Kim są posiadacze smartfonów? Wśród osób w wieku 20-24 lata, to kobiety częściej niż mężczyźni są właścicielkami smartfonów, czyli telefonów z dostępem do Internetu (26% i 15%). Te proporcje się wyrównują mniej więcej między 30-34. rokiem życia, a wśród osób powyżej 35 lat dominują już mężczyźni jako posiadacze smartfonów. Biorąc pod uwagę wykonywany zawód właścicieli smartfonów, to studentki i uczennice częściej mają smartfony niż uczniowie i studenci, a mężczyźni posiadający stałą pracę są częściej właścicielami smartfonów niż pracujące na stałe kobiety.
Do czego służą smartfony? Analizując szczegółowe zachowania posiadaczy smartfonów trudno nie zauważyć wpływu płci i wieku na preferowane czynności w Internecie. Generalnie zarówno kobiety jak i mężczyźni równie często korzystają z portali informacyjnych, z poczty służbowej i prywatnej, gier oraz słuchają muzyki. Kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z lokalnych portali społecznościowych, Facebooka, komunikatorów, z wyszukiwarek internetowych np. Google, sprawdzają rozkłady jazdy. Mężczyźni częściej niż kobiety wykorzystują smartfona do załatwiania spraw finansowych, lokalizują obiekty, oglądają telewizję internetową, strony o treści erotycznej.
Mężczyźni częściej niż kobiety deklarowali instalowanie dodatkowych aplikacji (73% vs 55%). Ponadto generalnie więcej aplikacji zainstalowanych na swoich smartfonach mają mężczyźni, zarówno jeśli chodzi o aplikacje bezpłatne jak i płatne. Kobiety częściej deklarowały sciąganie jedynie darmowych aplikacji. Spośród tych, którzy korzystają z płatnych aplikacji, to mężczyźni częściej niż kobiety wydają do 10 zł miesięcznie na płatne aplikacje (41% vs 37%).
Smartfon w abonamencie czy na kartę? Tak samo często mężczyźni jak i kobiety płacili za korzystanie ze smartfonów w formie abonamentu (58% vs 59%). Natomiast posiadanie smartfona na kartę, czyli prawdopodobnie na własny użytek deklarowało więcej kobiet. Mężczyźni częściej posiadają służbowy smartfon opłacany przez pracodawcę.
Zdecydowana większość kobiet i mężczyzn (71% kobiet i 62% mężczyzn) deklaruje, że średnie miesięczne wydatki nie przekraczają 25-99 zł. Wydatki powyżej 100 zł deklarowali częściej mężczyźni niż kobiety, zarazem mężczyźni częściej niż kobiety deklarowali wykupienie dodatkowego pakietu danych internetowych (45% vs 35%).
Badanie przeprowadzono metodą CAWI na próbie 3365 respondentów.