w , ,

Spam w czerwcu: zauważalny spadek ilości niechcianej poczty

Przykładem może być przeprowadzona na początku sezonu wakacyjnego masowa wysyłka fałszywych powiadomień o rezerwacjach hotelowych, którym towarzyszył szkodliwy załącznik. Aby nie paść ofiarą tego rodzaju oszustwa, użytkownicy powinni być szczególnie ostrożni podczas rezerwacji wyjazdów online oraz pamiętać, że żadna poważna firma nie wyśle potwierdzenia rezerwacji jako archiwum ZIP.          

Szkodliwe zdjęcia
Nie tak dawno temu spamerzy aktywnie wykorzystywali sztuczkę socjotechniczną polegającą na wysyłaniu szkodliwego kodu w załączniku, który zawierał rzekomo zdjęcie dziewczyny chcącej zaprzyjaźnić się z odbiorcą. W czerwcu pojawił się nowy wariant tematu „fotograficznego” – odbiorcy grożono procesem sądowym za umieszczanie zdjęć online bez zgody właściciela. Zdjęcia, o których mowa, zostały rzekomo załączone do wiadomości e-mail w postaci archiwum ZIP. Kolejna sztuczka tego miesiąca wykorzystująca zdjęcia polegała na wysyłaniu fałszywego powiadomienia o mandacie za wykroczenie drogowe. Załączone do wiadomości archiwum było rzekomo zestawem obciążających zdjęć wykonanych przez kamery monitorujące, w rzeczywistości jednak zawierało szkodliwy program.            

Spamerzy wykorzystują Euro 2012
Najpopularniejszym wydarzeniem czerwca były prawdopodobnie Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które trwały cały miesiąc. Spamerzy nie mogli nie wykorzystać powszechnego zainteresowania, jakim cieszyła się ta impreza, i zaczęli rozprzestrzeniać masowe wysyłki związane z Euro 2012 już na początku tego roku. Oprócz wcześniejszych ofert zakupu biletów do stref kibica, w których na dużych ekranach wyświetlane są mecze na żywo, oraz propozycji wynajmu mieszkań w miastach, w których rozgrywają się mecze, w czerwcu pojawił się również spam reklamujący strony poświęcone mistrzostwom.        
 
Z kolei 4 lipca Amerykanie celebrowali jedno z największych świąt narodowych – Dzień Niepodległości. Tak jak w przypadku każdego innego dużego święta obchodzonego na zachodniej półkuli ziemskiej, towarzyszyła mu fala spamu oferującego podrabiane zegarki oraz inne akcesoria stanowiące propozycje prezentów z tej okazji. Pojawiły się również masowe wysyłki reklamujące flagi, które miały pomóc Amerykanom w wyrażeniu swoich uczuć patriotycznych.         

Źródła spamu według państwa
W czerwcu udział wszystkich wiadomości spamowych pochodzących z Chin, otrzymanych przez europejskich użytkowników, zwiększył się o prawie 50% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wielka Brytania była jedynym europejskim państwem z majowego rankingu, które nie zaklasyfikowało się do czerwcowej listy Top 20. Wśród czołowych dystrybutorów spamu w regionie europejskim znalazły się dwa inne państwa europejskie – Włochy (1,5%) oraz Niemcy (0,91%). Ponad połowa całego spamu rozprzestrzenianego w Europie nadal pochodzi z Azji.  

Na szczycie rankingu Top 20 państw, które w czerwcu rozprzestrzeniały spam na terytorium Stanów Zjednoczonych, znalazły się same Stany Zjednoczone. Już drugi miesiąc z rzędu ponad jedna trzecia całego amerykańskiego spamu to "produkt krajowy" i w porównaniu z poprzednim miesiącem państwo to odnotowało wzrost o 5 punktów procentowych. Jedna czwarta spamu dystrybuowanego na terytorium Stanów Zjednoczonych pochodziła z Azji.  

"Udział spamu w całym ruchu pocztowym zmniejsza się już drugi miesiąc z rzędu. Spadek o 2-3 punkty procentowe być może nie wydaje się znaczący, może jednak wskazywać, że zachodzą poważne zmiany" – powiedziała Maria Namiestnikowa, starszy analityk spamu, Kaspersky Lab. "Pod względem aktywności biznesowej lato stanowi spokojny okres, w którym ilość spamu zmniejsza się wraz z ogólnym spadkiem poziomu ruchu e-mail. Z tego powodu już nieznaczne zmniejszenie się ilości niechcianej poczty e-mail spowoduje zauważalny spadek odsetka spamu w całym ruchu pocztowym".

Pełna wersja raportu spamowego obejmującego czerwiec 2012 r. jest dostępna w Encyklopedii Wirusów VirusList.pl prowadzonej przez Kaspersky Lab: http://www.viruslist.pl/analysis.html?newsid=713.

Informację oraz raport można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Avatar photo

Napisane przez Kupczyk Piotr

Lotaro.pl – nowy sklep dla podróżników

Studio PRowokacja z nowym klientem technologicznym