Po trzech miesiącach przerwy na szczyt rankingu najbardziej medialnych bossów powrócił szef TP Maciej Witucki – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie. Zainteresowanie mediów Witucki zagwarantował sobie sugestiami dotyczącymi współpracy z Netią oraz deklaracjami zapewnienia smartfonów za 1 zł, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Bez zmian pozostała druga pozycja „kobiety alfa” – Grażyny Piotrowskiej – Oliwy, zbudowana na mocnym fundamencie inwestycyjnych planów PGNiG i… negowania problemu dyskryminacji kobiet.
IMM przeanalizował ponad 3,7 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM.
Telekomunikacja
Maciej Witucki z TP był najczęściej eksponowanym w mediach prezesem nie tylko z branży telekomunikacyjnej – zwyciężył w lipcowym rankingu. Media często sięgały po wypowiedź Wituckiego, w której zadeklarował, że zostanie wprowadzony w firmie program oszczędnościowy uzyskane w ten sposób środki pozwolą spełnić oczekiwania klientów zainteresowanych smartfonami za 1 zł. Dziennikarze nie byli też obojętni wobec pokojowych planów TP wobec Netii.
Drugie miejsce wśród najczęściej eksponowanych bossów telekomunikacyjnych zajął kierujący Polkomtelem Zygmunt Solorz-Żak, zaś trzecie Mirosław Godlewski z Netii, którego opinia na temat ewentualnej współpracy z TP należała do często cytowanych.
Energetyka
Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży energetycznej – głównie Grażyny Piotrowskiej-Oliwy, prezes PGNiG. Najwięcej uwagi media poświęciły informacji, że prezesi PGNiG, PGE, Taurona, Enei oraz KGHM podpisali na warszawskiej giełdzie umowę o współpracy w sprawie wydobycia gazu z łupków. Najczęściej cytowaną opinią dotyczącą tego zdarzenia był komentarz prezes PGNiG, która szacowała koszt inwestycji. W mediach społecznościowych wiele komentarzy wzbudziła wypowiedź Piotrowskiej – Oliwy na temat uwalniania cen gazu.
Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych szefów koncernów energetycznych znalazł się Dariusz Lubera, prezes Tauron Polska Energia. Najintensywniej w mediach pojawiał się w związku z inwestycjami spółki. W ciągu zaledwie miesiąca mowa była m.in. o farmie wiatrowej, siłowni jądrowej, poszukiwaniu gazu łupkowego i wydobyciu węglowodorów.
Na trzeciej pozycji pod względem liczby informacji w mediach na swój temat znalazł się kierujący PGE Krzysztof Kilian.
Bankowość
Najczęściej obecną w mediach osobą z branży bankowej był Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP. Media cytowały wypowiedzi prezesa m.in. w kontekście Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa, organizowanej przez PKO Bank Polski.
Luigi Lovaglio z Pekao SA uplasował się na drugim miejscu w branży. Wiele publikacji wiązało się z 10. miejscem, które szef Pekao zajął na liście najlepiej zarabiających prezesów.
Krzysztof Rosiński z Getin Banku zajął trzecią pozycję.
Paliwa
Jacek Krawiec (PKN Orlen) był najczęściej cytowanym przedstawicielem branży paliwowej w lipcu. Często przywoływana przez media była wypowiedź prezesa dotycząca planów zakupowych, w tym sieci Neste.
Na drugim miejscu znalazł się Paweł Olechnowicz (Lotos), a na trzecim Andrzej Magryś ze Statoil Polska. Olechnowicz często był przywoływany w kontekście potencjalnej współpracy energetycznej z Litwą.
Ubezpieczenia
Liderem jeśli chodzi o ekspozycję w mediach branży ubezpieczeniowej był w lipcu Andrzej Klesyk, kierujący PZU. W mediach wciąż powracał temat wypowiedzi Klesyka na temat szkolnictwa wyższego. Drugi popularny wątek również ma edukacyjny charakter: prezes PZU zasiada w Radzie Programowej Akademii Liderów Rynku Kapitałowego, wspiera więc młodych i zdolnych.
Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jacek Podoba, prezes Grupy Europa SA, a na trzecim Jarosław Parkot dowodzący Wartą TUnŻ SA
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 3 743 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 31 lipca 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.
„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.