W konkursie, do którego zostało zgłoszonych 80 prac w trzech kategoriach, wyłoniono 3 zwycięskie projekty oraz przyznano 2 wyróżnienia. Tysiące osób odwiedzających targi mogło podziwiać 15 wybranych prac, które zostały zakwalifikowane do finału konkursu i były prezentowane w formie prototypów lub modeli w pomniejszonej skali, wykonanych z amerykańskiego drewna liściastego. Poziom zgłoszonych do konkursu prac był bardzo wysoki, a członkowie jury byli pod dużym wrażeniem talentu młodych projektantów i architektów z Francji i Belgii.
Zorganizowany przez AHEC konkurs „Wood Stock Design”, który rozpoczął się wiosną 2010 roku serią wykładów dla studentów, a zakończył się 24 stycznia 2011 roku, miał na celu zachęcenie młodych projektantów i architektów z Francji i Belgii do zapoznania się z możliwościami zastosowania amerykańskiego drewna liściastego w różnych projektach. Amerykańskie drewno liściaste jest naturalnym i odnawialnym surowcem, który posiada wiele właściwości fizycznych oraz mechanicznych. Dlatego poznanie właściwości drewna jako materiału jest kluczowe, aby można było w pełni wykorzystać jego potencjał w projektowaniu.
W konkursie „Wood Stock Design” mogli wziąć udział studenci designu, architektury wnętrz oraz szkół artystycznych, a także absolwenci tych uczelni z ostatnich lat. Projekty wykonywane samodzielnie lub w maksymalnie trzyosobowych zespołach można było zgłaszać w trzech kategoriach konkursowych: projekt wolnostojący, projekt wnętrza, drobna rozbudowa lub renowacja budynku.
W maju 2011 roku jury konkursowe wyłoniło 15 spośród 80 nadesłanych projektów, które następnie miały zostać wykonane w formie prototypów lub modeli w pomniejszonej skali. Latem 2011 roku uczestnicy konkursu pracowali nad stworzeniem swoich prac z firmą La Fabrique oraz Rayem Winderem – artystą wykorzystującym drewno i producentem modeli. Finalne projekty zostały zaprezentowane podczas targów Maison & Objet w Paryżu. Obradom jury przewodniczył Christian Liaigre, projektant wnętrz oraz dyrektor generalny firmy Maison Liaigre, znanej z eleganckich projektów, dzięki którym stała się ona jedną z wiodących francuskich marek luksusowych, których towary cieszą się popularnością na świecie.
W jury zasiadali także architekt Philippe Chaix, projektant Guillaume Delvigne, Catherine Pierre, zastępca redaktora naczelnego magazynu ABC dla architektów, jak również przedstawiciele CNDB i FCBA – francuskich organizacji reprezentujących przemysł drzewny.
23 stycznia 2011 roku sędziowie debatowali wiele godzin oceniając wykonane prace m.in. pod względem kreatywności, innowacyjności, funkcjonalnego charakteru projektów oraz umiejętnego podkreślenia dekoracyjnych zalet amerykańskiego drewna liściastego. Osoby odwiedzające stoisko „Wood Stock Design” i AHEC także mogły głosować na prace konkursowe za pomocą specjalnie przygotowanego w tym celu interaktywnego oprogramowania na iPada. Po długotrwałych naradach jury konkursowe zdecydowało, że zwycięzcami konkursu „Wood Stock Design” zostali:
Kategoria 1 – Projekt Wolnostojący:
Pierwsza kategoria konkursowa, w której mogli uczestniczyć tylko studenci, dotyczyła zaprojektowania wolnostojących produktów lub mebli. Studenci wzięli udział w niedługich wykładach dotyczących „projektów miejskich”, a wyniesioną wiedzę mogli powiązać z narzędziami służącymi do komunikacji, jak np. telefony komórkowe czy notebooki. Był to inspirujący, lecz nieobowiązkowy punkt wyjścia do procesu projektowania. Oceniając prace w tej kategorii sędziowie zwracali szczególną uwagę na kreatywność i innowacyjny design. Zgłaszane do konkursu projekty musiały spełniać wymagania techniczne, aby mogły mieć w pełni użytkowy charakter. Ponadto liczyła się estetyka zgłaszanych projektów. Studenci mieli także za zadanie wziąć pod uwagę kwestie związanych z projektowaniem ekologicznym oraz przewidzieć łatwość wdrożenia projektu do produkcji.
Zwycięzca: „Tandem” autorstwa Geoffreya Gravena (Strate Collège Designers, Sèvre, Francja)
Jury konkursowe było pod wielkim wrażeniem możliwości komercyjnego wykorzystania tego projektu. „Tandem”, który potencjalnie mógłby zostać wyprodukowany w różnych kolorach i rozmiarach, oddaje obecny sposób pracy z wykorzystaniem przenośnych narzędzi komunikacyjnych. Mebel świetnie sprawdziłby się zarówno w domu, jak również w miejscach użyteczności publicznej np. poczekalniach dla podróżnych na lotniskach. Projekt ten zyskał także uznanie osób odwiedzających wystawę projektów konkursowych i otrzymał aż 35% głosów. Zaprojektowany z amerykańskiego białego dębu „Tandem” ukazuje słoje i układ włókien tego gatunku drewna liściastego, co najlepiej widać patrząc na projekt z góry oraz oglądając obracający się stolik. Podstawa siedziska oraz obręcz, za pomocą której stolik może się swobodnie obracać zostały wykonane z aluminium, dzięki czemu są one odpowiednio wytrzymałe i zachowują lekkość.
