w

Tylko wspólne działania producentów i handlu pomogą oprzeć się recesji

Panel odbył się podczas V Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Paneliści apelowali o wspólne działania w ramach producentów, przetwórców i handlu, by utrzymać wewnętrzny popyt na dobrym poziomie, co pozwoliłoby rodzimej gospodarce nadal opierać się recesji.

V Forum Rynku Spożywczego i Handlu oraz panel inauguracyjny otworzył Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stanisław Kalemba. Jego zdaniem cały kompleks gospodarki żywnościowej jest jednym z filarów polskiej gospodarki i wyznacznikiem co do rozwoju gospodarczego naszego kraju na następne pokolenia.

– W naszej gospodarce nie ma większej nadwyżki w handlu zagranicznym jak w artykułach spożywczych. Za 2011 rok było to 2,6 mld euro, a w tym roku wszystko wskazuje na to, że dojdziemy do nadwyżki 3 mld euro. To świadczy o tym, że mamy znakomite surowce i przetwórstwo. Nasza żywność cieszy się dobrą renomą na świecie – mówił podczas V Forum Rynku Spożywczego i Handlu Stanisław Kalemba, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jak ocenia minister, jest to wynik współpracy producentów rolnych i przetwórców. Jego zdaniem, za sukcesem eksportowym stoi też zmodernizowany sektor przetwórczy, który pod względem nowoczesności, w wielu branżach wyprzedza kraje 15-tki.

Minister wymieniał także elementy w łańcuchu dostaw, które wymagają poprawy i dalszej pracy. Jego zdaniem, największe rezerwy, jeśli chodzi o producentów rolnych, tkwią w konsolidacji i w łączeniu w grupy producenckie. Kolejny taki element to współpraca handlu z producentami. – We współpracy producentów, przetwórców i handlowców są jeszcze niewykorzystane możliwości. Będziemy szukać nowych rozwiązań – podkreślił Stanisław Kalemba.

Producenci i przetwórcy apelowali podczas V Forum Rynku Spożywczego i Handlu o ustawowe ograniczenie udziału marek własnych w sieciach, przedstawiciele sektora handlowego wskazywali natomiast na to, iż marki własne mogą być szansą rozwoju dla firm handlowych.

– Uważam, że natychmiastowego działania wymaga wypracowanie konkretnego stanowiska i wprowadzenia w życie regulacji ustawowych w kwestii marek własnych. Te marki są coraz bardziej popularne, coraz szybciej się rozwijają, jednak niosą duże zagrożenie dla polskich producentów i przetwórców. Wypierają one marki rynkowe i lokalnych dostawców. Prowadzą do całkowitego gospodarczego uzależnienia się dostawcy wobec sieci – apelował Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita.

Jego zdaniem, dobrym rozwiązaniem mogłoby stać się ograniczenie udziału marek własnych na półkach sieci handlowych, na przykład w stosunku 80 proc. na rzecz producenta i 20 proc. na rzecz sieci. Najszybszą ścieżką zmian mogłaby być zmiana ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – zaproponował prezes Mlekovity.

Zdaniem Enrico Bottero, Dyrektora Generalnego Ferrero Polska, to klient, a nie regulacje prawne mają decydować o tym co można kupić w sklepach. – Marki własne są naszym konkurentem. Wszystko jest dobrze, dopóki produkty markowe nie są zwalczane przez marki własne, ale obie kategorie maja szansę na rozwój. Najważniejsze, by konsument miał autentyczny wybór. Natomiast my, jeśli mamy stoczyć walkę z markami własnymi, musimy udowodnić, że jesteśmy naprawdę dobrzy w tym co robimy – mówił Enrico Bottero.

– Nasza strategia polega na tym, by produkować marki w takiej samej recepturze na wszystkich rynkach. Myślę, że takie podejście opłaca się – konsument jest międzynarodowy, granice się zacierają, konsumenci często podróżują – dodał szef Ferrero Polska.

Sylweriusz Faruga, Prezes Zarządu Makro Cash & Carry Polska zwrócił uwagę, że marki własne mogą wspierać rozwój sieci małych sklepów.

– Potrzebne jest wsparcie dla małych sklepów, by nie zniknęły z rynku. Jednym z elementów rewitalizacji tego segmentu może być wprowadzanie specjalnie dedykowanych dla nich marek własnych – mówił Sylweriusz Faruga. I dodał, że jednym z elementów strategii Makro Cash & Carry jest współpraca z małymi sklepami, do których spółka kieruje specjalną ofertę, programy i szkolenia.

Zdaniem Renaty Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, w sytuacji spowolnienia gospodarczego przed handlem stoi wyzwanie, by przedstawić konsumentom odpowiednią ofertę, która pozwoliłaby na utrzymanie na dobrym poziomie popytu wewnętrznego. – Powinniśmy stanąć do tego zadania wspólnie z producentami i przetwórcami – mówiła Renata Juszkiewicz.

Prezes POHiD zwróciła też uwagę, że polska żywność cieszy się dobrą renomą na rynkach zagranicznych dzięki temu, że sieci są wymagającym partnerem, co wymusza na producentach dbanie o wysoką jakość.

Piąta edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu po raz pierwszy trwała dwa dni. W pierwszym dniu omawiane były między innymi tematy: finansowania rozwoju firm spożywczych, nowych technologii w zarządzaniu produkcją, optymalnych warunków prowadzenia biznesu w Polsce, eksportu i inwestycji zagranicznych polskich firm spożywczych, strategii firm mięsnych w sytuacji kurczącej się krajowej bazy surowcowej, czy biznesu mleczarskiego w czasach niskiej rentowności.

V Forum Rynku Spożywczego i Handlu to największa w Polsce konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu oraz handlowemu. W ciągu dwóch dni odbyło się 13 debat, w których wzięło udział 80 panelistów. Forum odwiedziło ponad 1000 gości. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA, wydawca magazynu Rynek Spożywczy oraz portali portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl.

Szczegółowe informacje na temat konferencji znajdują się pod adresem: http://www.portalspozywczy.pl/

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czelem z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.

Polska potrafi przyciągać inwestorów zagranicznych

Agresywne promocje w sklepach nie oznaczają wojny cenowej