w

37 wycieczek na Księżyc w ciągu roku, czyli logistyka w Kompanii Piwowarskiej

Pracownicy odpowiedzialni za dystrybucję w Kompanii Piwowarskiej przewożą dziennie nawet 31 tysiący palet piwa do ponad 1 100 lokalizacji. W 2011 roku wolumen wyniósł w sumie ponad 14 milionów hektolitrów. Aby obsłużyć sprzedaż tej wielkości, pojazdy pracujące dla KP przejechały niemal 30 milionów kilometrów – to odległość równa 37 wycieczkom na Księżyc, i to w obie strony!

W poszukiwaniu kompromisu

Obecnie logistyka jest elementem zapewniającym przedsiębiorstwom przewagę konkurencyjną na rynku. Z jednej strony dostarczanie produktów powinno odbywać się w sposób efektywny kosztowo, przy realizacji wymagań jakościowych i zgodnie z zapisami kontraktów handlowych. Z drugiej – należy uwzględniać przepisy i regulacje prawne, na które składają się m.in. ograniczenia dotyczące czasu pracy kierowców, prawa przewozowego, tonażu załadunku, jakości i sieci dróg czy podatki drogowe. Zadaniem logistyki jest zatem nieustanne poszukiwanie kompromisu w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu i z poszanowaniem aktualnie obowiązujących priorytetów.

W łańcuchu dostaw piwa bardzo ważne są opakowania zwrotne, które trzeba sprawnie odebrać z poszczególnych miejsc dostaw i posortowane odwieźć do browarów w celu ponownego wykorzystania. Im szybsza rotacja piwa w detalu, tym lepsza jego jakość dla konsumentów. Dla producenta oznacza to większą dostępność opakowań zwrotnych do ponownego użycia, a poza tym większą dbałość o środowisko naturalne.

O sprawności logistyki w łańcuchu dostaw piwa świadczy elastyczność i zdolność reagowania na szybkie i nieprzewidywalne skoki wolumenów w dużej skali. Kompania Piwowarska posiada takie możliwości dzięki sieci 14 centrów dystrybucji na terenie całego kraju, przy czym 3 centra usytuowane są bezpośrednio przy browarach w Poznaniu, Tychach i Białymstoku. Ponadto KP dysponuje własną dużą flotą ciężarową, którą konsekwentnie rozwija, czego efektem jest zwiększenie zatrudnienia w logistyce.

Utrzymanie jakości wyzwaniem dla logistyki

Uwarzenie doskonałego piwa to tylko połowa sukcesu. Równie istotne jest, by w możliwie najkrótszym czasie dowieźć ten świeży produkt konsumentowi, zapewniając odpowiednie warunki przechowalnicze i przewozowe. Dlatego można powiedzieć, że logistyka wraz z działem sprzedaży odpowiada za wizerunek i jakość produktów, po które sięgają nasi konsumenci – mówi Konrad Czebreszuk, dyrektor ds. logistyki w Kompanii Piwowarskiej. – To od jakości realizowanych dostaw w dużej mierze zależy, jak konsument postrzega danego producenta, a w konsekwencji – jakie decyzje zakupowe podejmie.

Wielkość wolumenu to nie jedyne wyzwanie w logistyce KP, bowiem jakość jest tak samo ważna jak ilość. Polityka grupy SABMiller, do której należy Kompania Piwowarska, wyklucza użycie przy produkcji piwa antyutleniaczy, które pomagają zapobiegać utracie jakości. Dlatego logistyka odgrywa tak znaczącą rolę w zachowaniu wysokiej jakości złocistego trunku. Czas przebywania napoju w łańcuchu dostaw powinien być ograniczony do minimum. Ze względu na wysoką wrażliwość produktu konieczne jest ograniczenie wstrząsów w trakcie transportu, wahań temperatury oraz ekspozycji na światło. Pomieszczenia magazynowe, w których przechowywane jest piwo, powinny być kryte, szczelne, zaciemnione, wolne od obcych zapachów, o wilgotności na poziomie 75%. Najistotniejszym czynnikiem, który oddziałuje na piwo, jest temperatura – zwłaszcza latem. Dla zachowania jakości chmielowego napoju optymalna jest temperatura magazynowania 2-16°C. Granice tolerancji to zakresy 0-2 i 16-25 stopni Celsjusza. W związku z tym niedopuszczalne jest wystawianie piwa na bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych, magazynowanie go w pobliżu źródeł ciepła lub jego przemarznięcie. Niekorzystnie na jakość piwa wpływają także nagłe zmiany temperatury powodujące szoki termiczne.

Racząc się piwem najwyższej jakości – pełnym smaku, o prawidłowej barwie, przejrzystości i zapachu – warto mieć na uwadze, że jest to zasługa nie tylko doświadczonego piwowara, ale także wielu osób, które zadbały o to, by w odpowiedni sposób dostarczyć je do ulubionego sklepu, pubu czy restauracji.

Do redaktora:

Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce

Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.

SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa

Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.

Dodatkowych informacji udzielają:

Wojciech Mrugalski

kierownik ds. komunikacji

Kompania Piwowarska

ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań

tel. + 48 61 66 77 667

tel. kom. + 48 601 91 11 44

fax + 48 61 66 77 850

[email protected]

www.kp.pl

Brama garażowa: ochrona i bezpieczeństwo w każdym aspekcie

Mięso z kurczaka Premium