W węgierskim Győr rozpoczyna się nowy rozdział w produkcji napędów w Audi. To tam będą produkowane silniki elektryczne dla nowej platformy Premium Platform Electric (PPE). Po raz pierwszy wykorzystane zostaną w modelu Q6 e-tron, którego produkcja ma rozpocząć się pod koniec tego roku i będzie oparty właśnie na tej platformie. Przygotowując się do tego, firma stworzyła między innymi własny zakład montażu akumulatorów w Ingolstadt. Z kolei w Győr na Węgrzech, Audi Hungaria produkuje stojany i podzespoły skrzyni biegów w całkowicie nowym kompleksie produkcyjnym o powierzchni 15 tysięcy metrów kwadratowych. Składane są tu również osie, które będą wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie PPE.
„Győr jest stworzone do produkcji tych wysoce kompaktowych i wydajnych silników elektrycznych dla PPE” – mówi prezes Audi, Gernot Döllner. „Wyspecjalizowany zespół w tym zakładzie zbudował już ponad 400 000 elektrycznych układów napędowych od 2018 roku, co przekłada się na ogromne doświadczenie”. Oprócz silników elektrycznych dla PPE, które będą wykorzystywane w serii Audi Q6 e-tron, w Győr wytwarzany jest również układ napędowy dla Audi Q8 e-tron. Ponadto powstaje dodatkowy obszar produkcyjny dla silników elektrycznych, które będą wykorzystywane w pojazdach opartych na MEBeco (modular electric drive toolkit) w Grupie Volkswagen.
Aby produkować silniki elektryczne dla platformy PPE, marka uruchomiła trzy nowe linie produkcyjne. Linia do produkcji stojanów ma 28 etapów, a linia do produkcji komponentów przekładni – 15. Z kolei montaż jednej osi to 190 pojedynczych etapów. W całą produkcję zaangażowanych jest około 700 pracowników, pracujących na trzy zmiany, aby zbudować nawet 2000 silników elektrycznych dziennie dla nowej platformy PPE – przeznaczonych zarówno dla Audi, jak i Porsche. W porównaniu do poprzedniego zakładu montażu silników elektrycznych, zakres produkcji został jeszcze bardziej zwiększony. „Rozpoczęcie produkcji w Győr stanowi ważny krok w rozwoju produkcji Audi Q6 e-tron” – mówi Gerd Walker, członek zarządu Audi ds. produkcji i logistyki.
„Z osobistego doświadczenia wiem, z jaką pasją pracuje zespół Audi Hungaria i jak systematycznie rozwija dalszą elektryfikację największej na świecie fabryki silników. Dzięki ogromnemu doświadczeniu w zakresie systemów napędowych i produkcji bezemisyjnej, zakład w Győr jest ważnym elementem globalnej sieci produkcyjnej Audi” – dodaje Walker, który w latach 2012-2016 był dyrektorem zarządzającym ds. produkcji pojazdów w Audi Hungaria.
Od 2020 r. produkcja w Győr jest bezemisyjna, a zakład posiada największy w Europie system fotowoltaiczny montowany na dachu i jest największym na Węgrzech przemysłowym konsumentem energii geotermalnej. Aby transport silników elektrycznych do PPE z Győr do Ingolstadt był neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, Audi polega na firmie transportowo-logistycznej DB Cargo.
Győr podsumowuje 30-letnią historię sukcesu
Rozpoczęcie produkcji nowej platformy PPE zbiegło się w czasie z 30. rocznicą powstania Audi Hungaria. Od samego początku firma stała się największym na świecie zakładem produkującym układy napędowe i pierwszym producentem samochodów klasy premium na Węgrzech i zapewnia rozwój produktów dla Audi i Grupy Volkswagen. Wraz z rozpoczęciem produkcji modelu CUPRA Terramar, Győr jeszcze bardziej zwiększy swój udział w globalnej sieci produkcyjnej.
Aby rozszerzyć produkcję seryjną elementów karoserii dla grupy marek Progressive z Audi, Lamborghini i Bentley, Audi Hungaria rozbudowało swój zakład produkcji w zeszłym roku. Powstają tu złożone elementy nadwozia, takie jak tylne i przednie klapy, drzwi, błotniki, dachy i ramy paneli bocznych – głównie z aluminium.
Od momentu powstania Audi Hungaria zainwestowało około dwunastu miliardów euro w rozwój. Sprawia to, że jest to jeden z największych inwestorów w węgierskim przemyśle, który zatrudnia obecnie około 12 tysięcy osób.