerów.
Pandemia COVID-19 była momentem zwrotnym w rozwoju organizacji non-profit. Konieczne stało się wtedy wykorzystanie kanałów online do koordynowania zbiórek i kontaktu z darczyńcami. Z wyników badań prowadzonych w tamtym okresie przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH wynika, że Polacy najczęściej dowiadują się o prowadzeniu aukcji charytatywnych właśnie z Internetu. Tak deklaruje ponad 63 proc. badanych, w tym blisko 43 proc. jako główne źródło informacji podaje media społecznościowe. Dla porównania, tradycyjne media, takie jak telewizja, prasa i radio, łącznie są wskazywane przez nieco ponad 15 proc. respondentów. Jeszcze mniej notują materiały drukowane. Tendencje te w dużej mierze utrzymywały się przez ostatnie dwa lata i prawdopodobnie utrzymają się jeszcze przez długi czas.
Poza globalną pandemią, również inflacja ma ogromny wpływ na to, jak kształtuje się obecny rynek. Właśnie dlatego obserwowanie jej i dostosowanie do niej kształtu swoich działań jest podstawową zasadą utrzymania działalności non-profit. Kluczowe będzie zrozumienie, ile pieniędzy potrzebuje organizacja, by przetrwać, oczywiście uwzględniając spadek wartości pieniądza. Dla przykładu, w 2021 roku w USA suma przekazanych indywidualnie datków w porównaniu do roku 2020 wzrosła o 4 proc.1. Po uwzględnieniu inflacji okazało się, że faktyczny wzrost wyniósł zaledwie 0,7 proc.
Bezpośrednim efektem powyższego jest tzw. “kryzys dawania”. Wzrost cen paliwa, energii czy produktów spożywczych wpływa także na sektor charytatywny. Ponad połowa społeczeństwa twierdzi, że ich pogarszająca się sytuacja finansowa utrudnia przekazywanie darowizn2. Może to sprawić, że wiele osób przestanie wspierać fundacje dobroczynne, zdając sobie sprawę, że muszą priorytetowo traktować artykuły codziennego użytku.
NGOsy stoją więc przed dużym wyzwaniem, jakim jest zmiana sposobu zbierania funduszy. Istnieje kilka konkretnych trendów, których rozwój należy obserwować i poważnie rozważyć ich wdrożenie w organizacji charytatywnej w najbliższym czasie.
Dywersyfikacja przychodów i elastyczne darowizny
W świetle tak niepewnej sytuacji gospodarczej, ekspert ds. płatności cyfrowych, PayPoint, zlecił przeprowadzenie badań rynkowych o finansowaniu organizacji non-profit. Wykazały one, że 64 proc.3 osób, które regularnie, np. raz w miesiącu, przekazują darowizny na cele charytatywne, doceniłoby możliwość zmiany ich wysokości i terminu wpłaty w zależności od swojej sytuacji finansowej.
Elastyczne datki okazują się więc niezbędne w dobie niepewności. Z perspektywy fundacji charytatywnej, to rozwiązanie odnosi się do dostosowywania terminów składania wpłat przez darczyńców. NGOsy mogą oferować dowolność w zakresie okresu subskrypcji a nawet wyboru konkretnego celu do wsparcia. Wpłacający mogą natomiast wybrać, czy chcą przekazywać darowizny jednorazowo, cyklicznie (np. co miesiąc, co kwartał) czy w nieregularnych odstępach czasu. Umożliwienie im regularnego korygowania stawki cyklicznej, korzystanie z technologii płatności cyfrowych lub wdrożenie nowoczesnych aplikacji fundraisingowych może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Z perspektywy organizacji istotną rolę odegra również dywersyfikacja przychodów. Muszą one zwiększyć liczbę strumieni dochodów. Różnorodność sprawi, że jeśli główny kanał finansowania zawiedzie, to fundacja będzie mogła kontynuować działalność w oparciu o inne, mniejsze źródła przychodów. Organizacje charytatywne powinny zacząć od oceny swoich bieżących źródeł dochodów, przyjrzenia się ryzyku związanemu z każdym z nich i podjęcia decyzji o dywersyfikacji. Istnieje wiele rozwiązań, które mogą okazać się korzystne dla pozyskiwania dodatkowych funduszy. Warto rozważyć np. finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding i mikrodonacje.
– Crowdfunding to proces, w którym organizacja non-profit wykorzystuje platformy internetowe do gromadzenia wpłat od dużej liczby darczyńców. Te kampanie angażują i budują więzi z dobroczyńcami, ponieważ widzą oni bezpośrednie efekty swoich donacji i poczucie współuczestnictwa w osiąganiu ważnych celów. Z drugiej strony, mikrodonacje to małe, ale regularne wpłaty od wielu osób. Ta metoda zapewnia stały strumień finansowania, który pomaga utrzymać ciągłość działań organizacji. Obie te metody dają fundacjom szansę na osiągnięcie szerszej bazy wsparcia, w tym od zwykłych ludzi, którzy chcą się zaangażować i mieć realny wpływ na sprawy, które ich obchodzą – komentuje Krzysztof Adamski, pomysłodawca platformy do zbierania mikrodatków, Donateo.
Wejście w świat bezgotówkowy
Gotówka to już przeszłość – nadszedł czas, aby skorzystać z inteligentnych rozwiązań płatniczych. Szacuje się, że do 2026 roku, 60 proc.4 światowej populacji będzie korzystać z portfeli cyfrowych. W rzeczywistości ich wykorzystanie wzrośnie z 3,4 miliarda w 2022 roku do 5,2 miliarda w 2026 roku.
