Latem 1945 roku dwóch przyjaciół postanawia zrealizować swoje marzenie i w małej, pomalowanej na zielono budce w Warszawie otwiera lodziarnię. Dla zmęczonych wojną mieszkańców polskiej stolicy, ręcznie wyrabiane lody są synonimem szczęścia i radości. Już inauguracyjny sezon działalności lokalnej firmy jest olbrzymim sukcesem. ”Zielona Budka” szybko staje się rozpoznawalnym znakiem, a ręczna produkcja lodów przestaje wystarczać i właściciele wprowadzają do zakładu pierwsze maszyny. W trudnych dla przedsiębiorców czasach komunizmu „Zielona Budka” nieprzerwanie się rozwija, stając się najczęściej odwiedzanym salonem z lodami w Warszawie. Prawdziwy rozkwit następuje jednak z początkiem lat 90-tych, gdy upada żelazna kurtyna, a rynki Europy Środkowo-Wschodniej wchodzą w erę „dzikiego” kapitalizmu. Pod koniec XX wieku „Zielona Budka” jest już czołowym graczem na polskim rynku lodowym, dysponując nowoczesną fabryką, doskonale zorganizowaną siecią dystrybucji oraz wzorowym modelem współpracy. Następne lata przynoszą kolejne inwestycje. Polski producent lodów, zwiększa moce produkcyjne starając się zaspokoić popyt wewnętrzny.
W 2004r. marzenie dwójki warszawiaków sprzed ponad pół wieku staje się rzeczywistością a tradycja „Zielonej Budki” łączy się z zasobami europejskiego koncernu Roncadin GmbH. Fuzja nadaje działaniom spółki jeszcze bardziej dynamiczne tempo. Sukcesy na rynku krajowym stają się głównym motorem motywującym do dalszego, aktywnego działania. Osiągnąwszy pełny sukces lokalny w produkcji znakomitych lodów w Polsce, firma gotowa jest stawić czoła wyzwaniom międzynarodowym.
Coraz częściej strategia marketingowa wielu przedsiębiorstw uwzględniać zaczyna możliwość międzynarodowej ekspansji. Siłą napędową rozwoju gospodarki globalnej są rynki wschodzące, dlatego to właśnie w ich stronę powinny zwracać się firmy poważnie myślące o międzynarodowym sukcesie. Duże i chłonne rynki Europy Wschodniej i Azji pozwalają na wypracowanie tempa wzrostu, którego nie są w stanie zagwarantować rynki rozwinięte. Atrakcyjnie rokują również kraje Europy Środkowej, z naciskiem przede wszystkim na Czechy, Słowację i Węgry. Do rozwoju biznesu w tych krajach zachęca poprawiająca się sytuacja gospodarcza. Swoim partnerom biznesowym „Zielona Budka” oprócz samego produktu, bardzo dobrej jakości lodów, oferuje korzystne warunki handlowe, znakomicie zorganizowaną sieć dystrybucji, elastyczność wykazywaną w stosunku do ich potrzeb i zaufanie.
„Zielona Budka” już dziś eksportuje swe produkty na rynki Czech, Słowacji, Litwy czy Bośni i Hercegowiny. Realizacji założonej strategii sprzyja sytuacja na rynku finansowym, który oferuje dziś dużo więcej możliwości niż kiedykolwiek. W planach eksportowych firmy są kraje Europy Południowo – Wschodniej jako rynki rozwijające się a także dojrzałe i ukształtowane gospodarki zachodnioeuropejskie, gdzie konsumpcja w skali kontynentu jest najwyższe.
Analizy procesów przemian na międzynarodowych rynkach są narzędziem umożliwiającym dopasowanie asortymentu do konkretnych potrzeb. Od początku 2011 r. „Zielona Budka” postawiła na optymalizację produktów pod kątem klienta międzynarodowego. Realizowana jest również rozbudowa fabryki w Mielcu mająca na celu m.in. poszerzenie możliwości eksportowych. „Już dziś fabryka ta spełnia wymagania międzynarodowych norm: PL-EN ISO 9001:2009 System Zarządzania Jakością, PL-EN ISO 14001:2005 System Zarządzania Środowiskowego i PL-EN ISO 22000-2006 Zarządzanie Bezpieczeństwem Żywności”. Ponadto „Zielona Budka uzyskała certyfikaty potwierdzające spełnienie bardzo restrykcyjnych standardów żywnościowych IFS (International Food Standard) oraz BRC (Global Standard Food) w obu przypadkach na najwyższych poziomach. Certyfikat IFS został nadany przez niemiecką jednostkę certyfikująca DQS GmbH, natomiast certyfikat BRC przez Brytyjską jednostkę certyfikującą SAI GOLBAL (EFSIS). Wszystkie uzyskane certyfikaty potwierdzają, że firma produkuje wyroby najwyższej jakości, bezpieczne dla zdrowia oraz spełniające wymagania klientów.”
Ważnym atutem „Zielonej Budki” jest ponad 60 lat doświadczenia w branży. Firma od początku istnienia pracowała na bardzo trudnym rynku. W trakcie swojego rozwoju przeżyła wprowadzenie demokracji i wolnego rynku, olbrzymią inflację początku lat 90-tych i późniejszy wzrost ekonomiczny. Wie, że poszukiwanie nowych rynków jest nie tylko skutecznym sposobem no rozwój w czasach prosperity, ale również sposobem na przeciwstawienie się recesji. Na przekór globalnemu kryzysowi, nie tylko nie zmniejszyła produkcji, ale przeprowadziła ekspansję marki na ościenne rynki. Przez cały ten czas ważnym elementem strategii było nawiązywanie kontaktów z nowymi partnerami handlowymi. W kontaktach z kontrahentami „Zielona Budka” stawia przede wszystkim na partnerskie relacje i dba o rozwój biznesu. Firma jest zawsze otwarta na oferty współpracy. Za kontakty z zagranicznymi kontrahentami odpowiada export manager, zajmujący się wszystkimi działaniami związanymi z nawiązaniem kontaktu i rozpoczęciem współpracy z nowymi partnerami a także późniejszym jej rozwijaniem.
Wielopokoleniowe doświadczenie pozwoliło firmie na wykreowanie produktu cieszącego się uznaniem konsumentów krajowych i zagranicznych. Dziś „Zielona Budka” łączy tradycję smaku z nowatorskimi rozwiązaniami w obszarze technologii produkcji. Reagując na napływające z rynku sygnały, firma dąży do ciągłego rozwijania swojej oferty produktowej i zwiększania jej dostępności. Co roku lodowy asortyment jest modyfikowany i dostosowywany do zmieniających się trendów rynkowych i potrzeb konsumenckich.
Stale rosnące możliwości produkcyjne nowoczesnego zakładu, szeroka i przemyślana oferta oraz dobra pozycja samej marki z pewnością przyczynią się do ekspansji polskiego producenta lodów „Zielona Budka” na rynki zagraniczne. Dla klientów nie bez znaczenia pozostanie fakt, że desery lodowe są nie tylko smaczne, ale i tworzone z zachowaniem najwyższych standardów jakości.
W czym tak naprawdę tkwi tajemnica tych lodów, to Europejscy smakosze będą mogli sprawdzić niebawem. Już teraz życzymy wszystkim smacznego!
www.zielonabudka.pl