Podczas targów Auto Shanghai 2023, Audi i jego dwaj partnerzy joint-venture – First Automotive Works (FAW) i SAIC Motor – prezentują na wspólnym stoisku swoje portfolio produktów stworzonych z myślą o chińskim rynku. Zrównoważona mobilność klasy premium jest motywem przewodnim ekspozycji, a podkreśla ją cała gama w pełni elektrycznych modeli Audi. Po raz pierwszy w Chinach prezentowany jest publicznie bolid Formuły 1 marki Audi, a także modele Audi A6 Avant e-tron concept i Audi urbansphere concept. Na szanghajskiej wystawie Audi mocno akcentuje swoje podejście do chińskiego rynku. Dzięki produktom zaprojektowanym i wykonanym „w Chinach i dla Chin”, a także dzięki dedykowanemu ekosystemowi, Audi zamierza na nowo kształtować swoją działalność w tym kraju.
Na targach Auto Shanghai 2023 Audi prezentuje swoje przyszłościowe portfolio produktów i holistyczny ekosystem przeznaczone dla jednego ze swoich kluczowych rynków. Na stoisku Audi, na znak zaangażowania marki w elektryczną mobilność i zrównoważoną technologię, zaprezentowano gamę w pełni elektrycznych samochodów. Odwiedzający mogą zapoznać się ze wspólnym portfolio modelowym Audi i jego dwóch lokalnych partnerów, spółek joint-venture First Automotive Works (FAW) i SAIC Motor. Wśród prezentowanych pojazdów są Audi Q4 e-tron i Audi Q5 e-tron, oba produkowane lokalnie.
Prezes zarządu AUDI AG Markus Duesmann wyjaśnia: „Przygotowując się do największej inicjatywy produktowej w historii Audi, prezentowana tu linia pojazdów w pełni elektrycznych i dwa przyszłościowe pojazdy koncepcyjne, ilustrują naszą wizję zrównoważonej mobilności premium, dostosowanej do rynku chińskiego. Poprzez nasze podejście „w Chinach i dla Chin”, rozwijamy produkty i usługi premium dopasowane idealnie do wymagań lokalnych klientów.”
Spojrzenie w przyszłość: pokazowy bolid Formuły 1 i samochody koncepcyjne
Podczas Auto Shanghai 2023, Audi po raz pierwszy w Chinach wystawia pokazowy bolid Formuły 1. Jednocześnie prezentowane są tam aktualne informacje o postępach w programie Formuły 1. Zespół rozwojowy Audi Formula Racing zajmujący się tym projektem, mający swą siedzibę w Neuburgu, ma do końca 2023 roku zatrudniać 300 pracowników. Testy jednocylindrowego silnika rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Pierwszy hybrydowy zespół napędowy składający się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego, akumulatora i elektronicznej jednostki sterującej, ma trafić na stanowisko badawcze jeszcze przed końcem tego roku. To będzie podstawa koncepcji przyszłego pojazdu.
„To dla mnie niezmierna przyjemność móc osobiście odsłonić samochód pokazowy F1 dla naszych klientów w Chinach, zwłaszcza po trzech latach braku możliwości odwiedzenia tego kraju. Nasz program Formuły 1 nadal nabiera tempa, a wśród fanów sportów motorowych na całym świecie rosną emocje” – dodaje Marcus Duesmann.
Odwiedzający stoisko Audi w Szanghaju mogą również obejrzeć dwa ekscytujące pojazdy koncepcyjne Audi. W pełni elektryczne Audi A6 e-tron Avant concept to awangarda przyszłych generacji kombi Audi. Zbudowany na platformie PPE, sportowy, a zarazem elegancki pojazd, wyróżnia się wysokonapięciową technologią 800 V, możliwością ładowania 270 kW i zasięgiem do 700 kilometrów według WLTP.
Drugim prezentowanym pojazdem koncepcyjnym jest Audi urbansphere concept. Opracowany przy udziale klientów z Chin, z myślą o zastosowaniu w zatłoczonych megamiastach, w pełni elektryczny pojazd koncepcyjny oferuje największą przestrzeń wnętrza spośród wszystkich dotychczasowych Audi. Zaprojektowano go „od środka”, stawiając na pierwszym miejscu potrzeby pasażerów. W rezultacie, samochód inteligentnie łączy materiały najwyższej jakości, zaawansowane technologie i usługi cyfrowe, oferując pasażerom luksus i relaks niczym w stylowym salonie.
