w ,

Spodnie dresowe czy koszula? Zawodowy dress code

W styczniowym kalendarzu pełno jest nietypowych świąt związanych… z odzieżą. Niedawno obchodziliśmy Dzień Koszuli, a dziś, 21 stycznia, obchodzimy Dzień Spodni Dresowych. To dobra okazja by porozmawiać o tym czemu sposób w jaki się ubieramy ma znaczenie. Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników, opowiada dlaczego odpowiedni strój ma wpływ na naszą karierę zawodową.

 – Ubrania są czymś więcej niż tylko skrawkiem materiału. W kontekście zawodowym nasz strój można określić jako jedno z narzędzi budowania autorytetu i wiarygodności. Badania wskazują, że osoby ubrane profesjonalnie są częściej postrzegane jako kompetentne i godne zaufania. Co więcej, odpowiednio dobrany strój może pomóc nam poczuć się bardziej zmotywowanymi i skoncentrowanymi na zadaniach, co przekładać się będzie na jakoś wykonywanej przez nas pracy – mówi Magda Pietkiewicz.

 

Efekt halo 

W serii eksperymentów prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Princeton uczestnicy oceniali kompetencje danej osoby na podstawie jej fotografii w różnych strojach. Wyniki badań, potwierdziły, że ubranie postrzegane przez obserwatora jako „bogatsze”, niezależnie od tego, czy jest to koszula, sweter czy T-shirt, prowadziło do wyższych ocen kompetencji osoby na zdjęciu[1]. To efekt halo, czyli zjawisko psychologiczne polegające na tym, że jedna cecha wpływa na ogólną ocenę danej osoby. 

 – W starym porzekadle „jak cię widzą, tak cię piszą” jest wiele prawdy. Ktoś ubrany schludnie jest automatycznie uznawany za bardziej profesjonalnego i kompetentnego, mimo że może to nie mieć związku z jego rzeczywistymi umiejętnościami. Analogicznie, osoby, których ubiór jest niechlujny mogą być postrzegane jako te „gorsze” – podkreśla ekspertka. – To jeden z powodów, dla których w wielu firmach obowiązuje dress code. W końcu bardziej zaufamy prawnikowi w garniturze niż takiemu w powyciąganym t-shircie – dodaje.

 

Motywacja

 To jak się ubieramy wpływa nie tylko na to jak postrzegają nas inni, lecz także na nasz sposób myślenia o sobie. Naukowcy związani z Columbia Business School potwierdzili to w swoim eksperymencie, w którym uczestnicy zakładali biały fartuch i mieli rozwiązywać serię zadań. Jednej grupie powiedziano, że to fartuch lekarza, drugiej – że malarza. Wyniki badania wskazały, że osoby w „fartuchu lekarza” lepiej radziły sobie w ćwiczeniach wymagających wiedzy akademickiej, a te w „fartuchu malarza” – w tych, gdzie potrzebne było kreatywne myślenie[2].

 – Dla wielu osób strój pełni rolę zbroi – podobnej do kostiumu aktora, który pomaga mu wcielić się w określoną rolę. Odpowiedni ubiór wpływa na to, w jaki sposób o sobie myślimy – może zwiększyć naszą gotowość do podejmowania wyzwań i wzmocnić pewność siebie – mówi Magda Pietkiewicz.Amerykańskie powiedzenie „dress for the job you want”, czyli ubieraj się tak jakbyś starał się o wymarzoną pracę, odzwierciedla to zjawisko. Ubieranie się w sposób zgodny z wyznaczonymi celami oraz dodający pewności siebie wpływa na sposób myślenia– dodaje ekspertka.

 

Produktywność

 Z eksperymentu przeprowadzonego przez psychologów z Northwestern University wynika, że pracownicy, którzy nosili ubrania adekwatne do ich pozycji zawodowej, wykazywali wyższą skuteczność i mniejszą podatność na rozpraszanie[3]. Z kolei, opublikowany w 2023 roku w Academy of Management Journal artykuł „Wearing Your Worth at Work: The Consequences of Employees’ Daily Clothing Choices” szczegółowo opisuje, w jaki sposób dobre ubieranie się w biurze prowadzi do lepszej produktywności[4]

 – Osoby pracujące w wygodnych, ale schludnych strojach często czują się bardziej zmotywowane i skoncentrowane. Dlatego właśnie rekomenduje się by pracując w domu, ubierać się tak jakbyśmy szli do biura. Nie chodzi o to, aby od razu pracować w najlepszym garniturze, czy garsonce, ale założenie ubrań, które pomogą nam  łatwiej wejść w tryb pracy. W ten sposób dużo łatwiej będzie nam też dbać o work-life balance. To tak jak z wygospodarowywaniem przestrzeni na home office – nasz mózg będzie „widział” różnicę między sferą prywatną a zawodową – dodaje Magda Pietkiewicz.
[1] https://globalnews.ca/news/6297810/competence-clothing-princeton-study/

[2] https://www.bps.org.uk/research-digest/introducing-enclothed-cognition-how-what-we-wear-affects-how-we-think

[3] https://phys.org/news/2019-12-eyes.html

[4] https://news.temple.edu/news/2023-06-01/when-you-look-good-you-feel-good-research-shows-you-might-even-be-more-productive

Napisane przez v.agencjafaceit

VeloBank pierwszym bankiem w Polsce z Click to Pay

Odkryj korzyści z inwestowania w nieruchomości w Portugalii: Bezpłatny webinar dla polskich inwestorów