Oznacza to, że nadszedł czas, aby organizacje charytatywne również zaczęły wdrażać to rozwiązanie. Aplikacje, skarbonki online czy czytniki kart powinny stanowić nieodzowną część rozwiązań fundraisingowych w 2023 roku. Według ankiety przeprowadzonej przez Mastercard, 82 proc.5 osób już teraz określa tę metodę jako bezpieczniejszy sposób dokonywania płatności aniżeli wpłaty gotówkowe. Co więcej, postrzegają oni wykorzystanie cyfrowego pieniądza za szybsze i wygodniejsze, zwłaszcza jeśli chodzi o wpłaty darowizn na imprezach masowych lub podczas ulicznych zbiórek.
Podstawą powinno być zatem zapewnienie bezpiecznych i szybkich płatności zbliżeniowych lub internetowych, do których ludzie są już przyzwyczajeni.
Gaming for Good
Gaming for Good w dużej mierze opiera się na streamingu. Gracze włączają konsole, wybierają ulubione gry i grają udostępniając swój widok ekranu publiczności. Przyjaciele, nieznajomi i inni gamerzy z wielkim zaangażowaniem oglądają rozgrywającego w akcji, zwykle na popularnej platformie o nazwie Twitch.
Gracze mogą łatwo dodawać przyciski darowizny do swoich strumieni, prosząc odbiorców o przekazanie datków na wskazaną fundację. W tym przypadku mamy do czynienia z dwiema grupami darczyńców. Ci pierwsi lubią płacić wtedy, kiedy gracz wykona coś imponującego, a drudzy przekazują datki w ramach pocieszenia po przegranej rozgrywce. Tak czy inaczej, fundacja na tym zyskuje.
Jednym z najpopularniejszych wydarzeń organizowanych w tej formule jest Gamers Without Borders. To długa seria turniejów odbywających się na całym świecie. Został uruchomiony w 2020 roku i obecnie oferuje nagrodę w wysokości 8,2 miliona funtów, czyli 10 milionów dolarów dla zwycięzców turnieju, którą następnie przekazują oni na wybrane przez siebie cele charytatywne.
– Gamers Without Borders pokazuje potencjał, jaki przynosi idea Gaming for Good. Oczywiście jest to forma pozyskiwania funduszy, której większość organizacji charytatywnych jeszcze nie przyjęła, więc warto rozważyć zostanie polskim pionierem tej metody. W mojej opinii, to jedna z ciekawych opcji dla organizacji, które chcą zdywersyfikować swoje strumienie pozyskiwania funduszy – dodaje Krzysztof Adamski.
Odpowiedni wybór kanałów social media
Prognozy dotyczące korzystania z mediów społecznościowych szacują, że przeciętny dorosły spędzi 6 lat i 8 miesięcy6 swojego życia w mediach społecznościowych. Faktem jest, że organizacje charytatywne, niezależnie od kształtu i wielkości, muszą mieć jakąś formę obecności w social mediach.
Najważniejsze jest, aby skupić się na odpowiednich platformach społecznościowych. Wybór platformy należy poprzedzić dokładnym określeniem grupy docelowej – ich demografii, zainteresowań itd. Organizacja powinna zdecydować się na wybór kanałów, na których jest najwięcej użytkowników spełniających postawione kryteria. Można zrobić ankietę wśród darczyńców lub skorzystać z gotowych statystyk. Dla przykładu, Gen Z stanowi 60 proc. bazy użytkowników TikToka7. Aż 90 proc. przedstawicieli tej generacji korzystało również ze Snapchata, ale nie znajdziemy ich już na Facebooku8. Zatem kierując swoje działania do osób urodzonych po 1995 oku, warto rozważyć TikToka i Snapchata, ale zdecydowanie zrezygnować z Facebooka.
Komunikacja SMS dla telefonów komórkowych
SMS-y nadal są ważną częścią komunikacji każdej organizacji non-profit i jednym z największych globalnych trendów pozyskiwania funduszy. Średni współczynnik otwarć wiadomości SMS wynosi aż 99 proc.9. Warto porównać to ze średnim współczynnikiem otwierania maili dla organizacji non-profit, który wynosi około 27 proc.
Dobrym rozwiązaniem może zatem okazać się skorzystanie z usług platformy marketingowej, która pomoże w łatwy sposób rozpocząć komunikację z darczyńcami za pośrednictwem wiadomości tekstowych.
– Wdrażając wszystkie te trendy nie możemy zapomnieć o jednej, ważnej kwestii – zaangażowaniu naszych darczyńców w cały proces. Obecnie filantropi mają niekończące się możliwości wyboru organizacji do wsparcia, mnóstwo opcji przekazywania datków i bliższe relacje z fundacjami, które wspierają. Ponieważ prognozy gospodarcze na kolejne miesiące 2023 roku pozostają ponure, darczyńcy chcą większej kontroli nad swoimi darowiznami. To sprawi, że będą chętniej angażować się chociażby w subskrypcyjne modele przekazywania datków czy mikrodonacji. Zapewnienie im komfortu i bezpieczeństwa przy niesieniu pomocy, powinno być nadrzędnym celem fundacji – mówi Krzysztof Adamski.
Organizacje charytatywne, które chcą osiągać sukcesy i spełniać swoje cele, będą musiały korzystać z technologii cyfrowej, aby płynnie przejść przez cały proces ewolucji rynku. Dywersyfikacja dochodów, wdrażanie opcji elastycznych darowizn i nowych modeli finansowania opartych o personalizowane przekazy w odpowiednio dobranych kanałach, zbudują ich wiarygodny obraz.