Wykluczenie z rynku pracy, z życia społecznego czy kulturalnego, bycie niewidoczną – to tylko niektóre z problemów, z którymi często muszą mierzyć się kobiety dojrzałe. Po przekroczeniu czterdziestki zmienia się nie tylko ich własne postrzeganie, ale też to, jak widzą je inni. Organizatorzy Konkursu Women Poland Competition starają się zerwać ze stereotypem, wedle którego kobiety dojrzałe najlepsze lata życia mają już za sobą i udowodnić, że nawet w „pewnym wieku” można spełniać marzenia.
Na temat ageizmu – czyli wykluczenia ze względu na wiek – powstaje coraz więcej badań, częściej zwraca się także uwagę na sam problem. Najłatwiej zmierzyć skalę tego zjawiska na rynku pracy – jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2022 roku potencjalni pracodawcy aż dwa razy częściej kontaktowali się z młodszymi kandydatami, niż ze starszymi. Jednak praca to nie jedyny obszar, na którym można spotkać się z ageizmem. Problem ten dotyczy też życia społecznego, gdzie kobiety w dużo większym stopniu, niż mężczyźni, są narażone na zjawisko wykluczenia.
– Kobiety w wieku dojrzałym stają się w pewnym sensie niewidzialne dla społeczeństwa i często doskwiera im brak zauważenia, dawnej atencji – stwierdza Izabela Tuszyńska, prezeska Fundacji Women Poland i organizatorka konkursu Women Poland Competition. Warto podkreślić, że my – kobiety dojrzałe, żyjemy w niejakim „zawieszeniu”– nie jesteśmy już młode, ale jednocześnie nie jesteśmy też w wieku senioralnym. Tymczasem ja głęboko wierzę, że to bycie „pomiędzy” można doskonale wykorzystać i zamienić w nowy rozdział, w którym będziemy się czuć doskonale.
Piękno dojrzałości
Konkurs organizowany przez Fundację Women Poland ma nagłaśniać problemy, z jakimi mierzą się kobiety dojrzałe. Jest także sposobem na pokazanie im, że w dojrzałym wieku nie tylko mogą spełniać swoje marzenia, stawiać sobie nowe cele i przeżywać przygody, ale też osiągnąć dużo więcej, niż kiedykolwiek wcześniej.
Piękno dojrzałości polega na tym, że już doskonale wiemy, czego nie chcemy – łatwiej jest nam zatem określić to, czego chcemy – podkreśla Izabela Tuszyńska. Dojrzałość to po prostu spora przewaga konkurencyjna w porównaniu z innymi grupami wiekowymi – jeśli w tej sposób spojrzymy na to zjawisko, mocniej uwierzymy w siebie i staniemy się szczęśliwsze. I to jest właśnie cel naszego konkursu – pokazanie piękna dojrzałości i zainspirowanie się do zmian.
Women Poland Competition zwraca uwagę na piękno i wartości, które noszą w sobie jego uczestniczki – kobiety w wieku 40-60 lat, które mają polskie obywatelstwo i przynajmniej raz były zamężne. Jest to pierwsza edycja konkursu, ale na pewno nie ostatnia.
– Poprzez organizację Women Poland Competition chcemy przełamywać stereotyp, że życie kończy się po czterdziestce, że to wiek, w którym można spełniać marzenia z młodości, na przykład te o byciu miss – podsumowuje organizatorka konkursu. Chcemy pokazać, że to, co liczy się najbardziej, to przede wszystkim piękno wewnętrzne i mądrość wynikająca z doświadczenia. Chcemy pokazać historie kobiet po to, by zainspirować innych i podkreślić, że kobiety dojrzałe naprawdę mogą czuć się fantastycznie, że wszystko przed nimi. Po prostu – wiek to tylko liczba, a kobiety dojrzałe mogą wszystko, ale nic już nie muszą!
Eksperci zauważają, że ze względu na starzejące się społeczeństwo ageizm może być coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Nie ulega wątpliwości, że z uwagi na stereotypy w większym stopniu narażone są na niego kobiety. Warto więc zaprzeczać statusowi quo i iść za przykładem kobiet, które dopiero po czterdziestce rozpoczęły swoją karierę, które postanowiły powiedzieć „nie” byciu niewidzialną.
Konkurs Women Poland Competition to konkurs dla kobiet po 40 r.ż. bez statusu „panny”. Pierwsza Gala Finałowa odbędzie się 23 października 2023 r w Hotelu Marriott w Warszawie. Organizatorem jest Fundacja Women Poland, która powstała z myślą o wspieraniu kobiet dojrzałych. Jej pomysłodawczynią jest Izabela Tuszyńska – z zawodu modelka, dziennikarka i marketingowiec, a także vice Miss Polonia, reprezentantka Polski podczas wyborów Miss Universe w latach dziewięćdziesiątych. Prywatnie – żona i matka.
Kontakt dla mediów: Olga Wybodowska, agencja Face it!, [email protected]; 452 931 567