Od lat 90. XX wieku można zaobserwować tendencję zniżkową w konsumpcji jabłek. O ile w 2000 roku spożycie wynosiło mniej więcej 20 kg/osobę, to już w 2022 roku zaledwie 11 kg . Mimo to
z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska wynika, że najchętniej spożywanym w Polsce owocem jest nadal jabłko, a w roku 2023 ich sprzedaż ponownie poszła w górę, by w grudniu osiągnąć poziom niemalże 29 mln . Jedną z kampanii promujących jedzenie jabłek jest europejski program GOOD MOVE.
„Tendencja spadkowa w spożyciu jabłek w Polsce może wynikać z obecności na rynku krajowym coraz większej liczby innych owoców, w tym owoców egzotycznych. Nie znaczy to jednak, że Polacy przestają jeść jabłka. Z badań wynika bowiem, że nadal należą one do najczęściej kupowanych owoców w Polsce. Ich udział w strukturze spożycia wynosi około ¼” – tłumaczy Karolina Kamińska, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
Polska jest w tej chwili największym producentem jabłek w całej Unii Europejskiej, a czwartym na świecie[3]. Popyt na polskie owoce jest duży i zdobywają one coraz to nowe rynki, co nie powinno nikogo dziwić. W sezonie 2022 eksport jabłek utrzymywał się na poziomie około 1,2 miliona ton. Podczas gdy ich produkcja, jak wynika z danych GUS, w 2022 roku wyniosła 4,2 miliona ton[4].
GOOD MOVE – Trzymaj formę i postaw na polskie owoce
Europejski program GOOD MOVE jest skierowany do osób w przedziale wiekowym od 18 do 34 lat. Projekt promuje właściwe praktyki żywieniowe zgodnie z Białą Księgą Komisji Europejskiej, strategią dotyczącą żywienia, nadwagi i otyłości w kontekście problemów zdrowotnych. Wpływ nawyków żywieniowych na przewlekłe choroby niezakaźne (NCD), jak, np. cukrzyca, choroby serca, udary, nowotwory i otyłość jest szeroko badana od przeszło kilkudziesięciu lat. Z kolei badania epidemiologiczne pokazały, że odpowiednia dieta pomaga chronić przed niedożywieniem we wszystkich jego postaciach, a także chorobami niezakaźnymi (NCD) i zwiększa długość życia. Istnieją związki przyczynowe między określonymi czynnikami dietetycznymi (np. niską zawartością owoców
i warzyw w diecie) i chorobami niezakaźnymi (np. udar lub rak jelita grubego).
„Choć często rozpatrywane osobno i niezależnie, nasze nawyki żywieniowe (i kontrola apetytu) oraz nawyki związane z ruchem i snem są w rzeczywistości bardzo ściśle ze sobą powiązane. Dziś jasne jest, że przyjęcie zdrowszych nawyków ruchowych, w szczególności poprzez ograniczenie siedzącego trybu życia, aktywuje wiele mechanizmów poznawczych i fizjologicznych, które ułatwią przyjęcie lepszej diety, lepiej dostosowanej do moich potrzeb i zdrowia” – mówi David THIVEL, Doktor Fizjologii wysiłku fizycznego i żywienia człowieka oraz nauk o zdrowiu, Profesor na Uniwersytecie Clermont-Auvergne.
Pomimo takiej wagi dowodów, zwiększona produkcja przetworzonej żywności, szybka urbanizacja
i zmieniający się styl życia doprowadziły do zmiany sposobu żywienia oraz wzorców zachorowań na całym świecie i większą częstość występowania chorób niezakaźnych.
„Głównym założeniem projektu GOOD MOVE jest propagowaniem zdrowego stylu życia wśród młodych. Nasze działania mają na celu pokazanie, jak dobre nawyki żywieniowe i ruchowe są w stanie odmienić codzienne funkcjonowanie. Ważnym elementem kampanii jest polskie jabłko” – mówi Karolina Kamińska, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
„W tym roku zaangażowaliśmy się w szereg imprez sportowych, w tym m.in. 46. Nationale-Nederlanden Maraton Warszawski, podczas którego rozdawaliśmy pyszne polskie jabłka uczestnikom i kibicom, a także rozmawialiśmy o zdrowych nawykach dnia codziennego” – dodaje.
