Grupa Audi osiągnęła solidny wynik w roku finansowym 2023 w trudnych warunkach ekonomicznych. Przychody wzrosły o 13,1 proc. do 69,9 mld euro, zysk operacyjny wyniósł 6,3 mld euro, a marża operacyjna 9,0 proc. Przepływy pieniężne netto były prawie takie same jak w poprzednim roku i wyniosły 4,7 mld euro. Dzięki licznym nowym modelom, Audi w nadchodzących latach znacznie wzmocni i rozszerzy swoją ofertę produktową: Światowa premiera w pełni elektrycznego Audi Q6 e-tron, pierwszego modelu na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), zapowiada serię premier produktowych. Na lata 2024 i 2025 zaplanowano ponad 20 nowych modeli.
„Przygotowujemy się na przyszłość pod względem ekonomicznym, technologicznym i strategicznym, a nasze nowe produkty wprowadzamy na rynek jeden po drugim”, mówi Gernot Döllner, dyrektor generalny AUDI AG. „Podstawą jest wiążący program skoncentrowany na naszych kluczowych obszarach działalności: wynikach finansowych, doskonałych produktach oraz elastycznej i zwinnej strukturze korporacyjnej. W ten sposób przyspieszamy transformację w trudnym środowisku gospodarczym”.
Dostawy: wzrost we wszystkich głównych regionach
W ramach Grupy, Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati łączą swoje doświadczenie w Brand Group Progressive. W roku obrotowym 2023 grupa marek dostarczyła klientom 1 918 912 (2022: 1 638 638) samochodów i 58 224 (2022: 61 562) motocykli. Przy dostawach 1 895 240 samochodów marka Audi osiągnęła wzrost o 17,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim ze względu na wysoki popyt i lepszą sytuację podażową.
Audi odnotowało silny wzrost na swoich głównych rynkach w Europie, Chinach i Ameryce Północnej. Aby zapewnić sobie długoterminową konkurencyjność, firma udoskonala swoje strategie regionalne. Obejmuje to dodanie większej liczby ofert specyficznych dla rynku, szczególnie w Chinach – od końca 2024 r. Audi FAW NEV Company Ltd., spółka joint venture Audi i FAW, będzie produkować w Changchun samochody elektryczne zaprojektowane specjalnie na rynek chiński.
Dalszy silny wzrost w segmencie pojazdów elektrycznych
W 2023 r. Grupa Audi ponownie odnotowała bardzo silny wzrost dostaw pojazdów z napędem elektrycznym. Audi dostarczyło 178 429 w pełni elektrycznych modeli, co stanowi znaczący wzrost o 51 proc. Liczby te podkreślają transformację firmy w dostawcę w pełni sieciowej mobilności elektrycznej premium.
W 2024 roku Audi zrobi kolejny krok w kierunku mobilności elektrycznej: Premium Platform Electric (PPE), opracowana wspólnie przez Audi i Porsche, będzie stanowić podstawę techniczną dla przyszłych, zaawansowanych technologicznie, w pełni elektrycznych pojazdów. PPE obejmuje szeroką gamę modeli w segmencie samochodów średniej wielkości i luksusowych.
Pierwsze w kolejce jest nowe Audi Q6 e-tron. To pierwszy model produkcyjny Audi oparty na PPE. Reprezentując nową generację modeli marki, Q6 e-tron wyznacza nowe standardy w zakresie wydajności, zasięgu, ładowania i stylistyki. Architekturę elektroniczną E³ 1.2 można aktualizować i ulepszać; koncepcja obsługi została całkowicie przeprojektowana. Dzięki temu Audi podejmuje kolejne kroki na drodze do całkowicie zintegrowanego samochodu. Audi Q6 e-tron jest również pierwszym w pełni elektrycznym modelem budowanym w Ingolstadt.
Jednocześnie Audi napędza zmianę paradygmatu w kierunku pojazdów definiowanych programowo (SDV), które koncentrują się na rozwiązaniach opartych na oprogramowaniu i wirtualnym doświadczeniu klienta. Wraz z CARIAD, jednostką oprogramowania Grupy Volkswagen i marką Volkswagen, Audi inicjuje SDV Hub, aby ułatwić tę zmianę. We wspólnym centrum kompetencyjnym eksperci pracują nad sprzętem, oprogramowaniem i architekturą elektroniczną dla następnej generacji samochodów elektrycznych.
Dalszy wzrost przychodów
Przychody Grupy Audi osiągnęły 69 865 mln euro w roku podatkowym 2023 (2022: 61 753 mln euro). Wzrost o 13,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim wynika w szczególności z solidnych wyników sprzedaży, wysokiego popytu i bardziej stabilnej sytuacji podażowej. Szczególnie znaczący wkład w ten wzrost miały w pełni elektryczne Audi Q4 e-tron oraz serie Audi Q3, Audi Q5 i Audi Q7. Udział przychodów dostosowanych do taksonomii UE wzrósł do 16,3 proc. (2022: 13,5 proc.).
