Duża popularność serwisów widoczna jest również w mediach. Agencja informacyjna PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdziła, który z portali oferujących zakupy grupowe cieszył się na największym medialnym zainteresowaniem od 1 stycznia do 30 września br. Badaniem objęto materiały z prasy, internetu i RTV na temat: Citeam, Cuppon, Deallx, Fastdeal, Gruper, Groupon, Happyday, Mydeal, Okazik, Sweetdeal – łącznie na ich temat ukazało się blisko 6,7 tys. informacji.
Pod względem liczby publikacji wśród 10 najpopularniejszych serwisów prowadzi Groupon (2917 publikacje), który jako pierwszy zadebiutował na polskim rynku. O drugim w klasyfikacji, Gruperze, ukazało się prawie trzy raz mniej informacji (1107). Podium zamyka serwis Citeam – pojawił się w mediach 992 razy. Informacje na temat lidera zestawienia wygenerowały ekwiwalent reklamowy o wartości blisko 21,5 mln zł. Osiągnęły również najwyższy poziom potencjalnych kontaktów z odbiorcami – wskaźnik dotarcia wyniósł ponad 1,8 mld. Z materiałami na temat Grupera miało szansę zetknąć się ponad 250 mln osób, natomiast informacje o Citeamie, choć było ich mniej, dotarły do 300 mln odbiorców. Warto zauważyć, że znajdujący się poza podium Sweetdeal, osiągnął drugą w zestawieniu wartość AVE (ponad 7,6 mln zł), wyprzedzając portale Citeam (6,5 mln zł) i Gruper (6,2 mln zł).
– Warto zauważyć, że zarówno Gruper, jak i Sweetdeal, działają w strukturach największych polskich wydawnictw prasowych, czyli Grupy Polskapresse i Mediów Regionalnych, które są odpowiedzialne m.in. za największe dzienniki oraz lokalne serwisy informacyjne. Myślę, że ma to duże znaczenie w ocenie obecności poszczególnych serwisów zakupów grupowych w prasie oraz internecie – komentuje Marta Krauze, dyrektor serwisu Citeam.pl, wchodzącego w skład Grupy Allegro.
Publikacje na temat większości serwisów pojawiały się głównie w mediach ogólnopolskich. Największą ich przewagę odnotowano w przypadku Groupona – blisko 90 proc. Do wyjątków należały Sweetdeal i Happyday, o których więcej publikowały tytuły o zasięgu regionalnym. W przypadku tych portali – w przeciwieństwie do pozostałej ósemki – odnotowano również przewagę liczby publikacji w prasie nad materiałami z internetu. Badanie materiałów z radia i telewizji wykazało, że w mediach tych podejmowano temat tylko trzech z nich: Groupona, Grupera i Citeamu.
Do interesujących wniosków prowadzi analiza publikacji z prasy. Sweetdeal wyróżnia się na tle innych serwisów największym udziałem publikacji w prasie ogólnoinformacyjnej – w tytułach specjalistycznych pojawiły się tylko dwie publikacje. Przewaga materiałów w prasie ogólnoinformacyjnej jest charakterystyczna dla większości badanych podmiotów. Tylko w przypadku lidera zestawienia – serwisu Groupon oraz mniej popularnego – Fastdeal – proporcje w profilu mediów są odwrotne. Ani razu w badanym okresie tematu zakupów grupowych nie podjęły prasa okazjonalna i dwumiesięczniki.