Ponad połowa MŚP z sektora przemysłowego (51,3 proc.) uważa, że wysokiej jakości produkt to kluczowy czynnik pozwalający osiągnąć przewagę nad konkurencją. Ankietowani w badaniu Siemens Financial Services w Polsce wskazywali tę odpowiedź najczęściej, niezależnie od tego, w jakiej branży działają. Na kolejnych miejscach znalazły się: najniższe ceny (29 proc.), dobre relacje z kontrahentami (22,3 proc.) i terminowość dostaw (19,7 proc.).
Z raportu Index MiU 2023 wynika, że przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają znaczenie jakości produktów w budowaniu przewagi konkurencyjnej. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2022 r. współczynnik ten wzrósł o 7 pkt proc. O budowaniu przewagi konkurencyjnej w kraju i zagranicą decyduje jednak nie tylko wysoka jakość produktów końcowych.
Według ankietowanych istotnymi czynnikami są także najniższe ceny (29 proc.), dobre relacje z kontrahentami (22,3 proc.), terminowość dostaw (19,7 proc.) oraz szybkość realizacji zamówień (17,7 proc.). Kolejność tych przewag w pewnym stopniu różni się w zależności od branży. Najniższe ceny na drugim miejscu wymieniały firmy spożywcze (27 proc.) oraz przetwarzające tworzywa sztuczne (32 proc.). Z kolei ankietowani z branży obróbki metali, na drugim miejscu wskazywali dobre relacje z kontrahentami (30 proc.).
Nowoczesne maszyny mają coraz większe znaczenie
Mali i średni przedsiębiorcy dostrzegają też rosnące znaczenie nowoczesnego parku MiU – okazało się to drugim czynnikiem z najwyższym wzrostem wskazań względem poprzedniej edycji badania. W najnowszym badaniu 15,3 proc. ankietowanych oceniło, że jest to istotny obszar budowania przewagi konkurencyjnej, w porównaniu do 10,3 proc. rok wcześniej (wzrost liczby wskazań o 5 pkt proc.). Z kolei 8 proc. uważa, że ważny jest zautomatyzowany park maszynowy (wobec 7,7 proc. w 2022 r.), a 6,3 proc. docenia dysponowanie nowymi, niezawodnymi maszynami (wzrost o 2 pkt. proc. względem 2022 r.).
– Porównując wyniki badań z raportów Index MiU widzimy, jak zmienia się świadomość przedsiębiorców – przypisują oni coraz większe znaczenie inwestycjom w sprzęt. Nowoczesne maszyny i urządzenia zapewniają dużo efektywniejsze wykorzystanie surowców i są mniej energochłonne, wspierając tym samym założenia zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie – mówi Katarzyna Kaczmarek, CEO w Siemens Financial Services w Polsce. – Wnioski te potwierdzają również wyniki raportu Siemens Financial Services „Defining Sustainability: How machine builders are leveraging finance to respond to manufacturers’ demands for sustainability-enabling technology and equipment”, z którego dowiadujemy się, że 77 proc. czołowych producentów maszyn na świecie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju właśnie poprzez produkcję efektywnych energetycznie maszyn. Wdrażanie nowych technologii jest bardzo istotne dla przedsiębiorstwa, które chce utrzymać wysoką jakość produktów i rozwijać swoją konkurencyjność – dodaje.
Nowoczesne maszyny równie ważne jak pracownicy
Ankietowani w badaniu Siemens Financial Services w Polsce rzadziej wskazywali na znaczenie wykwalifikowanego zespołu pracowników – w poprzedniej edycji badania czynnik ten był wymieniany na 3. miejscu – wskazywało go 25,7 proc. badanych MŚP. Obecnie znajduje się on na 7. pozycji ze wskazaniem przez 14,7 proc. ankietowanych. Rzadziej wskazywane były też czynniki takie jak terminowość (spadek z 25,3 proc. do 19,7 proc.) oraz szybkość realizacji zamówienia (spadek z 23 proc. do 17,7 proc.).
– Jeżeli porównamy z poprzednim badaniem wyróżniki, które według MŚP z sektora przemysłowego decydują o osiągnięciu przewagi nad konkurencją, widać spadek przewag związanych z łańcuchami dostaw. Jest to w pewnym stopniu efekt dostosowania się przedsiębiorców do sytuacji panującej na rynku. We wcześniejszym badaniu średnio jedna czwarta ankietowanych wskazała, że istotna jest terminowość i szybki czas realizacji zamówienia, natomiast teraz na te wyróżniki zwraca uwagę niemal jedna piąta respondentów. – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales Siemens Financial Services w Polsce. – Obecnie firmy nadal funkcjonują w dynamicznie zmieniających się warunkach. Widać jednak, że wiele z nich dostosowało swoją działalność i stara się przygotować na przyszłe wyzwania – podsumowuje.
Nota metodologiczna:
Badanie z przedstawicielami 300 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2023 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).