w , ,

PR i marketing w kulturze i sztuce

Świat artystyczny nie dostrzegał do tej pory potrzeby korzystania z narzędzi marketingowych, bronił się sam. Jednak w dobie narastającej konkurencji i intensyfikacji działań innych konkurencyjnych podmiotów wewnątrz tego środowiska nieuniknionym będzie nawiązanie ścisłej współpracy z różnego rodzaju specjalistami ds. komunikacji i strategii marketingowej.

PR rynku sztuki skupia się głównie na wsparciu sprzedaży, nie korzysta ze wszystkich swoich możliwości. A to duży błąd. Wynika to z pewnością z braku zrozumienia specyfiki rynku przez agencje komunikacji medialnej, agencje PR-owe. Jednak same podmioty rynku sztuki nie wiedzą czego mogą oczekiwać od owych agencji, nie widzą korzyści jakie może im przynieść współpraca w obszarze działań komunikacyjnych i promocyjnych.

Czego rynek sztuki może oczekiwać po agencji komunikacji medialnej? Jak powinny promować się galerie sztuki?

Narzędzia działań PR stosowane w promocji i komunikacji marketingowej to nie tylko działania w obszarze budowy i zarządzania strona internetową galerii. Trzeba sobie uświadomić, że spójny plan strategii komunikacyjno-promocyjnej wpłynie na wizerunek instytucji kultury w środowisku. Jego marka wzrasta, staje się rozpoznawalna, chcąc zyskać klientów, nabywców, sympatyków galeria czy inny podmiot kultury musi informować swoich odbiorców o własnej ofercie, działalności. Wzrost odbiorców to główny cel strategii marketingowych. Dana instytucja musi bez względu na wszystko zaistnieć w świadomości odbiorców, wtedy spełni swoja misję i cel jaki miała w momencie powołania.

Od PR-owców i specjalistów od komunikacji można oczekiwać  przede wszystkim intensywnych działań promocyjnych współpracujących  z galeria artystów, czyli prowadzenie działań i obsługi prasowej danego artysty (kontakty bieżące z redakcjami gazet, portali internetowych nastawionych na propagowanie sztuki, jej sprzedaż, inwestycje, np. rynekisztuka.pl). Działania te, to również systematyczne działania mające na celu dbanie o obecność w mediach oraz pożądany wizerunek danego artysty, przygotowanie ku temu odpowiednich materiałów prasowych i promocyjnych dla mediów. Ważne są również działania nastawione na kreowanie i podtrzymywanie wizerunku zarówno artysty jak i samej galerii jako miejsca spotkań z kulturą i sztuką. Działania agencji wspierającej to również może być pomoc przy organizacji spotkań z kupcami, wernisaży oraz wystaw.

Pełna treść komunikatu znajduje się tutaj:

media-work.pl/pr-i-marketing-w-kulturze/

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

media-work.pl

Avatar photo

Napisane przez Media&Work

Samorząd wspomógł Rockołękę 2012

Program „Doceń polskie” – eksperci ocenią kolejne produkty