Ostatni rok nie był najłatwiejszy dla naszych prywatnych danych. Wzrost odnotowały przypadki kradzieży haseł (o 60% w porównaniu z 2018 r.) oraz danych uwierzytelniających logowanie, w szczególności tych dotyczących stron pornograficznych oraz innych zasobów przeznaczonych dla dorosłych (wzrost o ponad 100%).
W tym kontekście nie dziwi wynik nowego badania przeprowadzonego przez firmę Kaspersky, w którym 42,3% respondentów stwierdziło, że zamiast tradycyjnych przyrzeczeń noworocznych typu „schudnąć i żyć zdrowo” ich postanowienie będzie dotyczyło życia cyfrowego. Z badania wynika, że Europejczycy zamierzają wyznaczyć sobie wyższe standardy zachowania online w celu zapewnienia bezpieczeństwa i prywatności cyfrowej, po raz pierwszy postanawiając stosować mocniejsze hasła oraz zmniejszyć poziom cyberstresu.
Przeprowadzone badanie wskazuje na różne obszary, w których użytkownicy chcą dokonać modyfikacji swojego zachowania: 29,1% respondentów postanowiło spędzać mniej czasu przed ekranem, natomiast 18,3% — nie zasypiać ze smartfonem na poduszce. Wszystko to świadczy o rosnącej potrzebie cyfrowego detoksu. Jedna czwarta respondentów obiecała sobie częściej wykonywać kopie zapasowe oraz regularnie porządkować pulpit swojego komputera, a 11,2% chce usunąć z Facebooka znajomych, których nigdy nie spotkało osobiście. Wygląda na to, że trendem w 2020 r. stanie się bardziej świadome życie cyfrowe.
Porady bezpieczeństwa – nie tylko na nowy rok
Eksperci z firmy Kaspersky przygotowali kilka prostych zasad umożliwiających zadbanie o bezpieczeństwo życia cyfrowego:
- Zabezpiecz wszystkie urządzenia, które wykorzystujesz podczas transakcji online – korzystania z usług bankowych, robienia zakupów, prowadzenia życia towarzyskiego – w porę stosując łaty i zabezpieczenia internetowe.
- Stosuj unikatowe, złożone hasła dla wszystkich swoich kont online.
- Przejrzyj swoje ustawienia prywatności oraz bezpieczeństwa i ogranicz dane, które mogą być widoczne lub przekazywane na zewnątrz.
- Wyłącz aplikacje i funkcje, których nie używasz.
- Wyłącz usługi śledzenia oraz lokalizacji i regularnie czyść pliki cookie.
- Sprawdzaj swój adres e-mail w serwisach takich jak „Have I Been Pwned”, aby upewnić się, czy nikt nie włamał się do Twojego konta online.
Metodologia badania
Badanie online przeprowadziła wśród 2 000 dorosłych Europejczyków w wieku powyżej 18 lat niezależna agencja badań rynkowych Arlington Research w grudniu 2019 r. Próba jest reprezentacyjna pod względem narodowości z uwzględnieniem płci, wieku oraz regionu.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.