1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Samorządy mają 18 miesięcy na to, by zorganizować system wywozu odpadów na swoim terenie. Gmina Miasta Toruń już od kilku miesięcy pracowała nad stosownym regulaminem. Był on szeroko konsultowany i uwzględniono w nim m.in. wnioski od właścicieli nieruchomości, tak, by był on dla nich wykonalny.
Ostatecznie 25 października 2012 r. nowy regulamin uchwaliła Rada Miasta Torunia. Będzie on pierwszym i zasadniczym aktem prawa miejscowego, określającym obowiązki wszystkich podmiotów, tj. gminy, właścicieli nieruchomości, mieszkańców, podmiotów świadczących usługi w gospodarce odpadami. Podstawowym zagadnieniem, określanym zapisami regulaminu, jest zakres selektywnego zbierania oraz odbioru odpadów komunalnych powstających na terenie miasta.
Według znowelizowanej ustawy na gminach spoczął szereg nowych obowiązków w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:
- przejęcie odpowiedzialności za odpady powstające na nieruchomościach zamieszkanych przez mieszkańców, organizacja ich odbioru oraz nadzór nad prawidłowym ich zagospodarowaniem
- ustanowienie selektywnego zbierania odpadów,
- tworzenie rejestru działalności regulowanej przedsiębiorstw uprawnionych do odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych,
- wybranie – w drodze przetargu – przedsiębiorcy, który odbierze odpady od mieszkańców oraz podda je dalszemu zagospodarowaniu,
- tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów, do których mieszkańcy będą mogli oddać zebrane odpady
- przyjęcie nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz odpowiednich uchwał, tworzących ramy prawne nowego systemu,
- prowadzenie działań informacyjno – promocyjnych wśród mieszkańców dotyczących prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.
Warto podkreślić, że zarówno stary, jak i nowy regulamin wyraźnie określa zasady obowiązujące właścicieli psów i kotów. Zobowiązuje ich do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę (odchodów i innych nieczystości) z klatek schodowych, pomieszczeń wspólnego użytku, placów, trawników lub zieleńców, ulic i chodników. Uprzątnięcia można dokonać poprzez wrzucenie zanieczyszczeń do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych bądź do urządzeń kanalizacyjnych.
Do pozostałych uchwał, którymi w przyszłości zajmą się radni, należą:
– uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,
– uchwała w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi,
– uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Toruń,
– uchwała w sprawie szczegółowego określenia sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Miasta Toruń i gospodarowanie tymi odpadami, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
– uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi (uchwała nieobowiązkowa).
Ustawowy termin podjęcia tych uchwał to najpóźniej 31 grudnia 2012 r., z wyjątkiem ostatniej uchwały nieobowiązkowej.