w

Więcej pacjentów w gabinetach weterynaryjnych, rosnąca świadomość opiekunów zwierząt i wyspecjalizowane leczenie – tak będzie zmieniał się rynek lecznic

Jedna trzecia (31 proc.) lekarzy weterynarii spodziewa się, że właściciele zwierząt będą korzystać z coraz szerszego wachlarza usług w gabinetach weterynaryjnych. Wśród nich znajdzie się nie tylko leczenie, ale też profilaktyka, diagnostyka czy chirurgia – to wnioski z badania „Kierunki rozwoju branży weterynaryjnej” zrealizowanego na zlecenie Siemens Financial Services w Polsce. Jednocześnie co czwarty badany (24 proc.) uważa, że przychodnie będą pogłębiać specjalizację. Dostosowanie gabinetów do zmieniających się oczekiwań pacjentów może skłaniać do inwestycji w nowe rozwiązania technologiczne. 

W ciągu ostatnich kilku lat obserwowany jest wyraźny wzrost liczby zwierząt domowych. Zgodnie z raportem FEDIAF z 2023 r. liczba zwierząt towarzyszących w Europie przekroczyła 340 milionów. Polacy mają ponad 8 mln psów i 7 mln kotów, co oznacza, że psy zamieszkują połowę polskich gospodarstw domowych, zaś koty – 40 proc. W badaniu Siemens Financial Services w Polsce jedna trzecia lekarzy weterynarii odpowiedziała, że liczba zwierząt towarzyszących dodatkowo wzrośnie w ciągu najbliższych 2 lat.

Istotnym trendem zaobserwowanym przez 34 proc. lekarzy weterynarii jest wzrost świadomości wśród właścicieli zwierząt, co do potrzeb zdrowotnych ich podopiecznych. Tej zmianie podejścia do leczenia będzie towarzyszyć większe zainteresowanie usługami weterynaryjnymi. W najbliższej przyszłości 31 proc. ankietowanych spodziewa się, że klienci będą też oczekiwać nowych usług w gabinecie np. z zakresu fizjoterapii czy dermatologii. 

Specjalizacja czy rozszerzony zakres usług?

Zdania lekarzy weterynarii są podzielone co do tego, jak na kierunek rozwoju gabinetów wpłynie wzrost liczby zwierząt domowych i coraz większe oczekiwania klientów. Jedna czwarta badanych twierdzi, że wymienione tendencje zaowocują maksymalnym poszerzeniem zakresu usług. Gabinety częściej zapewniać będą nie tylko leczenie, lecz także m.in. diagnostykę, profilaktykę i zabiegi chirurgiczne. Jednocześnie, co czwarty ankietowany uważa, że odpowiedzią na nowe warunki będzie większa specjalizacja usług i oferowanie fachowej opieki w jednej dziedzinie, jak np. stomatologia – mówi Tomasz Szyszka z Siemens Financial Services w Polsce.

Ten podział może wynikać z różnych czynników, ale najistotniejszym może być lokalizacja. W mniejszych ośrodkach, gdzie dostęp do opieki weterynaryjnej jest ograniczony, gabinety mogą oferować szerszy wachlarz usług. W większych miastach charakteryzujących się wysokim poziomem konkurencji, lepszym rozwiązaniem okaże się z kolei wyspecjalizowanie oferty.

Inwestycja w nowoczesny sprzęt

Coraz większe zapotrzebowanie na usługi weterynaryjne i rosnące wymagania właścicieli zwierząt wiążą się z potrzebą inwestycji w nowoczesny sprzęt do gabinetów. Jak wynika z badania „Kierunki rozwoju branży weterynaryjnej”, co czwarty (23 proc.) gabinet weterynaryjny zaopatruje się w nowy sprzęt, żeby dysponować nowoczesnymi i niezawodnymi rozwiązaniami. Z kolei co piąty (19 proc.) robi to po to, aby zwiększyć wydajność i efektywność pracy. Według badania Siemens Financial Services w Polsce, większość gabinetów wciąż inwestuje w nowy sprzęt dopiero wtedy, gdy dotychczasowy się zużyje. Takie podejście ogranicza wykorzystanie przewagi technologicznej i hamuje tempo podnoszenia jakości usług.

Do głównych przyczyn ograniczania inwestycji w nowe technologie zalicza się brak środków i czasu na ich realizację. Najlepszą odpowiedzią na te wyzwania mogą być rozwiązania finansowe dostępne online.  Siemens Financial Services w Polsce jako jedyny na rynku udostępnia przedstawicielom branży weterynaryjnej i medycznej rozwiązanie umożliwiające szybkie i bezpieczne pozyskanie finansowania na specjalistyczny sprzęt i niezbędne urządzenia, całkowicie przez Internet – podkreśla Tomasz Szyszka z Siemens Financial Services w Polsce Za pośrednictwem SimplyLoan można otrzymać pożyczkę od 1 tys. do 1 mln złotych. Dzięki temu lekarze weterynarii mogą sfinansować online zarówno najnowocześniejszy sprzęt, jak i drobne urządzenia czy części – dodaje.

Nota metodologiczna:

Badanie z przedstawicielami 100 firm (jednoosobowych działalności i spółek handlowych) zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research w styczniu 2024 r. Uczestnikami badania byli właściciele i menedżerowie z branży weterynaryjnej z całej Polski, Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Napisane przez RP

Hamburgery z najlepszymi dodatkami od WSP „Społem”

Ponad 14 000 osób odwiedziło pierwszy pop-up store SHEIN w Warszawie!