Rozpoczęcie współpracy zostało ogłoszone podczas Polsko-Amerykańskiego Szczytu Gospodarczego. Odpowiednią umowę podpisali przedstawiciele Portów Lotniczych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Polskich Linii Lotniczych LOT, Enter Air, Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego oraz firmy Boeing.
Istotą prac badawczych będzie poprawa efektywności wykorzystania przestrzeni kontrolowanej Lotniska Chopina w Warszawie – portu lotniczego o największym natężeniu ruchu w Polsce i jednego z największych lotnisk w Europie Środkowo-Wschodniej. Badane będą m.in. nowe techniki podejścia samolotów do lądowania, które pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa przez linie lotnicze oraz zwiększyć liczbę operacji lotniczych na lotnisku przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji hałasu. Pierwsza faza projektu potrwa do grudnia br.
Wspólny projekt badawczy jest kolejną inicjatywą podmiotów współpracujących na Lotnisku Chopina na rzecz wypracowania sposobów obsługi rosnącego ruchu lotniczego bez zwiększania uciążliwości dla okolicznych mieszkańców.
– My już od dłuższego czasu podejmujemy działania, które mają na celu ograniczanie emisji zanieczyszczeń powietrza czy zmniejszanie hałasu. Efektem tych działań jest m.in. certyfikat Airport Carbon Accreditation przyznany nam w ubiegłym roku przez stowarzyszenie Airports Council International Europe – przypomina Andrzej Ilków, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych na Lotnisku Chopina. – Dlatego inicjatywę Boeinga na rzecz wypracowania nowych procedur w tym obszarze przyjmujemy z satysfakcją i deklarujemy pełne zaangażowanie w prace zespołu badawczego.
Robert Ochwat, kierownik Działu Kontroli Zbliżania w Warszawie podkreśla, że PAŻP wdraża na Lotnisku Chopina techniki przyjazne środowisku praktycznie od początku swojego samodzielnego istnienia, co przynosi wymierne korzyści. – Tylko w okresie wdrożeniowym w pierwszych trzech kwartałach 2009 roku wykonano 289 lądowań techniką tzw. „zielonych operacji”, czyli CDO. Wykonanie tych 289 „zielonych” operacji pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 14 do 43 ton paliwa. Wdrożenie tej techniki pilotażu to oszczędność paliwa dla przewoźników, a dla mieszkańców Warszawy i dla mazowieckiego środowiska naturalnego to zmniejszenie emisji spalin – od 44 do 135 ton CO2 – w samym tylko okresie wdrożeniowym.
– Wdrożona w przestrzeni powietrznej wokół warszawskiego lotniska technika Continous Descent Operation, polega na jednostajnym, nieprzerwanym zmniejszaniu wysokości od poziomu przelotowego do lądowania. Celem stosowania tej techniki, jest utrzymanie silników samolotu w trybie pracy na biegu jałowym, co korzystnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji hałasu. Warto przy okazji dodać, że podobne procedury funkcjonują z powodzeniem również w przestrzeni lotnisk: Katowicach, Kraków, Poznań, Gdańsk. Oczywiście wszystko to przy zachowaniu bardzo surowych norm bezpieczeństwa obowiązujących w lotnictwie cywilnym – zapewnia Robert Ochwat.
Z bieżących analiz wynika, że w roku ubiegłym, ogólna suma operacji wykonanych dla Lotniska Chopina w Warszawie techniką CDO wynosi 34 957 (ok.50% całkowitej liczby), co pozwoliło zaoszczędzić operatorom linii lotniczych do 5 244 ton paliwa, w efekcie czego zmniejszono emisję CO2 nawet o 15 731 ton.
Według organizacji Eurocontrol, CDO w porównaniu do klasycznego podejścia pozwala zaoszczędzić jednorazowo od 50 do 150 kg paliwa lotniczego, w zależności od typu samolotu i wysokości, na jakiej rozpoczęto CDA. Dzięki zielonej procedurze zmniejsza się emisja spalin, a hałas może być zredukowany od 2 do 5 decybeli, oczywiście w zależności od typu samolotu, odległości od lotniska i warunków meteorologicznych. Obecnie CDO jest stosowane na wielu lotniskach w USA i w Europie, a wiele pozostałych pracuje nad wdrożeniem.
Również Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. są zainteresowane szybkim wdrożeniem wspólnej inicjatywy i jej efektami. – LOT uczestniczy w wielu inicjatywach branży lotniczej zmierzających do ograniczenia negatywnego jej oddziaływania na środowisko, zwłaszcza służących zahamowaniu wzrostu emisji CO2 do atmosfery. Podjęte przez IATA zobowiązanie corocznego ograniczania emisji o 1,5 proc. do 2020 roku oraz osiągnięcia bezemisyjnego wzrostu po tym czasie, obliguje nas do aktywnego działania – mówi Andrzej Rode, kierownik Działu Ochrony Środowiska w PLL LOT S.A. – Poprawa efektywności zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni wokół naszego głównego hub’u – Lotniska Chopina – jest kluczowym tego elementem – dodaje Andrzej Rode.
Projekt zainicjowany na Polsko-Amerykańskim Szczycie Gospodarczym będzie pierwszym znaczącym przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym prowadzonym przez firmę Boeing w Polsce. – Inicjatywa, z którą wychodzimy jest wyrazem uznania dla unikalnego talentu polskich specjalistów i światowej klasy technologii, które są tu rozwijane – mówi Henryka Bochniarz, prezydent Boeing Central & Eastern Europe.