Warszawa, 30 czerwca 2011 – Rynek płatności mobilnych Europie Środkowo-Wschodniej (ang. Central Eastern Europe – CEE) rozwija się wolniej, niż jeszcze do niedawna spodziewali się sami uczestnicy rynku. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy są problemy z porozumieniem pomiędzy firmami telekomunikacyjnymi a instytucjami finansowymi w sprawie podziału przychodów generowanych przez mobilne płatności. Obserwowany stopniowy wzrost rynku miał miejsce głównie za sprawą dostawców aplikacji, dla których płatności mobilne są podstawowym elementem działalności. W najbliższej przyszłości, dzięki rosnącemu zainteresowaniu największych podmiotów na rynku, płatności mobilne mają szansę zyskać na popularności.
Z najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej,pt. Analiza rynków płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej , wynika, że wartość transakcji dokonywanych w ramach płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęła w 2010 roku prawie 290 milionów EUR, a do końca roku 2017 prognozuje się jej wzrost do 22,7 miliardów EUR. W badaniu uwzględniono następujące segmenty: SMS Premium, Near Field Communications (NFC) oraz inne płatności.
„Telefony komórkowe, wraz ze stale rosnącą liczbą opracowywanych dla nich aplikacji, stopniowo stają się swoistymi centrami informacji i rozrywki” – stwierdza Edyta Kosowska, analityczka rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan. „Zaadaptowanie telefonu komórkowego do spełniania funkcji płatniczych jest już w regionie CEE tylko kwestią czasu”.
„Aby płatności mobilne mogły stać się popularne, muszą spełniać pewne podstawowe kryteria, a mianowicie być bezpieczne i wygodne dla użytkowników końcowych” – zaznacza EdytaKosowska – „Muszą również być opłacalne dla wszystkich uczestników rynku”.
Największym wyzwaniem w sektorze płatności mobilnych jest stworzenie skutecznego modelu biznesowego. Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana ze względu na bardzo niskie marże za płatności w fizycznych punktach sprzedaży. „Do wypracowania odpowiednich zysków na rynku płatności mobilnych o niskich marżach konieczna jest duża ilość transakcji” – wyjaśnia Edyta Kosowska. „Dostawcy usług będą musieli zatem zainteresować swoją ofertą bardzo dużą liczbę użytkowników. W związku z tym kluczową rolę odgrywać będzie edukacja rynku”.
Pozostałe kryteria, konieczne do upowszechnienia płatności mobilnych, zwłaszcza wygoda użytkowania, są spełniane przez płatności dokonywane w technologii NFC, która w regionie CEE stopniowo się rozwija. Liderem jest w tym zakresie Bułgaria, gdzie dostawcy usług dostrzegli potencjał wśród osób nie korzystających z usług bankowych. Testy NFC są prowadzone również w Czechach, na Węgrzech oraz w Polsce.
Najwięksi polscy operatorzy komórkowi wraz z bankami i instytucjami finansowymi indywidualnie testowali płatności w systemie NFC. Jednakże komercyjne wdrożenie jak do tej pory zapowiedział jedynie T-mobile. Usługa ma być uruchomiona do końca 2011 roku na wspólnej platformie wraz z niemiecką spółką matką T-mobile.
Obecnie w Polsce przeważająca część przychodów na rynku płatności mobilnych jest generowana przez SMS-y Premium. Dynamicznie rozwijającym się segmentem są także płatności za parkingi oraz transport publiczny, rozwijane przede wszystkim przez takie firmy jak mPay czy SkyCash.
Jeśli chcieliby Państwo otrzymać więcej informacji dotyczących niniejszej analizy, prosimy o kontakt z Joanną Lewandowską, Corporate Communications, pod adresem [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, stanowiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.
Analiza rynków płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej jest częścią subskrypcji Analizy rynku – Komunikacja mobilna i bezprzewodowa , która obejmuje również badania w następujących obszarach: Płatności mobilne w Europie, Mobilna administracja w Europie: Usługi dla obywateli i możliwości dla przemysłu mobilnego, LTE w Europie oraz Europejski rynek mobilnego wideo. Analizy te są częścią programu partnerstwa na rzecz wzrostu Frost & Sullivan.
Analiza rynków płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej
O Frost & Sullivan:
Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania. Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.
Kontakt:
Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europa
T: +48 22 390 41 46