w ,

Eksport szkockiej whisky rośnie szybciej niż rodzima konsumpcja

Szkocka whisky staje się na świecie coraz popularniejsza. Potwierdzają to dane sprzedażowe pochodzące ze Stowarzyszenia Szkockiej Whisky jak i Towarzystwa The Scotch Malt Whisky Society.

Pomimo kryzysowych prognoz i wizji globalnej stagnacji eksportszkockiej whisky wzrósł znacząco w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku. Na świecie sprzedano aż o 22% więcej butelek szkockiej niż w analogicznym okresie roku 2010. Co ciekawe taki trend widoczny jest od co najmniej kilku lat.

Kraje rozwijające stają się coraz ważniejszym rynkiem dla producentów whisky. Wszystko za sprawą silnego wzrostu gospodarczego w Azji i Ameryce Południowej. Eksport szkockiej whisky do Ameryki Środkowej i Południowej wzrósł aż o 49%, podczas gdy do krajów Azji o 33% osiągając pokażną wartość 422 milionów funtów. Wolumen sprzedaży rósł wraz z rosnącą wartością eksportu. Największymi odbiorcami szkockiej whisky poza Wielką Brytanią w ujęciu wartościowym są Stany Zjednoczone, Francja, Singapur, Hiszpania, Tajwan, Korea Południowa.

Podobnie imponujące wyniki eksportu odnotowuje również The Scotch Malt Whisky Society, które od kilku miesięcy działa również w Polsce. W okresie ostatnich 12 miesięcy, to jest od 1 listopada 2010 roku do do 31 października 2011r, w Wielkiej Brytanii sprzedaż single malt whisky butelkowanej przez Stowarzyszenie The Scotch Malt Whisky Society (SMWS) wzrosła o 19%, podczas gdy sprzedaż na rynkach międzynarodowych, podobnie jak w latach poprzednich utrzymywała się na wysokim poziomie i wzrosła aż o 28% w analogicznym okresie.

„Rynek brytyjski jest dla nas ważny, tutaj są korzenie whisky, tutaj Stowarzyszenie ma swoje główne oddziały w Edynburgu i Londynie, ale nasza unikatowa whisky z pojedyńczej beczki i jednego destylatu intryguje również klientów za granicą i szturmem zdobywa nowe rynki” mówi Stephen Swinney, Dyrektor The Scotch Malt Whisky Society w Polsce. Obecnie najważniejszymi rynkami eksportowymi dla Stowarzyszenia SMWS są Stany Zjednoczone, Tajwan, Japonia, kraje Beneluksu, Niemcy, Szwajcaria. „Cieszy fakt, że nasza marka cieszy podniebienia konsumentów w krajach, gdzie wcześniej whisky była trunkiem mało znanym” dodaje Stephen Swinney.

Jednak to co najbardziej cieszy producentów i dystrybutorów szkockiej to fakt, że właśnie zbliża się dla nich najgorętszy okres całego roku. Butelka unikatowej szkockiej whisky uchodzi w wielu krajach za doskonały świąteczny prezent, zarówno dla członka rodziny jak i klienta korporacyjnego. Cała branża zaciera więc ręce. Wyniki sprzedaży w ujęciu za cały rok mogą się jeszcze zmienić. Na korzyść – wszyscy liczą.

Aktualnie udział szkockiej whisky w eksporcie produktów spożywczych i napojów Wielkiej Brytanii wynosi aż 25%.

1. Dane pochodzą z publikacji Stowarzyszenie Szkockiej Whisky (The Scotch Whisky Association) z pażdziernika 2011 roku.

Avatar photo

Napisane przez Comm Start

Przyznano nagrody w konkursie „Łazienka z widokiem na naturę”

„Strabag: Modelowa inwestycja – A2 Nowy Tomyśl – Świecko”