Badanie było prowadzone w trzech kategoriach: ekonomiści, doradcy, liderzy biznesu. W rankingu głównym zwyciężył Jacek Santorski. W poprzedniej edycji badania w 2009 r. pierwsze miejsce zajął prof. Leszek Balcerowicz.
Najchętniej słuchani doradcy biznesu
Jacek Santorski – psycholog biznesu, doradca firm, twórca Akademii Psychologii Przywództwa i firmy doradczej Values – podkreśla, że znajomość procedur technicznych nie jest już w firmach wyzwaniem. Konkurencyjność zależy od tego, czy uwalniamy potencjał ludzi. Liderom brakuje zaś wiedzy o tym, jak skutecznie dotrzeć do serc i umysłów.
W czołówce najbardziej poważanych doradców znaleźli się również prof. Witold Orłowski, Adrian Furgalski, prof. Andrzej Jacek Blikle i Jacek Socha.
Menedżerowie i przedsiębiorcy wśród największych autorytetów biznesu
W kategorii liderów biznesu na pierwszym miejscu znalazła się dr Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan oraz ex aequo Andrzej Klesyk, prezes PZU. Henryka Bochniarz jest nie tylko twórczynią Lewiatana, również znacznie przyczyniła się do organizacji Kongresu Kobiet, a przy okazji polskiej prezydencji w UE, zainicjowała powstanie Europejskiego Forum Nowych Idei. Z kolei prezes PZU, Andrzej Klesyk, angażuje się w wiele tematów dotyczących nie tylko biznesu, ale też kultury czy edukacji.
Na dalszych pozycjach w rankingu liderów biznesu znaleźli się: dr Irena Eris, Leszek Czarnecki, Jan Kulczyk, Maciej Witucki i Jacek Krawiec.
Ekonomiści spadli w rankingu
W tegorocznym badaniu ekonomiści wyraźnie spadli w rankingu ogólnym w porównaniu do edycji 2009. Pierwsze miejsce w tej kategorii zajął prof. Krzysztof Rybiński, rektor uczelni Vistula i profesor SGH, który często i chętnie występuje w mediach. Jest autorem wielu chętnie cytowanych, chociaż mocno kontrowersyjnych wypowiedzi (np. „Donald Tusk swoimi działaniami nawiązuje do najgorszych tradycji Gierka” lub „To nie jest przyjazne państwo, to nieprzyjazne draństwo”).
Na kolejnych miejscach w rankingu ekonomistów znaleźli się: Leszek Balcerowicz, Ryszard Petru, Robert Gwiazdorski.
Metodologia badania
Inspiracją do przeprowadzenia badania „Kogo słuchają polscy liderzy” był ranking 50 Thinkers, zapoczątkowany przez Accenture Institute of Strategic Change w 2002 r., zestawiany w USA co dwa lata. Na wynik miały w różnej proporcji wpływ trzy zmienne: bezpośrednie wskazania polskich liderów biznesu (badanie ilościowe), liczba cytowań i publikacji w prasie i internecie według monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów oraz liczba wyszukiwań osoby i jej idei na portalu Google w Insight for Search – Statystyki Wyszukiwarki. W badaniu liderów wzięło udział 511 osób. Monitoring cytowań oraz wyszukań obejmował okres 12 miesięcy (kwiecień 2011 – maj 2012).
O ThinkTank:
Ośrodek analityczny THINKTANK jest platformą dialogu i wymiany doświadczeń o najlepszych praktykach zarządzania, przywództwa, strategii i komunikacji dla liderów biznesu i administracji publicznej.
Projekt powstał w 2009 r. jako wydawnictwo, instytucja ekspercka i platforma dialogu między liderami w biznesie i administracji publicznej. Z czasem ewoluował w kierunku nowoczesnego ośrodka analitycznego, który skupia wokół siebie ekspertów z różnych dziedzin. THINKTANK to miejsce, gdzie rodzą się rekomendacje sprzyjające rozwiązywaniu ważnych problemów społecznych, gospodarczych, politycznych czy zarządczych.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.