– Rosnąca konkurencja cenowa między sieciami wielkopowierzchniowymi i konieczność zmierzenia się
z dyskontami prowadzi do zaostrzenia polityki cenowej w hipermarketach. W efekcie w większości hipermarketów na zakupy wielkanocne wydamy tyle samo co rok wcześniej, zwłaszcza, że każda sieć w tym tygodniu próbuje przyciągnąć klientów cenami promocyjnymi – mówi Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl. – Strategiczny towar Wielkanocy, czyli jaja, w większości hipermarketów trzymają bardzo zbliżony poziom. Ceny 10 jaj w większości sieci różnią się nie więcej niż o 10 groszy i wahają się od 3,88 zł do 3,99 zł – dodaje.
Koszyk cenowy to największa porównywarka cen produktów spożywczych w sieciach handlowych. Jest to wspólny projekt portali dlahandlu.pl oraz portalspozywczy.pl, należących do Grupy PTWP SA. Monitoring prowadzony co tydzień prezentuje ceny 50 produktów detalicznych w wybranych sieciach handlowych. Prezentowane ceny są pozyskiwane przez ankieterów w czasie wizyt w sklepach oraz przesyłane przez sieci handlowe, a następnie są weryfikowane przez redakcję portalu.
Rok temu w kwietniu za zakupy w Auchan w Trójmieście trzeba było zapłacić 234 zł. Obecnie jest to 220 zł, co oznacza, że w ciągu roku sieć obniżyła ceny o 14 zł w przypadku 50 monitorowanych w Koszyku produktów. Markety Auchan w innych regionach kraju (Poznań, Warszawa, Górny Śląsk) obecnie mają ofertę cenową na poziomie ok. 228 zł za 50 towarów. To pokazuje także, że promocyjna oferta przedświąteczna jest niższa o co najmniej kilka złotych od standardowej oferty tej sieci.
Rok temu w Kauflandzie zakupy z Koszyka kosztowały ok. 253 zł w większości badanych marketów. W tym roku w czasie kwietniowych zakupów na 50 produktów z Koszyka trzeba było przeznaczyć od 250 zł w Poznaniu do 256,8 zł w Bydgoszczy, Kaufland utrzymał więc ceny na poziomie tych sprzed roku. Pojedyncze produkty zdrożały, np. chleb, cukier, masło, ale w tym samym czasie niższą cenę mają mięsa i wędliny.
Zakupy w Carrefourze w tym tygodniu kosztowały od 255 zł na Górnym Śląsku do 266 zł w Poznaniu. Rok temu ceny w hipermarketach tej sieci wahały się od 253 do 277 zł.
Za zakupy w Realu w zależności od miasta zapłacimy od 256 w Poznaniu do 272 zł w Lublinie, Warszawie i Bydgoszczy. Rok temu na te same produkty trzeba było przeznaczyć od 250 do 280 zł, w zależności od miasta.
Z kolei za zakupy w sieci Tesco zapłacimy od 262 zł w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu do 265 zł w Bydgoszczy, co oznacza, że polityka cenowa operatora zakłada, że różnice cen w poszczególnych lokalizacjach będą minimalizowane. Rok temu w Tesco za 50 produktów trzeba było zapłacić od 260 do 284 zł, co świadczy o zmianie podejścia do cen w tej sieci.
Najdroższy w zestawieniu okazał się sklep E.Leclerc, gdzie za Koszyk 50 produktów, trzeba wydać od 271,34 zł w Trójmieście do 283 zł w Poznaniu i Bydgoszczy.
Monitoring cen w hipermarketach przeprowadzono w dniach 15-19 kwietnia 2011
Więcej informacji:
http://www.dlahandlu.pl/koszyk/
Edyta Kochlewska, tel. kom. 509 232 705
###
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r., jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, portalu Wirtualny Nowy Przemysł (www.wnp.pl), portali branżowych: rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, wydawcą czasopisma Rynek Spożywczy, wydawcą miesięcznika Rynek Zdrowia oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie centralnej. Grupa PTWP SA od listopada 2010 r. jest również właścicielem dwutygodnika Farmer, portalu farmer.pl oraz serwisu gieldarolna.pl.