w

45 proc. Polaków nie wie, na czym polegają tegoroczne zmiany w Kodeksie Pracy dotyczące pracy zdalnej

Zaledwie 55 proc. respondentów jest świadomych obowiązujących od tego roku przepisów dotyczących pracy zdalnej. Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, polską platformę do wideokonferencji i spotkań online, zwracają uwagę na niski poziom wiedzy o tegorocznych zmianach w Kodeksie Pracy. Aż 44 proc. pracowników nie zostało poinformowanych o zbliżających się regulacjach, a 36 proc. ankietowanych dowiedziało się o nich od pracodawcy.

Nowelizacja Kodeksu Pracy, która weszła w życie 7 kwietnia 2023 r., wprowadziła regulacje dotyczące pracy zdalnej. Nowe przepisy spowodowały, że może ona być wykonywana w całości lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika. Pracodawca ma obowiązek wyposażyć go w niezbędny sprzęt do świadczenia pracy na odległość, a także zrekompensować koszty zużycia energii elektrycznej oraz internetu. Tego samego dnia uchwalono również prawo do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej przez nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym.

Wiedza na temat zmian dotyczących pracy zdalnej
Najnowsze badanie przeprowadzone przez ClickMeeting, miało na celu poznanie stopnia świadomości pracowników na temat nowelizacji ustawy o pracy zdalnej. Z danych wynika, że 55 proc. respondentów zna jej zapisy, a 45 proc. nie zdaje sobie sprawy, na czym ona polega. Równocześnie 44 proc. ankietowanych nie zostało poinformowanych o nowych przepisach, 36 proc. dowiedziało się o nich od pracodawcy, a co piąty badany nie jest pewny, czy otrzymał informacje na ten temat. Z kolei 55 proc. uważa, że w ich firmie wprowadzono zmiany wynikające z ustawy, a 45 proc. odpowiedziało, że w ich przedsiębiorstwie one nie nastąpiły.

Pracodawca, który wdraża u siebie pracę zdalną, w tym hybrydową, ma prawny obowiązek przekazania informacji m.in. na temat zasad jej wykonywania. W sytuacji wdrażania w życie nowych regulacji prawnych warto prowadzić w firmach programy informacyjne. Relacja na linii pracownik – pracodawca powinna polegać na zaangażowaniu w odpowiednią komunikację wewnętrzną. W praktyce, zamiast przepisywać do regulaminów wewnętrznych firmy treści przepisów prawnych, dobrym rozwiązaniem jest stosowanie krótkich i zwięzłych zdań napisanych w języku bardziej przystępnym dla pracowników. Warto przeprowadzać krótkie szkolenia z wprowadzanych zmian, a także tworzyć zbiory często zadawanych pytań, czyli tzw. FAQ. Takie działania pozwolą na uniknięcie ewentualnych nieporozumień i wzmocnią relację pracownika z firmą, a co najważniejsze pomogą zbudować wzajemne zaufanie – komentuje Anna Zielińska z ClickMeeting.

Sytuacja w firmach – benefity od pracodawców

Respondenci, zostali również zapytani, o to czy ustawa spowodowała zmiany w ich miejscach pracy. W tym przypadku 66 proc. ankietowanych nie zauważyło, aby one nastąpiły. Natomiast, blisko co czwarty pracownik (24 proc.) otrzymał możliwość pracy w systemie hybrydowym. Jednocześnie (12 proc.) uzyskało dodatkowe wynagrodzenie za pracę zdalną. Część badanych zostało zobowiązane przez pracodawcę do określenia dokładnego miejsca świadczenia pracy na odległość (12 proc.), a kolejne (10 proc.) dostało sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonywania pracy zdalnej.

Jednocześnie ankietowani zostali zapytani o to czy chcieliby, aby w ich firmach wdrożono zmiany dotyczące pracy zdalnej. Aż 30 proc. respondentów nie jest zainteresowanych nowymi rozwiązaniami, 29 proc. nie jest pewnych, a 22 proc. oczekuje zmian w ich przedsiębiorstwie. Z kolei 19 proc. uważa, że ich pracodawca wprowadził już regulacje wynikające z ustawy.

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono na grupie 500 osób. Ankietowani to osoby zatrudnione na umowach o pracę. Ankietowani to osoby w wieku 18-34 lata (26 proc.), 35-54 lata (35 procent) oraz powyżej 55 roku życia (39 procent). 52 procent wszystkich osób to kobiety, a 48 procent mężczyźni. Respondenci to osoby, zamieszkujące miejscowości do 5 tysięcy mieszkańców (39 proc.), od 20 do 100 tysięcy mieszkańców (20 proc.), od 100 do 500 tysięcy mieszkańców (18 proc.) oraz powyżej 500 tysięcy mieszkańców (12 proc.).

ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Jej misją jest wsparcie komunikacji i nauki niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalować czegoś na swoim urządzeniu, by w łatwy sposób cieszyć się z funkcjonalności narzędzia.

Akademia Clickmeeting: https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/

Grupa Akademii Clickmeeting na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/533178777342385/

www.clickmeeting.pl

https://www.facebook.com/clickmeeting/?ref=br_rs

https://www.linkedin.com/company/clickmeeting/

https://www.youtube.com/user/ClickMeetingvideo/videos   

Napisane przez wojciechmulik

STOP MARNOWANIU POLSKICH OWOCÓW

Zyxel chroni dane pacjentów kliniki stomatologicznej Prodentist!