Sędziowie byli także pod dużym wrażeniem projektu „Claustra” autorstwa Manona Malatraya. Ten innowacyjny projekt łączy w sobie wieszak na ubrania z elementem służącym do dzielenia przestrzeni w pomieszczeniu. „Claustra” ukazuje znakomitą właściwość amerykańskiego czerwonego dębu, jaką jest możliwość jego wyginania. Dzięki temu projekt obfituje w liczne elementy gięte.
Kategoria 2 – Projekt Wnętrza:
W drugiej kategorii uczestnicy konkursu mieli zmierzyć się z zadaniem zaprojektowania funkcjonalnego układu wnętrza, który pozwoli na zagospodarowanie przestrzeni. Jury kładło nacisk na kreatywne podejście młodych architektów i projektantów do tego zadania. Przestrzeń miała łączyć w sobie wygodę i funkcjonalność, a także wykorzystać dekoracyjne zalety amerykańskiego drewna liściastego. Projekt miał być również dostosowany do użycia w różnorodnych pomieszczeniach i budynkach.
Zwycięzca: „The Contemporary Ornament” autorstwa Audrey Yaacouli i Mélanie Saillard (Lycee La Martiniere, Lyon, Francja)
Projekt recepcji szkoły idealnie wpisywał się w koncept zadania konkursowego i pozwolił na zagospodarowanie przestrzeni. Praca, przywołująca na myśl projekty szkockiego architekta Charlesa Rennie Mackintosha, zachwyciła jury wielokrotnym użyciem kwadratu oraz wycięć tworzących cienie. Ich układ miał na celu zasygnalizowanie uczniom, czy recepcja jest czynna, czy też nie. Dodatkowym atutem projektu było zestawienie kontrastujących ze sobą gatunków drewna – jasnych odcieni amerykańskiego tulipanowca i ciemnej barwy czarnego amerykańskiego orzecha, układających się razem w ciekawe wzory.
Ogromne wrażenie na jury wywarł również „Hearth”, projekt autorstwa belgijskich studentów – Pietera Venderhensta oraz Mathiasa De Ferm. Na wystawie zaprezentowano jeden z wykonanych przez nich modułów. W projekcie wykorzystano amerykański biały dąb, który był odpowiedni do zastosowania na zewnątrz. Sędziom bardzo spodobał się zainspirowany motywami marokańskimi design projektu. Dodatkowo docenili fakt, że praca prezentowała się świetnie zarówno jako osobny moduł, a także jako połączenie wielu modułów w jedną formę.
Kategoria 3 – Drobna rozbudowa lub renowacja budynku:
Trzecia kategoria sprawdzała umiejętności architektoniczne uczestników konkursu. Zadanie polegało na zaprojektowaniu rozbudowy lub renowacji istniejącego budynku. Sędziowie kładli szczególny nacisk na kreatywność, a także dopasowanie projektu do istniejącego budynku oraz jego otoczenia. Pod względem technicznym, kluczowy dla funkcjonalności projektu był wybór odpowiednich gatunków drewna, a uczestnicy mieli za zadanie przedstawić szczegółowe rysunki prezentujące zastosowanie i funkcjonalność projektu w długiej perspektywie czasowej.
Zwycięzca: „The Transition Cube” autorstwa Mathilde Lanoë (Institut d’art visuels, Orlean, Francja)
„The Transition Cube” to innowacyjny projekt, na który składa się drewniany, ruchomy sześcian. Jest on idealny na zimowe miesiące, kiedy tworzy atmosferę ciepła i przytulności. Sprawdza się także podczas miesięcy letnich – wtedy można go wsunąć w kierunku domu, pozwalając, aby światło słoneczne wypełniło werandę. W tym projekcie obudowa z amerykańskiego jesionu kontrastuje z ciemniejszym odcieniem składanych siedzeń, wykonanych z amerykańskiego ambrowca. Jury było pod wrażeniem prostoty tego oryginalnego projektu oraz możliwości jego wykorzystania w różnych warunkach.
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) zacieśnia współpracę ze szkołami kształcącymi przyszłych architektów i projektantów w Europie. To dzisiejsi studenci będą w przyszłości podejmować decyzje na polu architektury i designu, dlatego AHEC dokłada wszelkich starań, aby temat właściwości i zastosowania drewna liściastego w architekturze i designie był częścią szkolnych programów nauczania. Obecnie AHEC inwestuje w szeroko zakrojone badania dotyczące Oceny Cyklu Życia (Life Cycle Analysis – LCA) na potrzeby amerykańskiego przemysłu drewna liściastego. Pozwolą one wesprzeć amerykańskie drewno liściaste od strony naukowej w debacie dotyczącej ekologicznego budownictwa. Biorąc pod uwagę fakt, że trend budownictwa ekologicznego zyskuje na popularności, architekci i projektanci muszą mieć dostęp do danych, zweryfikowanych przez ekspertów z branży, pozwalających na obiektywne porównanie różnych surowców w trakcie przygotowywania specyfikacji budynków do budowy. W 2012 roku AHEC zamierza nadal inwestować w edukacyjne projekty i konkursy skierowane do studentów w Europie.
Więcej informacji na temat konkursu „Wood Stock Design” można znaleźć na stronie internetowej: www.test.bwa-communication.co.uk/ahec-ipad/en-index.html.
Informacje o AHEC
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją handlową, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego , w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów amerykańskiego drewna liściastego. AHEC koncentruje się na dostarczaniu informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów architektom, projektantom oraz użytkownikom końcowym.
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: americanhardwood.org.