Jak wynika z raportu “Najbardziej pożądany pracodawca” opracowanego przez Antal*, polscy pracownicy chcą podnosić własne kompetencje poprzez udział w szkoleniach, a aż 98% firm daje im możliwość korzystania z benefitów pozapłacowych. To właśnie edukacja, zaraz po bonusach i premiach finansowych, stanowi dla pracowników jeden z najbardziej atrakcyjnych benefitów, a 62% ofert edukacyjnych jest w pełni finansowanych przez pracodawcę. Własny rozwój istotny jest jednak nie tylko w przypadku pracowników zatrudnianych w dużych firmach, ale również tych mniejszych, gdzie codzienna obsługa klienta najczęściej ma charakter indywidualny i bardzo często odbywa się w kontakcie bezpośrednim.
Pracownicy sklepów i usług każdego dnia mierzą się z wyzwaniem, jakim jest zaprezentowanie konkretnych produktów i ich sprzedaż, czyli hybryda twardych i miękkich kompetencji. Na samej sprzedaży się jednak nie kończy. Wielu przedsiębiorcom w dużej mierze zależy przecież na tym, by klient po opuszczeniu lokalu zawitał do niego ponownie. Dlatego pierwsze wrażenie związane z obsługą musi być pozytywne, szczególnie w przypadku sklepów wyspecjalizowanych, oferujących przykładowo wyroby alkoholowe.
Robert Ogór, Prezes Zarządu AMBRA S.A., do której przynależy sieć sklepów Centrum Wina, nie ma wątpliwości, że ze względu na specyfikę branży alkoholowej regularne szkolenie pracowników na stałe powinno być wpisane w grafik:
Kategoria alkoholowa, znajdująca się na pograniczu FMCG i dóbr luksusowych należy do niezwykle trudnych i wymagających, zarówno dla klientów, jak i producentów. Osoby odpowiedzialne za bezpośredni kontakt z konsumentem muszą wyróżniać się wiedzą, która zaspokoi wszelką ciekawość, wątpliwości i wymagania – mówi Prezes Ogór – Właśnie dlatego sprzedawcy w Centrum Wina są regularnie szkoleni z zakresu oferty kierowanej do konsumenta, począwszy od znajomości produktu, po doradztwo z perspektywy potrzeb i okazji konsumenckich.
Czy więc regularne szkolenia zatrudnionych to jeszcze przywilej pracowników, czy już obowiązek pracodawcy? To zależy od specyfiki branży i produktu, jednak nie ulega wątpliwości, że obsługa klienta na najwyższym poziomie bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe oraz przyczynia się do budowania biznesu wokół lojalności, czyli sieci klientów, którzy zadowoleni z obsługi w sklepie, z przyjemnością do niego powracają:
O jakości obsługi w Centrum Wina najlepiej świadczą wyniki prowadzonych przez nas badań konsumenckich. Pytając o najważniejsze cechy obsługi, dobór asortymentu, lokalizacji i inne, mamy szansę sprostać oczekiwaniom osób, które każdego dnia gościmy w sklepach oraz stale podnosić poziom wiedzy i fachowości pracowników, również w oparciu o sugestie najbardziej wymagających krytyków – naszych kupujących. Kompetencje sprzedających w Centrum Wina obejmują wyjątkowo szerokie doradztwo, które uwzględnia nie tylko wina, ale też likiery, gin, tequilę, wódkę oraz wiele innych alkoholi zawierających się w ofercie Distillers Limited – podkreśla Robert Ogór.
Aktualne wydarzenia gospodarcze wymagają od wielu firm wysokiej elastyczności i ostrożności w prowadzonej polityce budżetowej. Rezygnacja ze szkoleń pracowników, wciąż stanowiących silny komponent systemu motywacyjnego, może nie tylko negatywnie wpłynąć na wizerunek pracodawcy, ale też skutecznie przeszkodzić w osiąganiu zysków firmy. Co więcej, własny rozwój to dla pracowników bardzo ważny aspekt – według raportu Antal, aż 56% badanych osób najbardziej w pracy cieszy awans oraz wspomniana możliwość udziału w programach podnoszących kompetencje.