Dziesięciu uczniów Społecznego Gimnazjum nr 8 STO w Białymstoku przy ul. Fabrycznej bierze udział w szkoleniach, przygotowujących ich do roli klasowych mediatorów. Pod okiem szkolnego pedagoga – Grety Hapunik, gimnazjaliści uczą się, jak polubownie rozwiązywać szkolne konflikty.
– Nasz cel to m.in. doprowadzenie do rozwiązywania uczniowskich sporów w gronie uczniów, budowanie silniejszego poczucia wspólnoty uczniowskiej, a także poprawienie atmosfery w szkole i zwiększenie zaufania we wzajemnych relacjach – mówi Greta Hapunik. – Zależy nam też na lepszej komunikacji między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami. Ale też na
mobilizowaniu młodzieży do aktywniejszego udziału w życiu szkolnym i rozwijaniu praktycznych umiejętności życiowych.
Dotychczas w SG nr 8 STO odbyło się kilka spotkań warsztatowych, na których uczniowie poznali mechanizmy powstawania konfliktów, uczyli się komunikować własne emocje oraz nazywać emocje innych osób, doskonalili się również w sztuce słuchania.
– Uczymy się np. jak rozwiązywać samodzielnie klasowe problemy, bez pomocy nauczyciela – dodaje Gabrysia, gimnazjalistka. – Te umiejętności mogą przydać się nam w przyszłości. Podobnie jak sztuka dobierania słów podczas rozmów.
Jej rówieśnik, Paweł dowiedział się, jak być dobrym obserwatorem.
– A to pomaga rozwiązywać problem – mówi gimnazjalista. – Podczas zajęć uzmysłowiłem sobie też, jak trudno odróżniać emocje od swoich przemyśleń i chęci.
Z kolei Janek zdecydował się na uczestnictwo w zajęciach, bo chciał sprawdzić, czy można na konflikty spojrzeć z innej perspektywy.
– Zrozumiałem , że innym też może zależeć, by sporów było mniej, a jeśli już są – by były rozwiązywalne – mówi. – Teraz w klasie wszyscy wiedzą do kogo można się zwrócić, gdy istnieje problem i wierzą, że można go rozwiązać.
Dzięki stosowaniu procedury mediacyjnej młody człowiek będzie potrafił ocenić granice wolności, wypracowywać sposób w jaki można osiągnąć swój cel, jak wyznaczać i realizować swoje potrzeby oraz jak godzić je z wolnością i potrzebami innych. Ponadto uczestnicy zdobędą umiejętność brania odpowiedzialności za swoje czyny i podjęte decyzje, co z kolei uświadomi im ich podmiotowość w rozwiązywaniu konfliktu. – Przed nami jeszcze kilka spotkań dotyczących rozwiązywania konfliktów z zastosowaniem mediacji. Rozważamy też możliwość zaproszenia na spotkanie z młodzieżą kogoś, kto zajmuje się mediacjami zawodowo – mówi Greta Hapunik.