„W Chinach i dla Chin” – dedykowane produkty i oferta odpowiednia dla kluczowego rynku Audi
Nowe podejście Audi „w Chinach i dla Chin” jest wynikiem starań firmy o zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klientów w Państwie Środka, a także lokalnych trendów rynkowych, takich jak digitalizacja i e-commerce. Audi jest w pełni zaangażowane w dostarczanie klientom innowacyjnych produktów i usług dostosowanych do ich unikalnych wymagań, a marka będzie nadal rozwijać i wprowadzać w tym kraju kolejne produkty i usługi dostosowane do potrzeb rynku.
Prezes Markus Duesmann kontynuuje: „Razem z naszymi chińskimi partnerami kładziemy fundamenty pod ciągły sukces na największym dla naszej marki rynku i napędzamy transformację naszej firmy. Dlatego kluczowe jest dla nas zajęcie się unikalnymi wymaganiami naszych chińskich klientów. Audi zapewnia więc im spójną „podróż klienta”: z innowacyjnymi produktami, cyfrowym ekosystemem i stacjami ładowania Audi, a także z nowymi sposobami spotkań z klientami online i osobiście.”
Design, technika i produkcja na lokalny rynek
Audi, jeszcze w roku 2022 rozszerzyło swoją lokalną ofertę BEV w Chinach o dwa SUV-y oparte na modułowym napędzie elektrycznym (MEB): kompaktowe Audi Q4 e-tron i średniej wielkości Audi Q5 e-tron. Po nich, jeszcze w tym samym roku, pojawiło się importowane z Niemiec Audi e-tron GT quattro.
To jednak dopiero początek elektrycznej ofensywy Audi w tym kraju. Marcus Duesmann wyjaśnia: „Dzięki naszemu nowemu centrum badawczo-rozwojowemu w Pekinie i nowej fabryce w Changchun, zwiększamy lokalne możliwości rozwojowe i produkcyjne.”
Audi wzmacnia swoje możliwości badawcze w Chinach. Niedawno uruchomiło nową lokalizację dla centrum badawczo-rozwojowego w Pekinie. W tym nowoczesnym obiekcie powstają pojazdy dostosowane do potrzeb chińskiego rynku, a także technologie kształtujące markę. Służy on jako kluczowe centrum innowacji dla obszarów rozwojowych, takich jak funkcjonalność inteligentnego kokpitu, innowacyjne wyświetlacze, inteligentne systemy sterowania głosem i rozwiązania łączności. Ponadto, lokalny zespół badawczo-rozwojowy i jego odpowiednik w Niemczech współpracują przy definiowaniu i opracowywaniu cech produktów dla nowych architektur elektronicznych, w tym zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i systemów zautomatyzowanej jazdy.
Kolejnym kamieniem milowym na mapie drogowej rozwoju elektromobilności Audi w Chinach, będzie produkcja trzech nowych, wytwarzanych wyłącznie lokalnie modeli opartych na platformie Premium Platform Electric (PPE). Począwszy od końca 2024 roku, wersje przyszłej serii modelowej Audi Q6 e-tron i Audi A6 e-tron dostosowane do rynku chińskiego, mają być produkowane w fabryce Audi FAW NEV Company w Changchun. Audi stawia ten nowy zakład motoryzacyjny wspólnie ze swoim wieloletnim partnerem, firmą FAW. Łącznie, cztery pierścienie inwestują w utworzenie spółki i budowę zakładu około 2,6 mld euro.
Dedykowany i spójny ekosystem marki w Chinach
Zgodnie ze swoim holistycznym podejściem do rynku, Audi nie tylko rozwija nową, dedykowaną ofertę BEV, ale także tworzy kompleksowy ekosystem marki dla Chin. Prezes Audi China dr Jürgen Unser podkreśla: „Budowanie ekosystemu wokół naszych pojazdów elektrycznych ma dla nas kluczowe znaczenie. Klienci w Chinach coraz częściej oczekują od marek motoryzacyjnych segmentu premium produktów i usług wykraczających poza samochód. Naszym celem jest dostarczenie im spójnych i bezproblemowych doświadczeń, zarówno w formie osobistej, jak i cyfrowej.”
