Za nami pierwsza konferencja branży hip-hopowej, Akademia Popkillerów. W jej trakcie Wini, Tau, Tomb, Sarius, Floral Bugs oraz wiele innych osób związanych z kulturą hip-hop rozmawiało o jej drodze i kierunku. W swoich prelekcjach odpowiadali m.in. na pytania czy hip-hop da się zdefiniować, jak faktycznie wygląda ghostwriting, dlaczego pierwsi europejscy b-boye malowali sobie trzy paski na nieoryginalnych butach czy jak zaczynał się rap biznes.
22 lutego 2025 r. w warszawskim Domu Kultury Kadr odbyła się Akademia Popkillerów, pierwsza w Polsce konferencja w całości dedykowana kulturze hip-hop. Wydarzenie, zorganizowane przez legendarnego dziennikarza muzycznego Hirka Wronę oraz serwis Popkiller, zgromadziło artystów, managerów, producentów, dziennikarzy, organizatorów, autorów teledysków i wielu innych ekspertów branży muzycznej. Spotkanie miało na celu nie tylko analizę obecnej kondycji hip-hopu, ale przede wszystkim wyznaczenie kierunków jego dalszego rozwoju.
W jego ramach mogliśmy wysłuchać prelekcji, w których poszczególne osoby dzieliły się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami oraz panele dyskusyjne pełne merytoryki dotyczącej takich zagadnień jak zarobki raperów, wartość teledysku w promocji muzyki, zmiany w brzmieniu, tworzenie własnego movementu czy kwestie wsparcia psychologicznego dla osób odnoszących sukces.
– Kiedyś ta kultura nie miała swojego miejsca w mainstreamie. Kiedy na początku XXI w. robiłem Hip-Hop Opola, wszyscy mówili o koncertach wysokiego ryzyka, że to jest kultura obdartusów, która na pewno się nie przyjmie (…). – I tak wygra rock – mówiono. Ja powiedziałem, że wygra hip-hop – wspominał Hirek Wrona podczas swojej prelekcji otwierającej Akademię Popkillerów. Materiał z jego wystąpienia można już obejrzeć na kanale YouTube Akademii Popkillerów.
Od subkultury do popkultury. Najpopularniejszy gatunek muzyki
W ciągu ostatnich dekad hip-hop przestał być postrzegany jako niszowa subkultura – dziś jest jednym z głównych nurtów popkultury. Akademia Popkillerów 2025 podkreśliła, jak głęboko wniknął on w codzienność – od mody, przez biznes, po media i sposób myślenia młodego pokolenia.
Z kolei panel „Przyszłość popkultury – hip-hop jako nośnik trendów” zwrócił uwagę na to, jak rap stał się narzędziem ekspresji i budowania tożsamości. Dyskutowano o jego roli w reklamie, filmach, serialach i mediach społecznościowych, a także o wpływie raperów na marki modowe i sportowe.
Jak wygląda tworzenie rapowego biznesu i dlaczego pisanie tekstów raperom wcale nie jest dla nikogo ujmą?
Wśród prelegentów pojawili się m.in. Wini i Tomb. Ten pierwszy opowiedział o swojej drodze w rapowym biznesie, drugi zaś przekonywał, że pisanie tekstów dla innych raperów nie jest niczym złym. – Każdy kto pisze kawałki wie, że występuje coś takiego, jak napisanie zwrotki, refrenu i zacięcie się. Nie ma już pomysłu, co napisać w drugiej zwrotce. Jeżeli mamy ghostwritera, to taki problem nie powinien wystąpić – tłumaczył.
Kolejnym ważnym tematem był panel „Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki”, który pokazał, jak raperzy rozwijają swoje marki odzieżowe czy inwestują w inne segmenty rynku, niż tylko muzyka.
Duże emocje wywołał panel „Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm?”, w którym zderzyły się różne perspektywy medialno-biznesowe, a w wypełnionej po brzegi sali połowę publiki stanowili dziennikarze, co sprawiło, że między panelistami a słuchaczami wywiązały się żywe i burzliwe dyskusje.
Koniec ery beefów? Rapowy marketing i zarządzanie kryzysem
Ogromne zainteresowanie wzbudził panel „Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejting”. Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Kamil Migoń i Krzysztof Tietz omawiali w nim nie tylko kwestię beefów i zmianę podejścia do nich, ale także analizowali kultowe starcia, jak choćby Tede vs. Płomień 81.
Sukces Akademii Popkillerów 2025
Na wydarzeniu pojawiło wiele osób ściśle związanych ze społecznością hip-hopową, które chętnie brały udział w dyskusjach i prelekcjach. Jak mówi naczelny portalu popkiller.pl i współorganizator wydarzenia Mateusz Natali, to duży sukces pierwszej edycji Akademii Popkillerów.
