w

W jakiej kondycji jest polska branża spożywcza?

Wystąpienie Marka Sawickiego, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dyskusja o polskiej branży żywnościowej i handlu pod presją globalnych zmian rozpoczęły IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011. Największe spotkanie branży, organizowane przez Grupę PTWP SA, wydawcę m.in. magazynu Rynek Spożywczy oraz portali dlahandlu.pl i portalspozywczy.pl, zgromadziło ponad pół tysiąca osób. Siedem firm z branży uhonorowano prestiżowymi Nagrodami Rynku Spożywczego.

IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 zainaugurował Marek Sawicki , Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

– Sieci handlowe wykorzystują swoją dominującą pozycję na rynku, naciskają na obniżanie cen. Przetwórcy mogą bronić się przed tym zjawiskiem konsolidując się lub szukając innych rynków zbytu – mówił minister rolnictwa Marek Sawicki.

Temat konsolidacji poruszył również Marek Sypek , prezes grupy Agros Nova: – Jeżeli nie doprowadzimy do takiej koncentracji, jaka ma miejsce na rynkach zagranicznych, mali producenci żywności za kilka lat nie będą mieli na rynku racji bytu.

Uczestnicy sesji inauguracyjnej IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 omawiali sytuację na rynku, odpowiadali na pytanie o potencjalny przyszły model kooperacji pomiędzy handlem, producentami i przetwórcami żywności oraz wskazywali zmiany oczekiwań i preferencji zakupowych konsumentów.

Konferencja objęła sześć bloków tematycznych, w których udział wzięli przedstawiciele największych firm branży żywnościowej i handlu w Polsce, m.in. Bakalland, Graal, Herbapol-Lublin, Makarony Polskie, Tarczyński, Polski Koncern Mięsny Duda, Firma Handlowa Rolnik, Zakłady Mięsne Łmeat-Łuków, a także instytucji, np. Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Agencji Rynku Rolnego, Okręgowych Spółdzielni Mleczarskich oraz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, której Prezes Renata Juszkiewicz , na IV Forum Rynku Spożywczego powiedziała: – To nieprawda, że sieci handlowe poprzez niskie ceny zabijają osiedlową sprzedaż. Prawie 60 proc. polskiego rynku mają małe sklepy z polskim kapitałem a tylko 40 proc. należy do zagranicznych sieci. To zupełnie inna sytuacja, niż w innych krajach. Na przykład we Francji sieci handlowe mają 80 proc. rynku.

Szczegółowo omówione zostały zagadnienia dedykowane technologiom w zakładach spożywczych, polskiemu mleczarstwu, rynkowi przetwórstwa owocowo-warzywnego, zakładom mięsnym i sieciom handlowym. Odbyła się również sesja poświęcona rynkowi fuzji i przejęć w przemyśle spożywczym i handlu.

Najaktywniejszym i najbardziej dynamicznym osobistościom i firmom sektora wręczone zostały „Nagrody Rynku Spożywczego" za rok 2011:

1. W kategorii „Lider rynku spożywczego” wyróżniono trzy firmy:

Tesco Polska za efektywną strategię rozwoju na polskim rynku, na którą składają się multiformatowa sieć sklepów, w tym nowy koncept hipermarketów Tesco Extra, inwestycje w marki własne, innowacyjna koncepcja sieci dystrybucyjnej i projekt współpracy z lokalnymi dostawcami.

– Kryzysu nie wywołały sieci handlowe, które wpływają do obniżanie cen produktów. Skoro 65 proc. wyborów konsumentów to produkty z promocji, a ważnym czynnikiem przy wyborze produktów jest jakość, to w takim kierunku powinniśmy podążać – powiedział podczas IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu, Czesław Grzesiak, wiceprezes Tesco Polska.

Spółdzielnia Mleczarska Spomlek za zaangażowanie na rzecz pozytywnych zmian na rynku mleczarskim w Polsce, ambitny rozwój firmy, efektywną ekspansję i wzrosty sprzedaży w trudnych warunkach rynkowych, a także ambitną strategię budowy grupy mleczarskiej skupiającej się na produkcji wysokiej jakości serów.

Unilever Polska za zbudowanie silnej pozycji koncernu na polskim i środkowoeuropejskim rynku żywnościowym w kategoriach fiksów, produktów instant, herbat, lodów, chemii gospodarczej i kosmetyków.

2. W kategorii „Innowacja roku” nagrodę otrzymał Zakład Usług Handlowych ROBICO za konsekwentny rozwój i inwestycje w produkty mleczne w szklanych opakowaniach. To wyjątkowa strategia na polskim rynku spożywczym, na którym dominują opakowania kartonowe oraz PET. „Innowacją roku” ogłoszono również firmę Zakłady Mięsne Tarczyński − za innowacyjne podejście do rozwoju produkcji oraz asortymentu. Firma jest właścicielem jednego z najbardziej nowoczesnych zakładów przetwórczych w Polsce.

3. W ostatnim czasie proces konsolidacji polskiego rynku spożywczego i handlowego znacznie przyspieszył, co na dobre zmieniło obraz tego sektora. W tym roku wydarzeniem rynku spożywczego jest więc „Rok fuzji i przejęć w branży spożywczej i handlowej” . Symbolem tego zjawiska są transakcje, którym w kategorii „Wydarzenie rynku spożywczego” przyznano nagrody. Certyfikaty trafiły do firm: Fundusz Mid Europa Partners , który przejął 2,5 tys. sklepów działających pod szyldami Żabka i Freshmarket oraz McCormick & Company za przejęcie firmy Kamis, największego producenta przypraw w Polsce.

Szczegółowe informacje na temat IV Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2011 znajdują się pod adresem:

http://www.portalspozywczy.pl/konferencje/53496.html

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i magazynu Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in. wnp.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, propertynews.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.

Co łączy masę krówkową, oliwę z oliwek i sok pomarańczowy?

Obsługa klienta Bez Frustracji z Interactive Intelligence