w

Rynek nieruchomości handlowych dojrzewa

Do końca 2014 roku powstanie w naszym kraju ok. 1,4 mln mkw. powierzchni handlowej, prognozuje Cushman & Wakefield. Obecnie w budowie jest 800 tys. mkw. powierzchni handlowej, a realizacja dalszych 600 tys. jest planowana. Całkowite zasoby w kraju wynoszą teraz ponad 10,9 mln mkw.  

Ilość nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce stale rośnie. W minionym roku oddano do użytku 650 tys. mkw. Do połowy tego roku przybyło kolejne prawie 300 tys. mkw. Ponieważ zwykle jednak na rynku handlowym bardziej udane jest drugie półrocze, analitycy CBRE prognozują, że do końca roku powstanie jeszcze 380 tys. mkw. powierzchni najmu.  

Handel przenosi się do galerii

Podobnie jak w całej Europie, w Polsce utrzymuje się nadal duży popyt na najlepsze centra zakupowe w atrakcyjnych lokalizacjach. Ekspansja galerii handlowych odciska się negatywnie na handlu przy głównych ulicach dużych miast. Należy zwrócić uwagę, że ponad dwie trzecie nowych obiektów handlowych realizowanych na Starym Kontynencie powstaje w Europie Środkowo-Wschodniej, głównie w Rosji, Turcji i Polsce (dane Cushman & Wakefield).

Ten segment polskiego rynku nieruchomości komercyjnych zdążył się już wykrystalizować. Wszystkie duże miasta dysponują już szerokim wyborem różnego rodzaju obiektów handlowych od dużych centrów po lokalne i osiedlowe galerie. Nowoczesne placówki handlowe zaczynają powstawać teraz w mniejszych miastach.

Największy potencjał rozwoju ma Warszawa, w której widoczny jest wyraźny niedobór powierzchni handlowych, poza tym rynkiem nie nasyconym jest aglomeracja śląska, Kraków i Szczecin. W tych miastach notowane jest zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe przy ponadprzeciętnej sile nabywczej mieszkańców, podaje raport CBRE.

Nowe centra

W przyszłym roku w Warszawie planowane jest oddanie trzech centrów handlowych Auchan Łomianki, Factory Annopol i Plac Unii i rozbudowa Galerii Mokotów, a dalsze plany obejmują powstanie kolejnych dwóch kompleksów w Białołęce i Wilanowie.

Powiększy się też oferta handlowa Poznania. W ostatnich latach w mieście nie przybyło wiele nowych powierzchni handlowych, ale obecnie w budowie jest 77,8 tys. mkw. powierzchni handlowej. Powstaje ona głównie w centrach: Poznań Główny, Galeria MM i Półwiejska 2.

W Poznaniu planowana jest też budowa mniejszych obiektów handlowych zlokalizowanych w obrębie dzielnic, gdzie brakowało dotąd nowoczesnych placówek zakupowych. Jedna z nich powstanie na terenie Dębca. Budowa centrum handlowego o pow. 9 tys. mkw. przy ulicy 28 Czerwca 56 rozpocznie się jeszcze w tym roku. Polepszy okolicznym mieszkańcom komfort robienia zakupów, a przede wszystkim służyć będzie tym, którzy zamieszkają w budowanym obecnie przy Lasku Dębińskim osiedlu Red Park, w którym powstanie 600 mieszkań.     

Największy plac budowy jest w aglomeracji śląskiej, gdzie powstaje aż 133 tys. mkw. powierzchni handlowej w dwóch dużych projektach, centrum handlowym Europa Centralna w Gliwicach i Galerii Katowickiej.  

W Krakowie średnie nasycenie jest niższe niż w innych dużych miastach. Stolica Małopolski ma tylko 13 centrów handlowych i jest jednym z najmniej zaawansowanych ośrodków w Polsce. W budowie jest obecnie tylko jedno centrum handlowe – Auchan w Bronowicach. Trójmiasto, posiadające 27 centrów handlowych jest z kolei trzecim po Warszawie i Śląsku najlepiej rozwiniętym rynkiem detalicznym w Polsce.

We Wrocławiu jest 19 nowoczesnych centrów. Pomimo relatywnie wysokiego nasycenia powierzchnią handlową, potencjał Wrocławia dla rozwoju handlu detalicznego jest nadal obiecujący. Największe centrum Handlowe Magnolia Park zostanie wkrótce rozbudowane, podobnie jak Pasaż Grunwaldzki.

Jak podaje Cushman & Wakefield, najwyższe czynsze dla najlepszych centrów handlowych w Warszawie utrzymują się na poziomie 75-83 EUR/mkw./miesiąc oraz 35-39 EUR/mkw./miesiąc w pozostałych aglomeracjach. W miastach średniej wielkości to średnio 23-27 EUR/mkw./miesiąc.

Autor: Red Real Estate Development

Avatar photo

Napisane przez PrestigePR

Ceny mieszkań jak przed hossą

Celebrytki i Sushi