Na Plaster złożą się, podobnie jak w roku ubiegłym, wystawy, konferencja oraz warsztaty typograficzne. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na sztukę plakatu, jako ważną dziedzinę twórczości i istotną formę oddziaływania na nasze otoczenie. To okazja do zatrzymania się na dłużej przy dziełach z natury swej efemerycznych.
Tegoroczna edycja ma pokazać, że projektowanie graficzne to dziedzina, która potrafi doskonale czerpać z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, jednocześnie kontynuując znakomitą tradycję.
– Nie ma żadnej definicji, która określa, na czym polega dobry, nowoczesny projekt – mówi Krzysztof Białowicz z CSW, organizator festiwalu. – Plaster jako wydarzenie kulturalne i intelektualne wskazuje jedynie drogę do zapoznania się z pewną estetyką i filozofią charakterystyczną dla współczesnej grafiki projektowej.
Ambicją organizatorów jest pokazanie najbardziej aktualnych zjawisk w dziedzinie plakatu i projektowania liternictwa. Dlatego do prezentacji swoich prac na wystawach zaprosili wybitnego holenderskiego twórcę czcionek Martina Majoora, amerykańskiego designera i kaligrafa Eda Felli, a także świetnego polskiego plakacistę Władysława Plutę. W najnowszych projektach tego ostatniego „litera zastępuje przedmiot, wprawiona w ruch – opowiada, wyeksponowana w zaskakującej pozie – jest znakiem, ale nie traci swej pierwotnej funkcji informacyjnej, nadal jest czytelnym i ważnym elementem tekstu” (culture.pl).
Istotnym punktem programu festiwalu będzie również międzynarodowa konferencja poświęcona obalaniu mitów w projektowaniu graficznym, z udziałem praktyków i teoretyków sztuki. Wypowiadać się będą m.in. David Crowley, Przemysław Dębowski, Marcin Giżycki, Martin Majoor, Agata Szydłowska, Jacek Mrowczyk, Ewa Satalecka i Andrzej Szczerski.
Dla tych, którzy na co dzień zajmują się projektowaniem lub z tą dziedziną łączą swoją przyszłość, odbędą się warsztaty. Dopełnieniem festiwalowych atrakcji będą prelekcje, pokazy filmów oraz koncert multimedialny.