Roboty drogowe Strabag rozpoczął 16 lipca 2009 roku. Do budowy drogi użyto 11,2 mln t kruszyw, tj.: ok. 4,5 mln kruszyw m.in. takich jak: bazalt, melafir, granit, szarogłaz, granodioryt, żużel pomiedziowy, co stanowi objętościowo 2 680 pociągów po 28 wagonów, czyli 75 tys. wagonów oraz ok. 6,8 mln t piasku, co zmieściłoby się w 261 260 ciężarówkach 4-osiowych po 26 tony każda.
Objętość wykonanych przez Strabag nasypów na A2 osiągnęła ponad 6,4 mln m3, a wykopów przekroczyła 6,6 mln m3. W ramach robót drogowych wykonanych przez firmę ułożono ponad 2,2 mln m2 chudego betonu. Na całym odcinku A2 Nowy Tomyśl –Świecko położono 580 tys. m2 nawierzchni asfaltowej i aż ponad 2 mln 300 tys. m2 nawierzchni betonowej. Tym samym na A2 powstał najdłuższy w Polsce odcinek autostrady o nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem, w tym 18,8 km odcinek przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2 w pobliżu granicy polsko – niemieckiej, w technologii betonowej zwanej „white-topping”.
Technologia „waschbeton” po raz pierwszy zastosowana w Polsce przez Strabag, który swoje doświadczenia z inwestycji realizowanych w całej Europie przeniósł do naszego kraju, z powodzeniem stosowana była już w Austrii, Niemczech czy Belgii. Doświadczenia w tych krajach pokazują, że zwiększa ona gwarantowaną żywotność nawierzchni przy nacisku 115 KN/oś. Nawierzchnia charakteryzuje się również mniejszą emisją hałasu oraz lepszą szorstkością, co wynika z zastosowania odsłoniętego kruszywa w górnej warstwie betonu.
Podczas całego kontraktu na terenie budowy pracowało ok. 2.500 pracowników Strabag oraz z firm podwykonawczych. Łącznie przepracowali oni 9 mln 350 tys. roboczo-godzin, w tym kadra inżynierska ok. 1 mln 350 tys. roboczo-godzin, a pracownicy fizyczni i operatorzy ok. 8 mln roboczo-godzin.
Realizacja budowy wymagała doskonalej logistyki, organizacji pracy, sprawnego pozyskiwania i transportowania materiałów budowlanych oraz opracowania szczegółowych procedur umożliwiających sprawne zatwierdzanie kolejnych (było ich aż 95) etapów budowy. Kluczowym było opracowanie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie poszczególnych elementów autostrady, w krótkim czasie w wielu instytucjach oraz na terenie dwóch województw w jednym czasie (WIOŚ, PIP, Sanepid, Straż Pożarna, WINB, Policja, Samorządy Woj. Lubuskiego i Wielkopolskiego).
Ten 105,9 km odcinek A2 powstał w rekordowym czasie i jeszcze przez mistrzostwami EURO 2012 skróci czas podróży między Poznaniem a Berlinem o 2 godziny. Jest też obecnie najważniejszym łącznikiem drogowym między Polską a Niemcami poprzez przejście graniczne w Świecku. Dzięki niemu od 1 grudnia 2011 roku będzie można podróżować między granicą polsko-niemiecką a Strykowem pod Łodzią jednym ciągiem komunikacyjnym.
Na całym odcinku A2 powstały 84 obiekty inżynierskie w tym: 31 wiaduktów wybudowanych nad autostradą i 19 obiektów znajdujących się w jej ciągu. Obiekty służące ochronie środowiska to: 23 dolne i 13 górnych przejść dla zwierząt obejmujących także 3 tzw. bramownice dla nietoperzy oraz 10,5 km ekranów akustycznych.
Pierwsi kierowcy przejadą autostradą A2 Nowy Tomyśl – Świecko 1 grudnia 2011 roku.
Technologia nawierzchni z kruszywem eksponowanym – „waschbeton” : Nawierzchnia płyty betonowej składa się z 23 centymetrowej dolnej warstwy betonu B40 oraz
5 centymetrowej górnej warstwy betonu B40, które są układane jednocześnie w dwóch warstwach z różnych mieszanek betonowych, w technologii tzw.„mokre na mokre”. Pod płytą nawierzchni betonowej znajduje się warstwa podbudowy z chudego betonu o grubości 20 cm, którą ułożono na wykonanej wcześniej warstwie mrozoochronnej o grubości 32 cm. Przed rozpoczęciem układania nawierzchni płyty betonowej, na podbudowie z chudego betonu układana jest geowłóknina, która działa jako warstwa oddzielająca i odwadniająca.
Waschbeton – ta nazwa zaczęła wzbudzać zainteresowanie, kiedy ku końcowi miała się budowa odcina autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. Już w grudniu 2011 r. użytkownicy będą mogli jeździć nowym 105 km betonowym odcinkiem. Przy jego budowie po raz pierwszy w Polsce zastosowano nawierzchnię betonową o tzw. „odsłoniętym kruszywie”.
Technologia wykonania tej nawierzchni polega na nadaniu wierzchniej warstwie betonu (po której odbywa się ruch pojazdów) specjalnej, szorstkiej tekstury poprzez usunięcie w sposób mechaniczny części zaczynu cementowego i odsłonięcie kruszywa na powierzchni betonu.
Chociaż drogi o nawierzchni betonowej znane są z wysokiej trwałości, to wzrost ruchu samochodowego spowodował konieczność budowy dróg nie tylko trwałych, ale również bardziej bezpiecznych, które jednocześnie pozwalałyby podróżować bardziej komfortowo. Nawierzchnia betonowa o odsłoniętym kruszywie zapewnia kierowcom lepszą przyczepność kół pojazdu i lepsze właściwości przeciwpoślizgowe, jednocześnie jej szorstka struktura obniża poziom hałasu w odczuwalny sposób przez kierujących w porównaniu do nawierzchni z betonów tradycyjnych, przez co podróż jest bardziej komfortowa. Ponadto uważa się, że nawierzchnie te obniżają emisję hałasu do środowiska.
Nawierzchnia płyty betonowej wykonana w technologii waschbeton jest układana jednocześnie w dwóch warstwach z różnych mieszanek betonowych, w technologii „mokre na mokre”. Pod płyta betonową nawierzchni ułożono podbudowe o grubości 20 cm z chudego betonu, na przygotowanej warstwie mrozoochronnej o grubości 32 cm. Przed rozpoczęciem układania płyty betonowej, na podbudowie z chudego betonu układana jest geowłóknina, która działa jako warstwa oddzielająca i odwadniająca. Sama nawierzchnia z płyty betonowej składa się z 23 centymetrowej dolnej warstwy betonu oraz 5 centymetrowej górnej warstwy betonu B 40.
Nawierzchnie betonowe o odsłoniętym kruszywie są w tej chwili najnowocześniejszym rozwiązaniem w technologii budowy nawierzchni betonowych. Jednocześnie wymagają od wykonawców dużego doświadczenia oraz ścisłego przestrzegania reżimu technologicznego.
Odcinek Autostrady A2 Nowy Tomyśl-Świecko został zrealizowany przez Strabag Sp. z o.o. Inwestorem była firma AW SA. Przy realizacji tego kontraktu padł rekord w przedterminowego zakończenia budowy autostrady w Polsce.