Romider Singh, prezes firmy Aviation Research Corporation w latach 90-tych stworzył pierwszą wersję narzędzia ARCport, który jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych oprogramowań do symulowania procesów zachodzących na lotnisku (np. zachowania pasażerów, przepływu bagażów i cargo, odprawy bagażowej oraz obsługi naziemnej samolotów i pasów startowych).
Z oprogramowania korzystają międzynarodowe lotniska, by kontrolować i analizować finanse oraz infrastrukturę np. pod kątem przyszłej rozbudowy. ARCport wykorzystują też firmy związane z przewozami lotniczymi. Do tej pory oprogramowanie zakupił między innymi największy na świecie sojusz linii lotniczych Star Alliance oraz ponad 30 lotnisk z całego świata (np. w Toronto, Rzymie, Londonie (Luton) ).
Pierwsza uczelnia w Europie ma takie szkolenie
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jest pierwszą w świecie uczelnią, która przeszkoli studentów z obsługi oprogramowania. Żeby z niego korzystać, potrzebna jest wiedza o funkcjonowaniu lotniska, jaką posiadają studenci Aviation Managment. Do tej pory świecie przeszkolono zaledwie kilkaset osób. Singh przeszkoli 45 studentów WSIiZ. Będą też korzystać z oprogramowania dla celów naukowych przez cały rok. WSIiZ zakupiła 50 pełnych licencji. Szkolenie zakończy się egzaminem, potwierdzonym prestiżowym certyfikatem Aviation Research Center.
– Dotąd szkoliliśmy wyłącznie pracowników lotnisk. WSIiZ jest jedyną uczelnią w Europie, jaka oferuje taki kurs. Zauważam ogromny potencjał wśród studentów AM. Nasza firma poszerza sieć klientów na Starym Kontynencie. W przyszłości najlepsi studenci mają szansę zostać naszymi konsultantami i wykonywać profesjonale projekty – podkreśla Kamal Romider Singh.
Praktyczne umiejętności zarządzania lotniskiem
Kluczowe aspekty szkolenia to planowanie i zarządzanie lotniskiem. Słuchacze zdobędą pełną wiedzę z organizacji codziennej pracy w międzynarodowym porcie lotniczym. Nauczą się, jak optymalizować procesy by, praca portu była wydajniejsza i bezpieczniejsza. Będą tworzyć od podstaw własne modele pracy lotniska. Podejmą decyzję, jak rozmieścić konkretne elementy portu i sprawnie zorganizować ruch pasażerów (sprawdzą np. gdzie tworzą się kolejki, gdzie pojawiają się problemy, by im zapobiec).
– Z podręczników można się jedynie dowiedzieć, jak funkcjonuje lotnisko. Studenci pracują na oprogramowaniu symulującym różne problemy stwarzające chaos w systemie, np. opóźnienie lotów. Tworząc model lotniska i testując jego funkcjonowanie, zdobywają wiedzę praktyczną, porównywalną do tej, którą posiadają pracownicy lotnisk. To da im ogromną przewagę nad innymi kandydatami do pracy w portach lotniczych – przekonuje Romider Singh.
Ekspert podkreśla, że szkolone osoby mogą zasymulować każdy moduł pracy lotniska, również zarządzanie finansami.
Szkolenie trwa 45 godzin. W kolejnym semestrze studenci zrealizują indywidualnie duże projekty. Wyniki mogą wykorzystać np. do prac dyplomowych lub w publikacjach naukowych. Dzięki szkoleniu zdobędą unikatowe na rynku przewozów lotniczych umiejętności projektowania lotnisk i umiejętność dokładnej analizy zachodzących procesów – dodaje Sumeer Chakuu, wykładowca Aviation Management.
– Szkolenie ma wymiar bardzo praktyczny. Krok po kroku rozbudowujemy terminal oraz system pasów startowych na stworzonym przez nas modelu lotniska. Do poprawnego korzystania z programu przydaje się bardzo zdobyta podczas studiów wiedza o funkcjonowaniu lotniska oraz znajomość statystyki, rozkładów prawdopodobieństwa i narzędzi finansowych – mówi Dominika Maj, studentka AM WSIiZ.
Uczestniczka szkolenia dodaje, że program jest bardzo złożony, ale zbudowany w przystępny sposób. Cieszę się, że licencje na używanie programu są dostępne przez cały rok. Dodatkowo możemy korzystać z laboratorium z oprogramowaniem nawet po zajęciach.