Jak wynika z analizy marki Jabra, producenta innowacyjnych zestawów słuchawkowych obecnie na świecie jest blisko 7,8 mln użytkowników technologii Unified Communications (UC, komunikacja zintegrowana). Do 2015 roku liczba ta może sięgnąć nawet 49,5 mln. Rosnącą rolę UC prezentują także badania Frost & Sullivan z 2010 roku. Analitycy tej firmy prognozują, że w 2015 roku z UC będzie korzystać 50 mln osób. Dla porównania w 2009 było ich około 2 mln.
„Z naszych obserwacji wynika, że trend popularyzacji zarówno samej koncepcji, jak i narzędzi komunikacji zintegrowanej, nie ominie Polski. Pomimo systematycznego wzrostu zainteresowania rozwiązaniami wpisującymi się w UC, doświadczenie pokazuje, że polscy przedsiębiorcy nadal posługują się tym terminem intuicyjnie” – wyjaśnia Tomasz Miller, Product Manager, Jabra, Veracomp.
Raport Kantarmedia zrealizowany na zlecenie marki Jabra pokazuje, że pełna wiedza na temat technologii UC to domena zaledwie 5 proc. osób decyzyjnych w polskich firmach Call Center. Zdecydowana większość, 64 proc. nie potrafi zdefiniować, czym jest komunikacja zintegrowana.
„Chociaż badanie zostało wykonane wśród przedstawicieli centrów kontaktowych, to z naszych obserwacji wynika, że wciąż niski poziom znajomości rozwiązań UC można rozpatrywać w skali niemal całego rynku. Nie oznacza to jednak, że polskie firmy nie wprowadzają do codziennej pracy elementów komunikacji zintegrowanej.
Dla przykładu, obecność bezprzewodowych zestawów słuchawkowych bądź softphone’ów to ważny krok w stronę pełnej integracji procesów komunikacyjnych firmy” – mówi Natasa Peric, Marketing Manager Jabra na Środkowo – Wschodnią Europę.
Przyczyn rozbieżności pomiędzy wiedzą o UC a jej stosowaniem można upatrywać w wielości sposobów rozumienia tej technologii. Jest to konsekwencja dużej ilości narzędzi, które wspierają efekt komunikacji zintegrowanej.
„Uważam, że elastyczność tego pojęcia powinna być traktowana jako jego zaleta. Biorąc pod uwagę różnorodność rozwiązań, z jakich możemy korzystać w ramach UC, trudno byłoby opracować jedyną i ścisłą definicję. Każdy sprzęt IT czy styl pracy, który ma na celu ujednolicenie komunikacji wpisuje się w założenia tej koncepcji. Dla przykładu w kontekście teleinformatycznym UC umożliwia zarządzania za pomocą wspólnego interfejsu wszelkimi kanałami komunikacji, od połączeń głosowych po wiadomości elektroniczne” – mówi Tomasz Miller.
UC w służbie mobilności
W dobie rosnącej mobilności pracowników oraz dynamiki pracy rozwiązania Unified Communication & Collaboration pozwalają dzięki jednej platformie przesyłać dane, prowadzić tele- czy wideokonferencji, nawet wtedy, gdy przebywamy poza stałym miejscem pracy. Z raportu GN Netcom i E-media na temat wpływu mobilności na efektywność pracowników wynika, że coraz więcej osób decyduje się na pracę w trybie mieszanym, w biurze i poza nim. Do grupy mobilnych pracowników można zaliczyć około 75 proc. osób. UC wpisuje się w trend mobilności ułatwiając wykonywanie obowiązków z dowolnego miejsca na świecie.
Narzędzia UC to również odpowiedź na rosnącą dynamikę naszego zawodowego życia. „Aktualnie wielofunkcyjność przestała odnosić się jedynie do sprzętu IT. Dziś w dużej mierze wielofunkcyjni muszą być także ludzie. UC pozwala na lepszą organizację zadań
i swobodniejszy sposób pracy” – tłumaczy Tomasz Miller, Product Manager, Jabra, Veracomp.
Powszechność stosowania nowoczesnych technologicznie urządzeń, przeobrażenia na rynku pracy i rosnąca konkurencyjność sprawiają, że koncepcja komunikacji zintegrowanej nabiera coraz większego znaczenia. Istotną zaletą takiego rozwiązania jest szeroki wachlarz możliwości, które możemy osiągnąć decydując się na UC. Dzięki temu mamy pewność inwestycji w to, co jest rzeczywistą odpowiedzią na potrzeby biznesowe i komunikacyjne naszej firmy.