Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna Audi Q6 e-tron to nowość na skalę światową. Co więcej, oświetlenie komunikacyjne w tylnych reflektorach może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Obie funkcje są możliwe dzięki cyfrowej technologii OLED drugiej generacji i cyfrowym światłom do jazdy dziennej.
Celem Audi jest dostarczanie kierowcom „przewagi dzięki technice” w swoich pojazdach. Dotyczy to również technologii oświetlenia. Marka od lat konsekwentnie przoduje w tej dziedzinie, rozwijając technologię oświetlenia – a obecnie po raz kolejny demonstruje tę przewagę w nowym Audi Q6 e-tron.
Światło jak żywe
Moduł oprogramowania nowej architektury elektroniki E³ 1.2 generuje nowy obraz aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej co dziesięć milisekund przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu. W przypadku cyfrowych tylnych lamp OLED drugiej generacji sześć paneli OLED składających się łącznie z 360 segmentów generuje nowy obraz co 10 ms, korzystając ze specjalnie opracowanego algorytmu. Z przodu aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest tworzona poprzez interakcję algorytmu z 12 segmentami, które przyciemniają się w górę i w dół. Z tyłu służą do tego wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Poszczególne segmenty świetlne współdziałają ze sobą w taki sposób, że całkowite natężenie światła sygnatury pozostaje niezmienne.
I to jest kluczowy punkt: przyciemnianie w górę i w dół. Dr Werner Thomas, kierownik projektu ds. cyfrowych wyświetlaczy OLED i wyświetlaczy zewnętrznych, jest odpowiedzialny za rozwój tej technologii: „Przepisy zabraniają jakichkolwiek zmian jasności w funkcji oświetlenia pojazdu. Podczas wstępnych prac rozwojowych odkryliśmy jednak, że możemy podzielić nasz komponent OLED na przełączane segmenty. Oznacza to, że możemy rozjaśnić jeden segment i przyciemnić podsegment w tym samym czasie, aby ludzie mogli zobaczyć ruch. Jednak instancja kontrolna w oprogramowaniu zapewnia, że intensywność światła zawsze pozostaje stała”.
Jednym z kluczy do sukcesu Audi we wprowadzaniu tej innowacji do produkcji seryjnej jest wczesna koordynacja ze służbami technicznymi urzędu homologacji pojazdów. Florian Runkel, odpowiedzialny za wdrożenie funkcji świateł zewnętrznych do produkcji seryjnej: „Spędziliśmy lata na bardzo konstruktywnych dyskusjach z władzami, opisując co zamierzamy zrobić, pokazując prototypy, przeprowadzając pomiary obrazu świetlnego, dostosowując algorytmy, dostarczając dowody. Zawsze upewniając się, że przestrzegamy prawnych warunków brzegowych, zwłaszcza jeśli chodzi o stałe natężenie światła”.
Technologia, która debiutuje w Audi Q6 e-tron, wyznacza nowe standardy również w zakresie indywidualizacji: właściciele mogą wybierać spośród ośmiu cyfrowych sygnatur świetlnych w przeprojektowanych światłach do jazdy dziennej reflektorów LED Matrix oraz w cyfrowych tylnych lampach OLED 2.0 – i w zupełnie nowy sposób personalizować swoje Q6 e-tron.
Symbole w tylnych światłach
Koordynacja z władzami miała miejsce nie tylko w przypadku aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej, ale także drugiej innowacji w technologii oświetlenia w Audi Q6 e-tron – oświetlenia komunikacyjnego, które ostrzega innych użytkowników drogi o miejscach wypadków i awarii. W obliczu krytycznych sytuacji na drodze oświetlenie komunikacyjne wyświetla specyficzną statyczną sygnaturę tylnych lamp OLED ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi.
Ostrzeżenie o światłach komunikacyjnych będzie wyświetlane po włączeniu świateł awaryjnych, połączenia alarmowego, wezwania pomocy drogowej, świateł hamowania awaryjnego, asystenta awaryjnego lub funkcji ostrzegania o zjeździe. Ponadto światła komunikacyjne wykorzystują specyficzną sygnaturę świetlną z przodu i z tyłu, aby wskazać status asystenta parkowania pojazdu podczas automatycznego manewru parkowania.
Audi jest jedynym producentem samochodów, który dostrzegł potencjał technologii oświetlenia OLED i konsekwentnie ją rozwija i digitalizuje. Leon Werner Schmidt, kierownik projektu funkcjonalnego ds. świateł komunikacyjnych i cyfrowych sygnatur świetlnych: „Ta technologia jako USP Audi pozwala nam funkcjonalnie rozszerzyć zakres tylnych świateł o komunikację car-to-x i treści, takie jak symbole w tylnych światłach”.
Może to również wskazywać drogę do przyszłości zautomatyzowanej jazdy. Selina Hirsch, z działu strategii oświetlenia komunikacyjnego: „Kiedy myślisz o autonomicznej jeździe, chcesz komunikować się przez zewnętrzną powłokę pojazdu za pomocą światła. Tył jest do tego idealnym miejscem, ponieważ jest widoczny dla wszystkich pojazdów jadących z tyłu. Coraz częściej wykorzystujemy technologię OLED do tworzenia wyświetlaczy, ponieważ chcemy komunikować się z otoczeniem”.