82% twierdzi, że próbowało usunąć swoje prywatne informacje ze stron internetowych lub mediów społecznościowych. Jednak jedna trzecia (37%) nie wie, jak się za to zabrać.
To pokazuje, jak fundamentalne znaczenie dla korzystania z dobrodziejstw technologii ma ochrona prywatności naszych danych osobowych oraz interakcji online. Wspomniany raport, który zawiera wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród konsumentów z 23 krajów, analizuje ich stosunek do prywatności online oraz działania, jakie podejmują, aby ich prywatne informacje nie wpadły w niepowołane ręce.
Konsumenci mają obawy nie tylko o własne informacje prywatne, ale również o te odnoszące się do ich najbliższych. Z raportu wynika na przykład, że 24% konsumentów doświadczyło sytuacji, gdy ich dane osobowe lub informacje dotyczące ich rodziny stały się publicznie dostępne bez ich zgody.
Takie przypadki skłaniają do podejmowania świadomych wyborów dotyczących sposobu i miejsca przechowywania danych osobowych, tak aby nieupoważnione osoby nie miały do nich dostępu. Znaczna część osób stosuje dodatkowe zabezpieczenia podczas korzystania z zasobów internetu w celu ukrycia swoich danych przed cyberprzestępcami (43%), odwiedzanymi stronami internetowymi (41%) oraz innymi osobami, które mają dostęp do ich urządzenia (37%). Niektórzy pozostają nieufni wobec przechowywania swoich informacji osobowych na urządzeniach. Na przykład jedna piąta (21%) konsumentów wyraża obawę o swoje dane osobowe gromadzone przez aplikacje, z których korzysta na urządzeniach przenośnych.
Istnieje wiele sposobów kontrolowania swojego śladu cyfrowego. Jednym z nich jest zwracanie uwagi na to, komu udostępniamy swoje dane osobowe, oraz świadomość, w jaki sposób mogą one zostać wykorzystane. Wszystko, co trafia do internetu, o ile nie podejmiemy określonych działań w celu zabezpieczenia takich informacji, może być widoczne dla różnych osób przez długi czas. Zrozumienie, w jaki sposób można bezpiecznie udostępniać swoje dane osobowe w internecie oraz skutecznie kontrolować, gdzie są one przechowywane, to krok w kierunku zapewnienia sobie bezpiecznej obecności online, poprawy swojej reputacji oraz otwarcia się na przyszłe możliwości – powiedziała Marina Titowa, dyrektor ds. marketingu produktów konsumenckich w firmie Kaspersky.
Aby konsumenci mogli lepiej chronić prywatność swoich danych, potrzebują wskazówek, jak robić to skutecznie. W nawiązaniu do tego zagadnienia Patrick Penninckx, szef Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego Rady Europy, powiedział: Coroczne badanie dot. prywatności przeprowadzone przez firmę Kaspersky stanowi przydatne narzędzie pozwalające lepiej poznać świadomość oraz ogólną percepcję użytkowników w zakresie egzekwowania prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Convention 108+ rekomenduje promowanie powszechniejszego wykorzystywania ocen wpływu na ochronę danych, stosowanie zasady ochrony prywatności już na etapie projektowania oraz proaktywne podejście do wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych.
Praktyczne porady pozwalające zwiększyć jakość ochrony poufnych danych online
Aby pomóc użytkownikom chronić swoje informacje w internecie, firma Kaspersky zaleca następujące działania:
- Zrób listę swoich kont online, aby wiedzieć, które serwisy oraz strony internetowe mogą przechowywać twoje prywatne informacje.
- Użyj narzędzia do sprawdzania prywatności (przykładem jest serwis online Privacy Checker opracowany przez firmę Kaspersky), które pomaga odpowiednio skonfigurować konta w mediach społecznościowych.
- Aby rozpoznać potencjalnie niebezpieczne lub wątpliwe żądania aplikacji oraz zrozumieć zagrożenia związane z różnego rodzaju powszechnymi zezwoleniami, zainstaluj niezawodny produkt bezpieczeństwa, taki jak Kaspersky Total Security. Rozwiązanie to zawiera również funkcję pozwalającą na zablokowanie śledzenia na stronach internetowych.
Więcej informacji oraz dostęp do pełnego raportu firmy Kaspersky poświęconego prywatności znajduje się na stronie https://r.kaspersky.pl/kUzCH.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.