Prawie wszystkie lotniska komunikacyjne w kraju wyposażone są w system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności – ILS (Instrument Landing System). Ma on za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. Umożliwia to wykonywanie operacji lądowania np. przy niskiej podstawie chmur albo w warunkach zamglenia.
ILS występuje w trzech klasach, które m.in. wpływają na kategorię lotniska:
1. Kategoria I – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 60 m (200 stóp) nad płaszczyzną drogi startowej przy widzialności (RVR – runway visual range) 800 m (2400 stóp). Jeżeli pas jest wyposażony w światła linii centralnej i krawędziowe, to konieczny RVR może być obniżony do 600 m (1800 stóp).
2. Kategoria II – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 30 m nad płaszczyzną drogi startowej przy RVR 400 m (1200 stóp).
3. Kategoria III – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do punktu przyziemienia i dalej wzdłuż drogi startowej, ma trzy podkategorie: a ) IIIa – przy RVR 200 m (700 stóp),
b) IIIb – przy RVR 50 m (150 stóp),
c) IIIc – przy RVR równym zero.
Zasięg (pokrycie) systemu ILS dla odbioru kierunku lądowania wynosi 30 NM (mil morskich).
Lotnisko Chopina w Warszawie jako jedyny port lotniczy w Polsce wyposażony jest w ILS kategorii II. Wszystkie inne lotniska dysponują ILS kategorii I (a porty w Modlinie i Zielonej Górze-Babimoście wogóle nie posiadają takiego systemu). Niestety tej jesieni warunki pogodowe są wyjątkowo niesprzyjające i często przekraczają wartości graniczne umozliwiające bezpieczne lądowanie z wykorzystaniem systemu. Z pogodą niestety nie zawsze da się wygrać.
Loty przekierowywane na lotniska zapasowe, a także odwołania czy opóźnienia lotów, to oczywiście ogromny problem dla podróżnych i dla przewożących ich linii lotniczycyh. Dlatego lotniska w całej Polsce, wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, która odpowiada za instalację i eksploatację systemów ILS, rozważają mozliwości poprawy dostępności infrastruktury naziemnej dla operacji lotniczych wykonywanych w warunkach ograniczonej widzialności.
Lotnisko Chopina podjęło decyzję o zainstalowaniu ILS najwyższej III kategorii. Urządzenia zakupione w ubiegłym roku przez PAŻP do zainstalowania na lotnisku spełniają już wymogi tej kategorii. Potrzebne są jeszcze pewne prace przygotowawcze po stronie portu lotniczego i linii lotniczych a także preprowadzenie całej procedury certyfikacyjnej. Jest to proces długotrwały (nie można bowiem zapominać, że chodzi o bezpieczeństwo ludzi na pokładach samolotów) i dlatego nie uda się go skończyć szybciej niż za dwa lata. W tym samym kilka lotnisk regionalnych chce zainstalować u siebie ILS kat. II. Rozważane są również inne rozwiązania – np. tańszy od ILS system naprowadzania samolotów z wykorzystaniem GPS.
Z pewnością tego typu inwestycje zmniejszą liczbę problemów powodowanych przez pogodę na lotniskach. Warto jednak pamiętać, że nigdy nie będziemy całkowicie wolni od kaprysów pogody i nawet najbardziej zaawansowane technicznie urządzenia mogą nie pomóc, jeśli pogoda będzie zagrażać bezpieczeństwu lotów.