w , ,

Studenci pomagają zarządzać przedsiębiorstwami

Zaczęło się w kwietniu tego roku, kiedy to opiekun koła – dr inż.Wiesław Urban zaproponował dyrekcji Promotechu realizację wspólnego projektu, którego celem miało być wprowadzenie usprawnień w zakładzie.

– Wspólnie ustaliliśmy zakres i etapy działania – opowiada Artur Zawadzki, dyrektor ds.produkcji w Promotechu. – Na pierwszy ogień poszedł dział montażu.

Studenci przez trzy miesiące obserwowali jego funkcjonowanie.

– Przez ten czas szukaliśmy tzw. muda, czyli elementów, powodujących marnotrawienie czasu, miejsca itp. – mówi Anna Popławska, prezes koła – To właśnie przez takie, pozornie błahe, rzeczy wydłuża się czas produkcji lub zmniejsza jej efektywność.

Okazuje się, że duży wpływ na sprawność funkcjonowania wydziału ma np. ustawienie maszyn oraz mebli, czy odległości między stanowiskami pracy. „Przemeblowanie” mogłoby wpłynąć na skrócenie czasu wykonywanych czynności. Podobnie, jak stosowanie pojemników o określonej pojemności.

– Zauważyliśmy, że do składowania gotowych produktów pracownicy Promotechu używają pojemników o różnej pojemności – opowiada Anna Popławska.- Kiedy były już pełne, trzeba było dokładnie liczyć, ile mieszczą gotowych produktów. Zaproponowaliśmy, by wprowadzić pojemniki znormalizowane, np. o pojemności 50 szt. Czas zaoszczędzony na liczeniu można było wykorzystać na inne czynności.

Po zbadaniu efektywności zaproponowanych poprawek Promotech wprowadził zmiany, dostarczył nowe regały i zmienił ich ustawienie na bardziej funkcjonalne. W październiku studenci rozpoczęli kolejny etap projektu – „pod lupę” wzięli dział montażu głównego, przyglądają się też procesom zarządzania w całej firmie.

– Spróbujemy spojrzeć na proces całościowo: od klienta do dostawcy – mówi Anna Popławska. – Firma jest bardzo otwarta na nasze sugestie, dostrzega korzyści płynące z tej współpracy i wdraża nasze pomysły.

Projekt będzie realizowany w Promotechu jeszcze przez trzy miesiące. Na koniec studenci przygotują raport, w którym przedstawią wyniki swoich analiz i wskażą sposoby usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa.

***

Koło naukowe wydziału zarządzania PB „Formacja” od 2006 roku realizuje współpracę z przedsiębiorstwami. Jej inicjatorem jest opiekun koła dr inż. Wiesław Urban – specjalista w technice lean, czyli w zarządzaniu przedsiębiorstwem w taki sposób, aby jak najefektywniej wykorzystywać jego zasoby. Najkrócej mówiąc technika ta polega na eliminowaniu zbędnych czynności, które nie wnoszą nic do konkretnej usługi lub produktu, a tylko wydłużają czas ich wykonywania (np. by dostać się do szafki, trzeba za każdym razem odsuwać krzesło, przez co traci się cenne sekundy). Promotech jest czwartą firmą, której pomagają studenci.

Avatar photo

Napisane przez Masz-Media

O społecznej i ekologicznej odpowiedzialności SCA

Na co zwracać uwagę przy wybieraniu audiobooków