- Istnieją trzy główne trendy, które zmieniają branżę samochodów ciężarowych I stawiają nowe wyzwania dla producentów
- Proces urbanizacji i duże miasta wymagają nowych rozwiązań dla transportu drogowego
- Rosnące wymogi względem ochrony środowiska wymagają alternatywnych rozwiązań w pojazdach – istnieje trend tworzenia "zielonych flot" w firmach logistycznych
- Bezpieczniej i wydajniej na drogach: ciężarówki będą ze sobą ściślej powiązane w sieci oraz z centralami firm logistycznych
- Rosnąca konkurencja: azjatyccy producenci coraz bardziej naciskają na rynki krajów wschodzących jak i na rynki uprzemysłowionych krajów zachodnich
- Producenci Oryginalnego Wyposażenia będą musieli tworzyć długoterminowe sojusze z lokalnymi dostawcami by redukować koszty i wzrastać na nowych rynkach
Istnieje sześć mega trendów, które będą miały kluczowy wpływ na globalny transport ciężarowy w najbliższych 20 latach. Rosnący proces urbanizacji oraz powstawanie wielkich miast odgrywa tu wiodącą rolę, zmieniając przepływ towarów i popyt na usługi logistyczne. Globalne plany redukcji emisji CO2 są kolejnym istotnym czynnikiem: producenci ciężarówek będą musieli przestawiać się na napędy elektryczne i hybrydowe by sprostać wymaganiom środowiskowym. W dodatku pojawi się ostra konkurencja ze strony nowych dostawców, zwłaszcza z Azji. Potrzeba oszczędności by pozostać konkurencyjnym, doprowadzi do nowych sojuszy między OEM i dostawcami by umożliwić wzrost na wschodzących rynkach. To główne wnioski z badania "Transport ciężarowy 2030" przeprowadzonego przez Roland Berger Strategy Consultants.
"Nastąpią pewne poważne zmiany w branży samochodów ciężarowych w nadchodzących latach" mówi Norbert Dressler, Partner w Roland Berger Strategy Consultants. "Nie tylko producenci muszą przygotować się do rosnącej konkurencji, ale również trendy demograficzne i środowiskowe staną się niezwykle ważnymi czynnikami w przyszłości".
Proces urbanizacji wymaga nowych standardów w logistyce
Oczekuje się, że populacja na świecie wzrośnie do 8.3 miliarda osób do 2030 roku, z czego duża część będzie żyła w tzw. mega miastach, zwłaszcza w krajach wschodzących. " To oznacza, że branża logistyczna będzie musiała się zmienić: firmy logistyczne będą potrzebowały nowych modeli ciężarówek, aby pokryć wydłużające się dystanse między magazynami a centami miast" przewiduje Sebastian Gundermann, który jest współautorem badania. "To oznacza, że mniejsze, lżejsze ciężarówki dalekiego zasięgu będą stawały się coraz ważniejsze dla transportu towaru do miast"
Plany redukcji emisji CO2 są kolejnym ważnym czynnikiem. Przemysł transportowy może być odpowiedzialny tylko za około 20% globalnej emisji CO2, ale również ta branża musi znacząco przyczynić się do redukcji dwutlenku węgla. Z badań firm wynika, że 90% pytanych wierzy, że ciche, wydajne i wolne od emisji ciężarówki są przyszłością branży. "Zachodnie kraje maja już ścisłe standardy dotyczące wydajności i zanieczyszczenia środowiska przez ciężarówki" wyjaśnia Dressler. "Te standardy stają coraz bardziej rozpowszechnione również na rynkach wschodzących i pomogą przebić się na rynku alternatywnym ciężarówkom".
Lepsze sieci zwiększają bezpieczeństwo na drogach
Bezpieczeństwo na drogach stało się jak nigdy dotąd bardzo ważnym czynnikiem. Przewożenie coraz większej ilości towarów, zwiększanie rozmiarów miast i poziomu ruchu powoduje, że drogi stają się coraz bardziej niebezpieczne. Dla przedsiębiorców z rynku triady, Chin i Indii bezwypadkowy transport stanowi priorytet na przyszłość. Branża dostawców dla ciężarówek i firmy logistyczne uważają to za szczególnie ważny czynnik.
"Ścisłe wymagania względem bezpieczeństwa na drogach oznaczają rozkwit technologii, które pozwalają na stworzenie lepszej sieci między pojazdami" mówi Gundermann. "W przyszłości firmy logistyczne będą mogły na bieżąco sprawdzać gdzie są ich pojazdy gdy wystąpi jakiś problem. To pozwoli zaoszczędziś wiele czasu i kosztów"
Rosnąca konkurencja ze strony Azji
Pomimo tego, że wzrost globalnego rynku ciężarowego jest ustalony na ok. 4% rocznie do 2020 roku, to 2/3 badanych przedsiębiorstw, widzi duże ryzyko ze strony rosnącej konkurencji azjatyckiej. Około 70% z tych firm przewiduje silnie zauważalną obecność producentów ciężarówek z Chin i Indii na rynku międzynarodowym i wzrastającą presję kosztową. "Minie jeszcze kilka lat zanim producenci z Chin i Indii dorównają zachodnim standardom, ale są na bardzo dobrej drodze by to uczynić" mówi Gundermann.
By przeciwdziałać tym trendom, zachodnie OEM będą miały rosnącą potrzebę tworzenia sojuszy z dostawcami i innymi OEM ze wschodzących rynków. "To jedyna droga by mogły one rozwijać skuteczne rozwiązania kosztowe i utrzymywać wzrost na rynkach wschodzących" podsumowuje Dressler