Atom, gaz ziemny i łupki – prawie połowa wrześniowych publikacji na temat bossów dotyczyła branży energetycznej. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych prezesów znalazło się aż czworo przedstawicieli tego sektora. Pierwsze miejsce też zagarnęła energetyka reprezentowana przez jedyną kobietę w rankingu – Grażynę Piotrowską-Oliwę – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie.
IMM przeanalizował ponad 3 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach.
Energetyka
Niemal połowa materiałów na temat bossów we wrześniu koncentrowała się na branży energetycznej, najczęściej cytowana była w nich prezes PGNiG Grażyna Piotrkowska-Oliwa. Przyczyną takiej popularności są inwestycje, plany i działania firmy takie jak partnerstwo strategiczne z Lotosem.
Na drugim miejscu znalazł się Krzysztof Kilian, prezes PGE Polska Grupa Energetyczna. Prezes Kilian najczęściej pojawiał się w mediach w kontekście współpracy PGE, KGHM, Tauronu i Enei, czyli „sojuszu atomowego”. „Tak na dzień dobry chcielibyście Państwo wiedzieć, ile będzie trwało nasze małżeństwo. Co prawda świeżo jesteśmy po ślubie, już Państwo wiecie, że będą kryzysy, że dzieci źle będą uczyły się w szkole, itd. Dajcie nam szansę” – tak prezes Krzysztof Kilian odpowiedział na pytanie, jaki kształt przybierze ta historyczna współpraca.
W związku z „sojuszem atomowym” trzecie miejsce zajął Dariusz Lubera, kierujący Tauronem.
Telekomunikacja
Zygmunt Solarz-Żak kierujący Polkomtelem był najczęściej eksponowanym w mediach prezesem z branży telekomunikacyjnej, choć wrześniowe wyniki tego sektora gospodarki nie były dobre: żaden z prezesów telekomów nie znalazł się w TOP 10. Media informowały, że Cyfrowy Polsat – spółka należąca do Solarza-Żaka zamierza odebrać klientów Cyfrze+ i telewizji n, zanim te się połączą. Wspominany był też udział Solarza-Żaka w XXII Forum Ekonomicznym w Krynicy. Za stabilną została uznana sytuacja spółki po opublikowaniu wyników finansowych.
Drugie miejsce wśród najczęściej eksponowanych bossów telekomunikacyjnych zajął kierujący Orange Maciej Witucki. Najczęściej wspominane były plany spółki: telekom rozpoczyna współpracę z Netią. Spółki rozmawiają na temat warunków wspólnej inwestycji w infrastrukturę przesyłową z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Maciej Witucki, prezes Orange, pozytywnie ocenia przebieg tych działań.
Trzecie miejsce należy do Miroslava Rakowskiego z PTC.
Bankowość
Najczęściej obecną w mediach osobą z branży bankowej był Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP, choć nie zawsze występował w kontekście ściśle bankowym. Jagiełło pojawiał się w publikacjach dotyczących – na przykład – przyznania Nagrody Lecha Wałęsy białoruskiemu opozycjoniście Alesiowi Bialackiemu – prezes PKO BP jest członkiem kapituły przyznającej to wyróżnienie. Warte odnotowania okazało się też wydarzenie kulturalne: Polski Instytut Sztuki Filmowej uhonorował PKO BP nagrodą specjalną za wspieranie rekonstrukcji cyfrowej dzieł polskiej kinematografii w 2011 roku. Nagrodę odebrał prezes banku.
Luigi Lovaglio z Banku Pekao SA uplasował się na drugim miejscu w branży. „Prace budowlane związane z realizacją inwestycji budowy nowego bloku węglowego w należącej do grupy Enea Elektrowni Kozienice powinny ruszyć w ciągu miesiąca” – co to ma wspólnego z Pekao S.A.? Bank jest wierzycielem wykonawcy inwestycji – Polimeksu. Bez gwarancji bankowych nie byłoby mowy o budowie. Postawa prezesa Lovaglio została doceniona przez ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego.
Na trzecim miejscu znalazł się Cezary Stypułkowski (BRE Bank S.A.).
Paliwa
Najczęściej cytowanym i wspominanym bossem branży paliwowej we wrześniu był Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. Tematem publikacji była przede wszystkim planowana współpraca z PGNiG.
Jacek Krawiec (PKN Orlen) znalazł się na miejscu drugim. Firma przygotowała raport na temat gazu łupkowego. „W dyskusji zwolenników i sceptyków gazu łupkowego brakowało dotychczas rzetelnych analiz wpływu rozwoju tego sektora na polską gospodarkę. W efekcie argumentacja "za" czy "przeciw", "teraz" czy "później", "samodzielnie" czy "partnersko" opierała się bardziej na życzeniach czy przesądach, niż choćby szacunkowych danych. Dlatego podjęliśmy decyzję o stworzeniu prezentowanego dziś raportu. Jestem przekonany, że to będzie bardzo ważny materiał zarówno dla polityków, od których decyzji zależy otoczenie regulacyjne, jak i dla wszystkich innych środowisk zainteresowanych polskim gazem łupkowym” – powiedział prezes Orlenu Jacek Krawiec.
Piotr Dziwok (Shell Polska) zajął trzecią pozycję.
Ubezpieczenia
Najczęściej cytowanym i wspominanym prezesem branży ubezpieczeniowej był we wrześniu Andrzej Klesyk, kierujący PZU. PZU i Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości przeprowadziła badanie na temat wiedzy i postaw ekonomicznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki skomentował Andrzej Klesyk: „Jedna trzecia z grupy badanej młodzieży nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważna jest edukacja finansowa. Problem polega na tym, że w przyszłości zasilą rzesze Polaków, którzy nie są świadomi korzyści, ale również i zagrożeń, jakie niosą za sobą poszczególne produkty finansowe.”
Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jacek Podoba, prezes Grupy Europa S.A..
Trzecia pozycja należy do Jarosława Parkota dowodzącego Wartą TUnŻ SA. Często cytowana była wypowiedź prezes TUnŻ na temat nowego znaku graficznego, który ma zadebiutować w październiku.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 3 006 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 30 września 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.
„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.