– Padło dziś mnóstwo miłych słów, widziałem dużo zaangażowania, raperów siedzących, słuchających prelekcji i paneli, dyskutujących na żywo. Widać, że był głód takiego formatu i że są ludzie zainteresowani tym, żeby poszerzać swoją wiedzę i wymieniać poglądy. Bardzo się z tego powodu cieszę – tłumaczył.
Wszystkie prelekcje oraz panele dyskusyjne zostały zarejestrowane i będą publikowane na kanale YouTube Akademia Popkillerów.
Z kolei w mediach społecznościowych wydarzenia pojawiają się już pierwsze relacje i zdjęcia .
Akademia Popkillerów 2025 udowodniła, że hip-hop to nie tylko muzyka – to kultura, biznes oraz sposób myślenia i życia całego pokolenia. Wnioski z konferencji jasno pokazują, że rap będzie w dalszym ciągu kształtować trendy w modzie, mediach i szeroko pojętej popkulturze.
Pełna lista prelekcji:
1. Czy wygrał hip-hop?
Prelekcja: Hirek Wrona
2. Słowo to ciekawe słowo, czyli rola tekstu w muzyce
Prelekcja: Tau
3. Ewolucja Rap-Biznesu
Prelekcja: Wini
4. Aspekty prawne wykorzystania cudzej twórczości i ochrona wizerunku artysty
Prelekcja: mec. Marta Trapszo-Drabczyńska (kancelaria LSW Laskowski, Leśnodorski, Melzacki i Wspólnicy)
5. Czy manager rapera to praca marzeń?
Prelekcja: DJ Ike
6. Jak odnaleźć się na rynku wydawniczym w 2025?
Prelekcja: Anna Plaskota
7. Melanż wytwórni z dystrybucją
Prelekcja: Jakub Krok
8. Ghostwriting bez tabu
Prelekcja: Tomb
9. Artysta to marka
Prelekcja: Rafał Grobel
10. Czym jest Hip-hop?
Prelekcja: Mateusz Natali
Pełna lista paneli dyskusyjnych:
1. Taniec – szansa na rozwój czy na karierę? – Anna „YouYa” Jujka, Alkowy Funkowy
2. Płyta producencka i jej wyzwania – czy warto? – Favst, O$ka, Marcin „Tuelv” Natali
3. Freestyle i jego 1000 twarzy – Jakub „Muflon” Rużyłło, Rademenez, Tomasz Biernacki (WBW)
4. Alternatywny rap – jak grać we własnej lidze? – Feno, Ńemy, Igorilla
5. Jak stworzyć swój movement? – Sarius, Floral Bugs, Dawid Mazur (Vibe.co)
6. Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejting – Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Krzysztof Tietz (Warner Music Poland), Kamil Migoń
7. Wielka moc to wielka odpowiedzialność – jak wspierać młodych słuchaczy – Przemysław Kaca (Hip-Hop Druga Szansa) , Michał Jóźwiak (DK Kadr), Joanna Pruban (psycholog, psychoonkolog)
8. Przyszłość Popkultury – hip-hop jako nośnik trendów – Maks Kabara (Hypetalk, Chaos Gone Global, CLOUT Festival), Emil „Blef” Wiśniewski (strateg komunikacji), Emil Młodak (Big Idea, CLOUT Festival, Karol Słuszniak (Iced Stuff)
9. Podziemie – czym dziś jest? Gdzie granica i jaką pełni rolę? – Mada (WCK), Saburrakap (Natura2000), Krystian Krupiński (Popkiller.pl), Jakub Wojakowicz (eBilet.now, Sajko, Followrap)
10. Portfel artysty – Na czym zarabiać i kto wychodzi na swoje? – Zbyszek Niedziałek (Starship), Anna Plaskota (Ekipa Music Ent.), Jakub Krok (Step Records, Preorder.pl)
11. Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki – Mazsa (Outsidewear), Tomek Grande (Diamante Wear)
12. Gdzie się opłaca promować? Media zewnętrzne czy siła fanbase’u? – Adma, Dawid Bartkowski (Goodkid.pl) , Mati Fuczyło (Radio Eska)
13. Festiwal – łatwy zarobek czy ryzykowny biznes? – Waldi Nowacki (Rap Stacja Festiwal), Marcin Kania (Śląski Rap Festival), Anna Maria-Żurek (Quilla, ex-Going.)
14. Ile znaczy rapowy teledysk? Rola i trendy – Maciej Buchwald, Błażej Jajnkowiak (9 LITER FILMY), youngssebv, Piotr Zajączkowski
15. Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm? – Mih Michalski (newonce), Andrzej Cała, Siwydym (Rapnews), Bart Stochmal (RapRiver)
16. Obraz mówi więcej niż 1000 słów? Znaczenie zdjęć i okładek – Forin, Mr. Osom, nghtlou
17. Jak to powinno brzmieć? Mix & Mastering – Czarny HIFI, Sir Mih, Janusz Walczuk, Albert Markiewicz (Saska Studio)
18. Kiedyś fundament, a dziś? Rola DJ-a w Hip-hopie 2025 – DJ Falcon1, DJ Finger, Yarski