Ekosystem Audi tworzy wygodne doświadczenia użytkownika we wszystkich punktach styku z marką. Przykładem tego podejścia jest aplikacja Audi Community, która jest dostępna także jako mini program WeChat. Umożliwia ona klientom i fanom łączenie się z marką, dzielenie się doświadczeniami lub rejestrację na wydarzenia. Ponadto Audi planuje zaoferować swoim klientom w Chinach rozwiązania z zakresu samochodowej rozrywki. Oferta ta obejmować będzie streaming, gry i interakcje w mediach społecznościowych. Podczas gdy użytkownicy korzystać będą z tych funkcji, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcje V2X nowej generacji (pojazd do wszystkiego), zapewnią bezpieczną i płynną podróż.
Kluczowym aspektem ekosystemu marki Audi w Chinach jest dostosowana do potrzeb sieć ładowania. Wraz z lokalnymi partnerami, Audi China uruchomiło sieć ekskluzywnych stacji ładowania wspierających rosnące portfolio samochodów elektrycznych. Do końca 2023 r. sieć ta powiększy się o ponad 600 punktów ładowania w całym kraju. Stacje ładowania Audi umożliwiają superszybkie ładowanie z mocą do 360 kW.
Prezes Audi China dr Jürgen Unser kontynuuje: „Audi wierzy, że pojęcie „premium” powinno wykraczać poza samochód. Stacje ładowania Audi zapewniają naszym chińskim klientom wrażenia użytkowe właśnie klasy premium.” W związku z tym, wygląd i sposób działania stacji ładowania Audi są spójne z najnowszym designem marki Audi, designem interfejsu i designem salonów w Chinach. Wysokiej jakości materiały i przestrzenie, odzwierciedlają charakter premium ekosystemu czterech pierścieni.
Użytkownicy samochodów EV marki Audi, korzystając z aplikacji Audi App i jej wygodnych funkcji wyszukiwania, rezerwacji i płatności, cieszą się bezproblemową możliwością ładowania w Audi Charging Station. Mapa wszystkich stacji Audi Charging Station jest zintegrowana z systemem nawigacji Audi MMI. Klienci mogą również znaleźć i nawigować do Audi Charging Station za pomocą Audi App. W tej samej aplikacji, podczas ładowania wyświetla się stan naładowania samochodu.
Nowe salony i innowacyjne punkty spotkania z klientem
Konsumenci w Chinach preferują interakcję z markami online i w sklepach w centrach miast. Oprócz cyfrowych punktów interakcji, Audi, wspólnie z dwoma chińskimi partnerami, otwiera nowe salony dostosowane do specyficznych wymagań lokalnych klientów. Łączą one współczesną estetykę z najnowszą technologią i umożliwiają klientom odkrywanie oferty Audi na kilka sposobów.
Cztery pierścienie tworzą trzy różne typy nowych salonów marki. Należą do nich miejskie salony wspierające model sprzedaży online Audi i jego partnera SAIC. Dodatkowo, około 100 salonów dealerskich FAW-Audi zostało unowocześnionych, by zaprezentować najnowszy design marki. I na koniec – Audi i FAW otwierają 20 nowych salonów specjalnie dla modeli Audi EV i Audi Sport, zlokalizowanych w centralnych dzielnicach biznesowych największych chińskich miast.
Ponad trzy dekady doświadczenia rynkowego w Chinach podstawą do sukcesu przyszłości
Obecność Audi w Państwie Środka sięga roku 1988, kiedy to marka rodem z Ingolstadt, jako pierwszy producent z segmentu premium, rozpoczęła lokalną produkcję w Chinach w ramach spółki joint venture FAW-Volkswagen. Od tego czasu, Audi i jego partnerzy dostarczyli w Chinach prawie osiem milionów pojazdów. Produkcja Audi w ramach joint venture FAW-VW odbywa się w czterech chińskich zakładach: Changchun, Foshan, Tianjin i Qingdao. W 2021 roku Audi, w celu wykorzystania możliwości rozwoju i dalszego poszerzania oferty produktowej, nawiązało nowe partnerstwo z firmą SAIC. SAIC produkuje modele Audi w swoich zakładach w Anting (Szanghaj) i Ningbo. Dzięki innowacyjnym produktom tworzonym „w Chinach i dla Chin”, bogatemu doświadczeniu marki i spójnym doświadczeniom klienta, Audi przyciąga teraz nową generację klientów.