Jak wynika z najnowszego raportu „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej – szanse i bariery” przygotowanego przez On Board PR i PKPP Lewiatan na podstawie badań pracowni badawczej SW Research. Jedynie 23% Polaków przyznaje, że ma wiedzę, na czym polega rządowy plan cyfryzacji kraju. Prawie połowa ankietowanych nie wie, co rząd planuje w tym obszarze. Gdyby dodać do tego osoby, które „nie są pewne swojej wiedzy” grupa ta powiększa się do prawie 80% społeczeństwa.
Jeżeli rząd chce dotrzeć do społeczeństwa z informacją o cyfryzacji np. służby zdrowia, urzędów czy szkolnictwa i być usłyszanym, trzeba rozpocząć zintegrowane kampanie komunikacyjne realizowane w kooperacji z biznesem i innymi organizacjami pozarządowymi – wyjaśnia Jolanta Słowińska, Department of New Technology w On Board PR Ecco Network.
Paradoks związany z cyfryzacją polega na tym, że z jednej strony młodzi Polacy nie znają jej na tyle by ją poprawnie zdefiniować, a z drugiej strony są bardziej kompetentni w kwestiach, które jej dotyczą. Osoby starsze, mimo że są bardziej świadome jej uwarunkowań, są jednak mniej kompetentne i co za tym idzie – w mniejszym stopniu skorzystają z pozytywnych aspektów cyfryzacji kraju. Dlatego ważnym wyzwaniem dla rządzących będzie odpowiednie dotarcie do wszystkich grup społecznych, by każda z nich zrozumiała i mogła pozytywnie wykorzystać ten proce -. dodaje Przemysław Wesołowski, CEO, Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research.
Jak pokazują wyniki badania im młodszy wiek respondentów tym wiedza na temat planów rządu zmniejsza się. Wśród osób w wieku 15-24 lata jedynie 10% ankietowanych wie o planie i jego założeniach, wiedza ta wzrasta wraz z wiekiem ankietowanych. U osób powyżej 45 roku życia wynosi już 30%.