Solidny zysk operacyjny, marża operacyjna w oczekiwanym zakresie
Zysk operacyjny Grupy Audi osiągnął 6280 mln euro (2022: 7550 mln euro), pomimo negatywnych skutków transakcji zabezpieczających surowce. Podczas gdy w poprzednim roku miały one pozytywny wpływ w wysokości 0,8 mld euro, w 2023 r. zmniejszyły zysk operacyjny o 0,9 mld euro. Marża operacyjna mieściła się w oczekiwanym marginesie na poziomie 9,0 proc.
Audi daje swoim pracownikom udział w zyskach w uznaniu ich wysiłków w trudnym roku 2023. Na przykład dla wykwalifikowanego pracownika w niemieckich zakładach, udział w zyskach Audi w 2023 r. wynosi 8840 euro (2022: 8510 euro). Udział w zyskach opiera się na formule określonej w umowie o pracę, która uwzględnia między innymi zysk operacyjny.
Dobre wyniki Bentleya, Lamborghini i Ducati
Dobre wyniki finansowe marek Bentley, Lamborghini i Ducati przyczyniły się do wyniku grupy marek. Lamborghini dostarczyło klientom 10 112 samochodów w roku podatkowym 2023 (2022: 9233), co oznacza silny wzrost o 9,5 proc. Przychody przekroczyły bardzo dobry poprzedni rok o 12,1 proc., wzrastając do 2663 mln euro (2022: 2375 mln euro). Marża operacyjna wyniosła 27,2 proc., a zysk operacyjny osiągnął 723 mln euro.
Bentley dostarczył 13 560 samochodów (2022: 15 174). Przychody wyniosły 2938 mln euro (2022: 3384 mln euro). Marża operacyjna osiągnęła 20,1 proc.; zysk operacyjny wyniósł 589 mln euro.
W ubiegłym roku Ducati dostarczyło klientom 58 224 motocykle – niewielki spadek w porównaniu z rekordowym rokiem 2022 z 61 562 dostawami. Przychody marki wyniosły 1065 mln euro i były nieco niższe niż w bardzo dobrym poprzednim roku (1089 mln euro). Marża operacyjna osiągnęła 10,5 proc.; zysk operacyjny wyniósł 112 milionów euro.
Solidny wynik finansowy, przepływy pieniężne netto utrzymują się na wysokim poziomie
Wynik finansowy Grupy Audi wyniósł 1423 mln euro w 2023 roku (2022: 1522 mln euro). Działalność w Chinach przyczyniła się do wyniku finansowego w wysokości 915 mln euro (2022: 1153 mln euro). Zysk po opodatkowaniu wyniósł 6260 mln euro (2022: 7116 mln euro).
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi wyniosły 4740 mln euro, podobnie jak w poprzednim roku (4808 mln euro).
Zapowiedź roku obrotowego 2024
„Solidne finanse tworzą ramy na nadchodzące lata, w których będziemy kontynuować naszą transformację”, mówi dyrektor finansowy Audi Jürgen Rittersberger. „Właśnie dlatego uruchomiliśmy nasz Performance Program 14. Jest to skuteczny program zapewniający nam rentowność. W dłuższej perspektywie chcemy osiągnąć marżę operacyjną w wysokości 14 proc. dla Brand Group Progressive”.
„Przewaga dzięki technice” po raz kolejny przenosi się do rdzenia marki. Podkreśla to wiodącą pozycję firmy w zakresie jakości i wzornictwa.
Ogólnie rzecz biorąc, warunki pozostają bardzo trudne w 2024 roku. Sytuacja makroekonomiczna pozostaje nadal ciężka. Audi spodziewa się, że na rynkach ciągle będzie duża konkurencja. Jednocześnie ważne jest, aby oferować elastyczne portfolio układów napędowych. Aby reagować na zmiany popytu, firma przygotowuje się na przyszłość, produkując zarówno samochody elektryczne, jak i modele z silnikami spalinowymi.
Zakładając niewielki wzrost gospodarczy i stabilny łańcuch dostaw części, Grupa Audi spodziewa się wygenerować przychody w wysokości od 63 mld euro do 68 mld euro w roku podatkowym 2024. Oczekuje się, że marża operacyjna wyniesie od 8 do 10 proc. Jeśli chodzi o przepływy pieniężne netto, Grupa Audi spodziewa się od 2,5 do 3,5 mld euro.
20232022Dostawy marek grupy1,918,9121,638,638Dostawy marki Audi1,895,2401,614,231Przychody w mln euro69,86561,753Zysk operacyjny w mln euro6,2807,550Marża operacyjna w procentach9.012.2Przepływy pieniężne netto w mln euro4,7404,808Wynik finansowy w mln euro1,4231,522Zysk po opodatkowaniu w mln euro6,2607,116Przychody dostosowane do przepisów UE w procentach16.313.5Prognozy Grupy Audi na 2024 r.
2024Przychody w mln euro63,000–68,000Marża operacyjna w procentach8–10Przepływy pieniężne netto w mln euro2,500–3,500