W pięciu dotychczasowych edycjach badania przeanalizowano ponad 1,3 mln artykułów na temat branży motoryzacyjnej, energetycznej, bankowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, telefonów GSM, kosmetycznej, artykułów spożywczych, sieci handlowych, producentów IT, telewizyjnej i radiowej. Łącznie poddano badaniu wizerunek 78 podmiotów. W podsumowaniu wyodrębniono również Markę Marek, którą została TVN. Kolejne miejsca najlepszych wizerunkowo brandów w okresie od lipca 2007 do czerwca 2012 należą do marek: Polsat, Mercedes, Renault, PKO BP, Ford, TVP 2, VW, Fiat i TVP 1.
Raport Top Marka 2012 jest analizą tekstów, jakie ukazały się w ciągu 12 miesięcy – od 1 lipca 2011 do 30 czerwca br. W badanym okresie, podobnie jak w ubiegłorocznym zestawieniu, najwięcej uwagi skupiała branża motoryzacyjna. Na temat pierwszej piątki w tym sektorze opublikowano łącznie blisko 70 tys. informacji. Palmy pierwszeństwa również w tym roku nie oddał Volkswagen.
Zmiany na najwyższym podium nie odnotowano także wśród brandów telewizyjnych. TVN ponownie znalazł się na prowadzeniu, wyprzedzając drugi w zestawieniu Polsat, w tym roku o 15 punktów i trzecią TVP 2 – o 26 punktów. W branży energetycznej niezmiennym liderem od trzech lat jest PGE. Marka uzyskała rekordową sumę punktów za liczbę publikacji oraz więcej punktów w rankingu ogółem niż którykolwiek z brandów w pięcioletniej historii badania.
Ubiegłoroczny układ miejsc w pełni zachowała branża bankowa. Liderem ponownie został PKO Bank Polski, który zdystansował konkurentów – Bank Zachodni WBK, Bank Pekao SA, Millennium oraz Deutsche Bank zarówno pod względem liczby publikacji, ich zasięgu, jak i wartości ekwiwalentu reklamowego, w rezultacie zaś wyraźnie wyprzedzając ich w ogólnej punktacji.
Pierwsze lokaty, w porównaniu z czwartą edycją badania, zachowały również marki: Tesco (sieci handlowe), RMF (radio), Plus (telekomunikacja), iPhone (telefony GSM) oraz PZU (ubezpieczenia).
Wśród producentów IT na prowadzenie wysunął się Asus, który w ubiegłym roku znalazł się poza pierwszą piątką. W branży kosmetycznej zwyciężył L’oreal, przed marką Nivea oraz Avon.
Najbardziej radykalną zmianę odnotowano w branży artykułów spożywczych, gdzie na pierwszym miejscu pojawił się Red Bull. Na efekt ten złożyło się prawie 3,3 tys. publikacji, z których 40 proc. miało pozytywny wydźwięk.
W tegorocznej edycji badania Top Marka przedstawiono po pięć najbardziej wartościowych brandów z 12 branż – łącznie 60 marek. Przeanalizowane publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu ponad tysiąca tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto ogólnopolskie dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe), magazyny life-stylowe oraz tabloidy.