Badania naukowe potwierdzają, że dzieci mają niezwykłą łatwość w szybkim zapamiętywaniu nowych treści. W wieku 4-5 lat ich mózg jest wystarczająco rozwinięty, by rozpocząć naukę jednocześnie dwóch języków obcych. Naturalne dziecięce predyspozycje starają się rozwijać szkoły językowe organizując kursy skierowane tylko i wyłącznie do dzieci. Poszczególne placówki stosują różne metody nauczania, różniące się od siebie intensywnością i efektywnością.
Metoda komunikacyjna
Metoda komunikacyjna to najbardziej powszechny i najpopularniejszy sposób nauczania języków obcych. Opiera się na podstawowym zastosowaniu języka, czyli użyciu go podczas konkretnej sytuacji komunikacyjnej. Kurs polega głównie na odgrywaniu scenek czy dialogów. Najistotniejszym założeniem jest przekazanie informacji i udana komunikacja, poprawność gramatyczna i wymowa są na dalszym planie. Ten sposób nie jest polecany dzieciom nieśmiałym i zamkniętym w sobie, gdyż wymaga otwartości i pewności siebie.
Direct method
Kolejnym sposobem nauki jest direct method – metoda bezpośrednia. Podczas zajęć stosuje się jedynie język angielski, nauczyciel używa obrazków, gestów, mimiki, skojarzeń, które uczniowie później odtwarzają podczas sterowanych rozmów z osobami z grupy. W tej technice nie przywiązuje się dużej wagi do kwestii gramatycznych – lektor zakłada, że uczeń zapamięta i będzie używać poprawnej formy zasłyszanej na zajęciach. Istotne aspekty to swoboda wypowiedzi, dobra wymowa i bogate słownictwo.
Community language learning
Metoda rzadziej spotykana. Uczniowie wcielają się w rolę „klientów”, a nauczyciele „doradców”. Podczas kursu dozwolone jest używanie języka ojczystego – lektor tłumaczy wypowiedzi uczniów na angielski, po nim uczestnicy starają się je odtworzyć. Każde wystąpienie uczniów jest nagrywane, a następnie odsłuchiwane. Kursanci zaczynają używać języka obcego samodzielnie (bez konieczności tłumaczenia) w momencie gdy sami uznają, że czują się wystarczająco pewnie. CLL to model, który bierze pod uwagę całą osobowość ucznia, jego uczucia, intelekt, jakość stosunków interpersonalnych oraz motywację jaką kierował się podczas wyboru kursu językowego.
Metoda multisensoryczna
Jest to metoda wzrokowo-słuchowo-kinestetyczno-czuciowa. Opiera się na zaangażowaniu wszystkich zmysłów dziecka w proces przyswajania języka obcego. Stosuje się ją z powodzeniem również jako sposób na leczenie dysleksji, a także we wstępnej fazie nauki czytania i pisania.
– Technika multisensoryczna angażuje wszystkie zmysły dziecka: poprzez muzykę, rytm, obrazy, dotyk, uczucia i działania, dlatego przynosi szybkie i trwałe rezultaty. Szkoły językowe wprowadzają tę metodę, nieliczne łączą ją z oparciem całego kursu na opracowanych autorskich materiałach dydaktycznych o świecie fikcyjnych postaci. Dziecko poza językiem obcym dodatkowo zdobywa wiedzę o kulturze, geografii, historii, a także poznaje obyczaje i tradycje wykreowanego świata – to rozwija jego wyobraźnię i angażuje więcej zmysłów – mówi Monika Ferreira , Właściciel i Dyrektor ZarządzającaMAŁA LINGUA & LINGUA TEENS SPACE, szkoły języków obcych dla dzieci i młodzieży, której metoda otrzymała nagrodę European Language Label.
Jedynie nieliczne placówki wychodzą naprzeciw indywidualnym potrzebom każdego ucznia – opracowująautorskie programy metodyczne – tailor-made courses, czyli zajęcia „szyte na miarę”. Organizowanie takich zajęć niesie ze sobą same korzyści: indywidualne podejście i dobranie metody do każdego uczestnika maksymalnie podniesie efektywność. Skupienie uwagi nauczyciela na jednej osobie zwiększy komfort dziecka i poczucie że jest ważne, a to zmotywuje i zachęci do nauki.
Badania psychologów udowadniają, że 80 % naszego potencjału intelektualnego rozwija się do 6 roku życia. Warto zadbać o edukację swojego dziecka już od najmłodszych lat – odpowiednio wczesne wysłanie go na kurs językowy sprawi, że dostatecznie opanuje dany język, a to zwiększy jego kwalifikacje i pozwoli na lepszy start w przyszłości. Wybranie odpowiedniej techniki dydaktycznej, dopasowanej do charakteru i predyspozycji dziecka, może przyspieszyć przyswajanie nowych treści, zredukować czas i wydatki zainwestowane w kurs.
Joanna Kowalczyk