Zgodnie z hasłem kampanii – Trzymaj formę – warto pamiętać, że naprawdę trzeba tak niewiele, by być w dobrej kondycji fizycznej. Tak na przykład zamienić windę na schody czy długie siedzenie przed telewizorem na przejażdżkę rowerową. Ważnym aspektem kampanii jest także dieta, a co za tym idzie owoce i warzywa, w tym polskie jabłka, które mają ogromny wpływ na samopoczucie i zdrowie.
„Dzięki swojemu składowi odżywczemu owoce i warzywa w znacznym stopniu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w polifenole, błonnik, witaminy i minerały, a także węglowodany, pomagają zoptymalizować regenerację, regulują metabolizm energetyczny, poprawiają zdrowie kości i zwiększają zdolność do wysiłku wytrzymałościowego. Regularne, codzienne spożywanie jest najlepszą odpowiedzią na nieuzasadnioną suplementację, która czasami może mieć szkodliwe skutki” – mówi Mathieu JOUYS, Dietetyk, Francuska Federacja Lekkoatletyczna. „Podsumowując, owoce i warzywa przyczyniają się do dobrego samopoczucia i pomagają poprawić wydolność fizyczną, umożliwiając „zostanie mistrzem samego siebie!” – dodaje.
Wybierz jabłko na drugie śniadanie
Obok kampanii GOOD MOVE niezwykle istotną rolę odgrywa projekt Jedno jabłko dziennie Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych, którego celem jest zwiększenie spożycia krajowych jabłek,
a także pokazanie ich jako elementu niezbędnego w codziennym życiu. Co za tym idzie organizatorzy kampanii chcą stworzyć w społeczeństwie nawyk konsumpcji jabłek o określonej porze dnia.
Jak wynika z przeprowadzonych przez Kantar Polska badań aż 52 proc. Polaków uważa, że najlepszym momentem na spożycie jabłka jest przedział czasowy między 09:00 a 13:00. Zaś druga „pora na jabłko” przypada na podwieczorek, czyli od 15:00 do do 17:00 .
Ważnym momentem kampanii Jedno jabłko dziennie był event, który odbył się 15. września br. Była to próba ustanowienia rekordu w kategorii „Najwięcej osób jedzących jabłka jednocześnie”. Całe wydarzenie miało miejsce w Warszawie na błoniach PGE Stadionu Narodowego. Wszystko to w ramach Narodowego Dnia Sportu.
Ale to nie wszystko
Myśląc jabłka, warto wspomnieć również o akcji „Połowa Sukcesu – promocja spożycia owoców
i warzyw oraz ich przetworów” sfinansowanej z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. W projekcie wzięło udział 25 branżowych organizacji. Wspólnie wypracowały one strategię promocji polskich warzyw i owoców. Główne działania dotyczyły edukacji konsumentów w zakresie jedzenia, m.in. jabłek. Ale propagowanie także tzw. patriotyzmu konsumenckiego. To wszystko miało mieć pozytywny wpływ na zwiększenie konsumpcji polskich owoców i warzyw. Organizatorzy kampanii, zainicjowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW), przygotowali dla chętnych cykl szkoleń, a także warsztatów.
„Dzięki takim działaniom sadowników oraz osobom skupionym wokół tematu zdrowego odżywiania, jak GOOD MOVE czy 1 jabłko dziennie, można obserwować w ostatnich miesiącach wzrost zainteresowania jabłkami wśród Polaków. Czas ten jest przełomowy, gdyż zaczęto wreszcie zauważać wzrost konsumentów tych owoców od czasów pandemii. Mogły mieć na to wpływ, oprócz kampanii, także protesty sadowników namawiające do kupowania polskich jabłek” – wyjaśnia Karolina Kamińska.
Kampanii promujących polskie jabłka jest jednak znacznie więcej, jak na przykład Wybieram Polskie Jabłka. To akcja realizowana w latach 2020 – 2021, ale nadal aktywna na kanałach social media. Są to tylko kolejne przykłady na to, jak ogromną rolę odgrywa polskie jabłko.
Więcej o programie GOOD MOVE na stronie – https://good-move.eu/pl/good-move-in-poland/
A także na social mediach kampanii :
Instagram instagram.com/good_move_eu
Facebook facebook.com/profile.php?id=61557025402749
YouTube https://www.youtube.com/@Good_Move_eu
TikTok https://www.tiktok.com/@good_move_eu
*Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów
i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Unia Europejska ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.