Zgodnie z obowiązującą ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi za sprzedaż lub podawanie alkoholu nieletnim grożą wysokie sankcje finansowe oraz możliwość pozbawienia sprzedawcy koncesji na sprzedaż alkoholu na okres od 3 do 5 lat. Jednak, pomimo obowiązujących regulacji prawnych, nie wszyscy sprzedawcy potrafią odmówić młodocianym sprzedaży alkoholu. Taka sytuacja może wynikać z ignorancji sprzedawcy, jednak najczęściej jest efektem jego bezradności, obawy o utratę klienta, poczucia winy czy też przekonania, że nieletni, jeżeli nie w tym, to w innym sklepie bezkarnie kupią alkohol.
Kompania Piwowarska postanawia zmienić takie postrzeganie i wypowiada walkę sprzedaży alkoholu nieletnim! Dlatego przed największymi eventem prowadzi szkolenia dla wszystkich sprzedawców. W minioną sobotę, 27 sierpnia, w specjalnym szkoleniu KP udział wzięło 100 sprzedawców BeerFest’u, sponsorowanej przez markę Tyskie największej śląskiej biesiadzie piwnej.
Szkolenia
Sprzedawca, który na co dzień boryka się z problemem nieletnich próbujących kupić alkohol, może wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach, podczas których pozna praktyczne metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Szkolenia mają formę 4-godzinnych warsztatów.
„Jeśli potrafimy rozmawiać z nieletnim tak, aby mimo naszej odmowy nie wzbudzać jego agresji – wygrywamy. Jeśli nie mamy tych umiejętności to w zasadzie każdy młodociany klient może się okazać bardzo trudny.”– tłumaczy Jerzy Rządzki, trener z Poradni Profilaktyczno Terapeutycznej w Zielonej Górze, prowadzący szkolenia. „Dlatego trzeba się nauczyć odmawiania, które nie będzie raniło czy obrażało niepełnoletniego klienta, ale będzie też pokazywało jasno jakie są reguły i że będą one przez sprzedawcę przestrzegane” – dodaje.
Odpowiedzialny lider
To nie pierwsze tego typu działanie Kompanii Piwowarskiej. Od lat lider branży piwowarskiej w Polsce przygotowuje sprzedawców przed wielkimi eventami do trudnych sytuacji radzenia sobie z nieletnimi próbującymi kupić alkohol.
„Jako firma odpowiedzialna społecznie już od kilku lat organizujemy szkolenia dla sprzedawców obsługujących sponsorowane przez nas imprezy.”– mówi Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. „Piwo trafia do ręki nieletniego zawsze od osoby dorosłej. Czasami jest to rodzic, czy pełnoletni kolega, a czasami sprzedawca alkoholu, dlatego ważne dla nas jest prowadzenie działań edukacyjnych w tym zakresie, by wszyscy dorośli przekazali młodym ludziom spójny komunikat, że alkohol jest tylko dla pełnoletnich” – wyjaśnia.
http://www.youtube.com/user/KPwydarzenia#p/u/14/NqZQVIqzzdI
Do redaktora:
Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną nastawioną na walkę z wykluczeniem społecznym na tle ubóstwa oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 r. wyniosła 14,1 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 28,3 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.
Dodatkowych informacji udziela:
Katarzyna Radecka
Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju
[email protected]
tel. +48 61 66 77 455
fax. +48 61 66 77 850
kom. +48 601 599 223