w

TSL rozpędzi się w 2024 roku. Co trzecia firma transportowa lub logistyczna prognozuje większą sprzedaż

Firmy transportowe i logistyczne weszły w 2024 rok w jeszcze lepszych nastrojach niż zakończyły ubiegły rok. Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na I kwartał tego roku wyniósł 58,1 pkt., o 5,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Tak dobrego wyniku sektor nie odnotował od ponad 6 lat – w IV kwartale 2017 roku odczyt wyniósł 63,8 pkt. 34% przedsiębiorstw prognozuje wyższą sprzedaż, a 15 % większe inwestycje. Coraz mniejszym wyzwaniem pozostaje także inflacja. Tylko 15 % przedstawicieli sektora TSL się jej obawia, o 12 p.p. mniej niż kwartał wcześniej.

————————————————————————————————————————————–

Barometr EFL dla branży transportowej na I kwartał 2024:

  • Subindeks: 58,1 pkt. (+5,4 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 15 proc. planuje większe inwestycje, 76 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
  • Sprzedaż: 34 proc. prognozuje wzrost sprzedaży, 57,5 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom sprzedaży jak w IV kwartale 2023
  • Płynność finansowa: 31 proc. przedsiębiorców prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż w IV kwartale 2023
  • Finansowanie zewnętrzne: 61 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim samym poziomie jak w IV kwartale 2023

—————————————————————————————————————————-

Subindeks Barometru EFL na I kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 58,1 pkt., o 5,4 pkt. więcej niż
w IV kwartale 2023 roku. Jest to najwyższa wartość wskaźnika nie tylko wśród sześciu badanych sektorów, ale od IV kwartału 2017 roku – wówczas wartość subindeksu wyniosła 63,8 pkt.

– Wskaźnik branżowy dla transportu i logistyki drugi kwartał z rzędu przekroczył próg OR, co oznacza, że sektor TSL w Polsce od kilku miesięcy nabiera prędkości. Przypomnijmy, że poziom ograniczonego rozwoju mikro, małych i średnich firm, który w naszym badaniu wynosi 50 punktów, oznacza, że firmy widzą szanse na większy rozwój ich biznesu. Mają obiektywne przesłanki do tego, aby prognozować wyższą sprzedaż oraz więcej inwestować. Z tak pozytywnymi prognozami nie mieliśmy do czynienia od kilku lat i liczymy, że to początek wzrostowego trendu – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Sprzedaż jedzie w górę

Na I kwartał tego roku przedstawiciele sektora TSL wystawili bardziej optymistyczne prognozy zarówno
w obszarze sprzedaży jak i inwestycji. 34 proc. firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż na początku roku. To zdecydowanie więcej niż pod koniec ubiegłego roku – w IV kwartale 2023 roku było to 13 proc. Za większymi przychodami „jedzie” lepsza płynność finansowa, na którą liczy 31 proc. (kwartał wcześniej było to 10 proc.).

Inwestycje także mają iść w górę. 15 proc. firm z sektora TSL planuje zwiększyć poziom inwestycji, kwartał wcześniej było to 12 proc. 16 proc. zapytanych zgłasza natomiast większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (kwartał wcześniej było to 13 proc.).

Z inflacją na tempomacie

Zapytane o wpływ wojny i inflacji na prowadzony biznes firmy transportowe podobnie jak pozostałe branże coraz mniej obawiają się obu czynników. W I kwartale tego roku na negatywny wpływ wojny na działalność biznesową wskazuje tylko 4 proc. zapytanych (-7 p.p. w ujęciu kwartalnym).

Nieco więcej firm transportowych obawia się inflacji, ale tutaj także widać spadek pesymistycznych prognoz. 15 proc. przedsiębiorstw transportowych boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku z rosnącą inflacją. Trzy miesiące wcześniej aż 29 proc. firm wskazało na taką odpowiedź. W HoReCa tak odpowiedziało aż 47,5proc. zapytanych, w handlu – 35 proc., w przemyśle 27 proc., w budownictwie 30 proc., a w usługach 41 proc.

Główny odczyt Barometru EFL na I kwartał 2024 roku wyniósł 52,5 pkt., o 2,1 pkt. więcej niż we wcześniejszym kwartale. Osiągnięty poziom wartości przekroczył próg OR, co oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą szanse na rozwój w najbliższych miesiącach. 

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 23 grudnia 2023 roku.

***

EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz Truck Care, który oferuje  kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in.  Business Superbrands 2021, 2022, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 383 tysiące klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

Napisane przez Maja Lidke

Kochaj z głową, czyli jak zabezpieczyć swoje finanse w relacji z partnerką lub partnerem?

Szkolenia online dla medyków z USG odnotowały 679 tys. zł ze sprzedaży biletów – webinary w branży medycznej z największymi przychodami